Gå til innhold

Kosthold i forhold til vektnedgang


Skvulp

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål til vektnedgang som jeg håper noen kan hjelpe meg med, eller i allefall peile meg i riktig retning.

Jeg har i snart et år kjørt et kosthold hvor jeg med redusert karbohydrater og noe økt fett ( fett omdanner seg til energi ved glukoneogenese). Jeg har ligget på en ca fordeling på 5% karbo, 20-30 % protein og 70-80 % fett. Dette utgjør alt mellom 10-30 g karbo, 50-100 g protein og 100-150 g fett. Har gått ned ca 10 kg, men det har tatt laaang tid. Og har lest og satt meg relativt mye inn i dette lavkarbo kostholdet, å ser ut til å funke på alle andre som ligger på disse fordelingene (bruker matlogg for å holde oversikten). Dette utgjør alt fra 1300-1500 kcal om dagen.

Er er en god del overvektig, så har nok å ta av, så skulle tro vekten skulle rase ned, men nei. Spiser jeg for mye fett og for lite proteiner? Trodde der var slik at proteiner ikke kan omdannes til energikilde? Så da må jeg spise fett da. Har lest at man burde ligge på 2,2 g protein per kg kroppsvekt, jeg ligger bare på halvparten.

Har siden oktober trent styrke ca 2-3 ganger uke, samt går jeg tur med hund ca hver dag, alt fra 0.5 -1 time (etter vær og vind).

Grunnen til at jeg skriver det her er min økte interesse for trening, spesielt styrke. For jeg ser jo at selv om vekten ikke rikker seg så er det mer muskler (gjemt under alt fettet). Så nå vil jeg ha fettet vekk og musklene frem.

Håper noen har noen tips og råd, at noen kan ta meg under vingnene å lære meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor spiser du så mye fett ?

Fett = energi. Klarer kroppen å dekke energibehovet fra fett i kosten, går fettforbrenningen S_A_K_T_E...

Syns også at 13-1500Kcal pr dag høres VELDIG lite ut. Husk du gjør uansett ikke noe galt om du pøser på med proteiner, 150gr fett høres ganske mye ut, og andelen er etter mitt skjønn alt for stor. Jeg må skjøte må med peanøtter for å komme opp til 100gram, ligger gjerne på 60-90gram pr dag i fett. Det utgjør ca 40-45% av energien i fett, ca 45% kommer fra protein og resten fra karbo sånn grovt regnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg spiser så mye fett, hmm nei sånn lavkarbo kostholdet er da :) Stek egg i smør, smør og majones på "brødet", fløte og rømme. Da blir det sånn :p Kanskje kutte ned på fettet og øke protein inntaket da. Kan jo prøve å se om noe løsner da :)

Men har hørt i forhold til denne blussen som har vært rundt lavkarbokosthold, at vi som spiser lchf må drikke masse vann, for den andel protein vi spiser blir tung for leveren å håndtere til slutt. Men der virker da som folk som driver mer eller mindre serriøst mer fitness spiser mer proteiner. Hørt noe om det noen gang ? At det må drikker mye væske for å hjelpe proteinet igjennom systemet?

*drikker mye væske for å bære på den sikre siden* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer proteiner. Proteiner er viktig for å vedlikeholde muskelmassen. Samtidig forbruker kropper mer energi på å forbrenne proteiner enn fett og karbohydrater.

Liten brannfakkel her, men det er ikke alle som klarer å få lav fettprosent samtidig som en beholder muskelmassen på en ketogen diett. Litt karbohydrater kan være gunstig. http://myrevolution.no/blade/2012/01/18/fat-or-skinny-fat-vs-athletic/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål til vektnedgang som jeg håper noen kan hjelpe meg med, eller i allefall peile meg i riktig retning.

Jeg har i snart et år kjørt et kosthold hvor jeg med redusert karbohydrater og noe økt fett ( fett omdanner seg til energi ved glukoneogenese). Jeg har ligget på en ca fordeling på 5% karbo, 20-30 % protein og 70-80 % fett. Dette utgjør alt mellom 10-30 g karbo, 50-100 g protein og 100-150 g fett. Har gått ned ca 10 kg, men det har tatt laaang tid. Og har lest og satt meg relativt mye inn i dette lavkarbo kostholdet, å ser ut til å funke på alle andre som ligger på disse fordelingene (bruker matlogg for å holde oversikten). Dette utgjør alt fra 1300-1500 kcal om dagen.

Er er en god del overvektig, så har nok å ta av, så skulle tro vekten skulle rase ned, men nei. Spiser jeg for mye fett og for lite proteiner? Trodde der var slik at proteiner ikke kan omdannes til energikilde? Så da må jeg spise fett da. Har lest at man burde ligge på 2,2 g protein per kg kroppsvekt, jeg ligger bare på halvparten.

Har siden oktober trent styrke ca 2-3 ganger uke, samt går jeg tur med hund ca hver dag, alt fra 0.5 -1 time (etter vær og vind).

Grunnen til at jeg skriver det her er min økte interesse for trening, spesielt styrke. For jeg ser jo at selv om vekten ikke rikker seg så er demer muskler (gjemt under alt fettet). Så nå vil jeg ha fettet vekk og musklene frem.

Håper noen har noen tips og råd, at noen kan ta meg under vingnene å lære meg litt :)

Hvor mye veier du, hvor høy er du, hvor mange cm har du gått ned og hvor ofte har du brutt ketosen? Ketose er ikke den optimale løsningen for 15 kgsvektnedgang eller mindre.

Er du sikker på at du er ærlig med deg selv når du beregner dagens inntak. Om du spiser 100 gram protein, 150 gram fett og 30 gram karbohydrater utgjør dette faktisk 400 +1350+ 120 kalorier, mens om du spiser 50 gram protein, 100 gram fett og 10 gram karbohydrater så utgjør dette 200 + 900 + 40 kalorier.

At fett forbrenner fett er i seg selv en litt tullete frase som jeg engang også selv trodde på. For mye fett kan utskille ASP (ett annet fettlagringshormon enn insulin), men da skal man spise for mye fett (dvs at man dekker energibehovet sitt) over lengre tid.Det er allikevel en sannhet med modifikasjoner.

Mengden fett bestemmer fettoksidasjonen i kroppen. Mer fett øker den og mindre fett demper den. Om fett er tilgjengelig i kroppen og man ikke tilfører kroppen for mye karbohydrater, så vil kroppen forbrenne fettet. Det er direkte sammmheng hvor mye fett kroppen forbrenner og hvor mye fett som er i kroppen. Mer fett=større energiforbrenning fra fett. Alt som øker frigjøringen av fett fra fettvevet gir høyere fettforbrenning.

Karbohydrater reduserer fettoksidasjonen. Fett øker fettoksidasjonen. Dette er fordi at fettsyrene skal transporteres over membraner, men er for stort til å fraktes aleine, og må derfor brytes ned først. På overflaten av mange celler sitter lipoproteinlipase som griper fast i transportøren til fettet og løser triglyseridene opp til frie fettsyrer slik at de kan fraktes over cellemembraner. Transporten av fett inn og ut av fettvevet er styrt av blodsukkernivået (blodsukkernivået reguleres nesten utelukkende av mengde og type karbohydrat inntatt). Insulin av høyere blodsukkernivå, og reduserer lioproteinlipase-aktiveten i musklene, slik at mer fett fraktes inn i fettvevet, samtidig som den øker lipproteinlipase-aktiviteten i fettvevet. Totale

mengden fett brukt til energi reduseres. Mengden fett som lagres i fettvevet er proposjonelt med mengden av stoffet glyserolfosfat. Glyserolfosfat er direkte relatert til glukosenivået i blodet, og dermed karbohydrater i kosten. Høyt blodsukker, insulin eller ASP øker dermed fettlagring.

Blir fettinntaket større og karbohydratmengden redusert betraktelig, ser det ut til å gi en ekstra boost til metabolismen.

Det er ikke dermed sagt at man må spise 80% fett. Det er snakk om å redusere karbohydratene og øke både fett og proteinmengde.De som trener mye kan også "unne" seg mer karbohydrater, siden de stort sett blir brent opp uansett og dessuten faktisk kan gi en litt ekstra boost i kroppen siden kroppen slipper å konstant omdanne fett til energi. Det du burde gjøre er å spise karbohydratene dine til korrekte tidspunkt, og da er det snakk og lavglykemiske karbohydrater. Du må også spise mer kalorier generelt og øke proteinmengden din litt - IKKE til 2,2 gram pr kroppsvekt, men 1 - 1,5 gram pr kroppsvekt. Når man skal ned i vekt trenger man ikke like mye protein som når man skal stramme opp.

Både protein og fett har høy termisk effekt, dvs at det koster litt for kroppen å forbrenne disse makronæringsstoffene - mer enn karbohydrater.

Litt mer protein, litt mindre fett, litt mer gode karbohydrater, litt mer mat - KVALITETSMAT burde fikse dette.

Karbohydrater sent på kvelden eller etter trening.

Kutt ut melkeprodukter - foruten smør, i en 2ukersperiode.

Kutt ut kunstige søtningsmidler i 2ukersperiode og se om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg spiser så mye fett, hmm nei sånn lavkarbo kostholdet er da :) Stek egg i smør, smør og majones på "brødet", fløte og rømme.

Tull og tøys.

Lavkarbokosthold er IKKE sånn. En avart av lavkarbokosthold, LCHF er sånn, men lavkarbo betyr ingenlunde å drukne maten sin i fett. Jeg steker egg i smør, men absolutt alt annet bruker jeg olje til å steke. Jeg bruker seterrømme framfor light rømmme, og vanlig majones vs lettmajones. Men melka er fortsatt skummet, fløte er noe jeg bruker 1 boks av pr uke ( fordelt på familie med 4 personer )

Å stappet i seg enorme mengder fett, kan umulig være bra. Er man i kalorioverskudd, hjelper det lite at kaloriene er fra fett. Fett tas opp mindre effektivt enn karbo, men det tas opp ...

Øk mengden proteiner, jeg er helt sikker på at det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull og tøys.

Lavkarbokosthold er IKKE sånn. En avart av lavkarbokosthold, LCHF er sånn, men lavkarbo betyr ingenlunde å drukne maten sin i fett. Jeg steker egg i smør, men absolutt alt annet bruker jeg olje til å steke. Jeg bruker seterrømme framfor light rømmme, og vanlig majones vs lettmajones. Men melka er fortsatt skummet, fløte er noe jeg bruker 1 boks av pr uke ( fordelt på familie med 4 personer )

Å stappet i seg enorme mengder fett, kan umulig være bra. Er man i kalorioverskudd, hjelper det lite at kaloriene er fra fett. Fett tas opp mindre effektivt enn karbo, men det tas opp ...

Øk mengden proteiner, jeg er helt sikker på at det funker.

Helmelk er bedre for deg nettopp pga fettet i melka. Dessuten metter den bedre så du summa summarium drikker omtrent like mye energi.

Å spise 80% fett betyr ikke at man drukner maten sin i fett. Det betyr at energitettheten fett er større enn de andre makronæringstoffene. Spiser du ett måltid på 100 kcal vil altså 80% være fett. 80% er 80 kalorier, delt på 9 blir 8, 8 gram fett.

Fett er faktisk kroppens foretrukne energi. Når man har redusert karbohydratene ganske mye vil kroppen primært bruke fett som energi via glukoneogenese. Denne prosessen er svært energikrevende i seg selv, som betyr at fett må forbrenne fett for å skape energi.

Før man går ut med å si at "stappe i seg enorme mengder fett" så kan det være greit å vite at på atkins (som tilstreber 70-80% fett, resten protein og karbo) så er anbefalt dagsinntak for fett; 2 ss olje, 1 ss smør, 30 gram fløte, 60 gram ost, 2-3 egg, 2-3 porsjoner kjøtt, fjørfe, fisk el skalldyr, 10 oliven og/eller 1/2 liten avocado, og 60 gram nøtter/frø. Er dette enorme mengder fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helmelk er bedre for deg nettopp pga fettet i melka. Dessuten metter den bedre så du summa summarium drikker omtrent like mye energi.

Nei, helmelk er ikke bedre for meg. Blodårene mine tåler det ikke. Magen tåler det heller ikke.

På toppen av det hele føles det kvalmt. Jeg trenger melk til mitt daglige knekkebrød. og da blir det skummet, eller ekstra lett.

Å spise 80% fett betyr ikke at man drukner maten sin i fett. Det betyr at energitettheten fett er større enn de andre makronæringstoffene. Spiser du ett måltid på 100 kcal vil altså 80% være fett. 80% er 80 kalorier, delt på 9 blir 8, 8 gram fett.

Jeg var litt upresis. Veldig mange " uvitende " tror at lavkarbotilhengere " drukner i fett ". Jeg går i blackscreen når jeg hører det, og lot fingrene fare over tastaturet.

Jeg syns uansett 150gr fett om dagen av en diett på 13-1500Kcal hørs svært mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE til 2,2 gram pr kroppsvekt, men 1 - 1,5 gram pr kroppsvekt. Når man skal ned i vekt trenger man ikke like mye protein som når man skal stramme opp.

Hva mener du med dette Velvet? Er ikke det å stramme opp det samme som å gå ned i vekt??

Trodde alle som trente styrke aktivt, ville ha godt av 2-2,5g /kg når målet var å bli fit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE til 2,2 gram pr kroppsvekt, men 1 - 1,5 gram pr kroppsvekt. Når man skal ned i vekt trenger man ikke like mye protein som når man skal stramme opp.

Hva mener du med dette Velvet? Er ikke det å stramme opp det samme som å gå ned i vekt??

Trodde alle som trente styrke aktivt, ville ha godt av 2-2,5g /kg når målet var å bli fit..

Jo større kaloriunderskudd jo mer protein trenger man for å unngå muskelnedbrytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE til 2,2 gram pr kroppsvekt, men 1 - 1,5 gram pr kroppsvekt. Når man skal ned i vekt trenger man ikke like mye protein som når man skal stramme opp.

Hva mener du med dette Velvet? Er ikke det å stramme opp det samme som å gå ned i vekt??

Trodde alle som trente styrke aktivt, ville ha godt av 2-2,5g /kg når målet var å bli fit..

Fordi høyere fettprosent krever mindre protein for å ikke miste muskelmasse ved kaloriunderskudd enn lavere fettprosent ved kaloriunderskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi høyere fettprosent krever mindre protein for å ikke miste muskelmasse ved kaloriunderskudd enn lavere fettprosent ved kaloriunderskudd?

Det er forsåvidt sant, men det anbefales likevel høyere enn 1-1,5 gram pr kg kroppsvekt dersom man har et så stort underskudd som trådstarter har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt sant, men det anbefales likevel høyere enn 1-1,5 gram pr kg kroppsvekt dersom man har et så stort underskudd som trådstarter har.

Ah, ja det kan jeg nok være enig. Det tok jeg ikke med i betraktningen. Fant forøvrig ikke den artikkelen Robert skreiv om akkurat dette med protein og fettprosent. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...