Gå til innhold

Markløft for dummies.


Chiara

Anbefalte innlegg

Det er jo morro med styrketrening, man merker framgang så utrolig fort. Knebøy og benkpress er på min liste nå, og jeg har veldig lyst til å prøve mark også.

Grunnen til at jeg er noe skeptisk til dette er fordi jeg er operert i ryggen for prolaps(l4-l5), jeg er livredd for å "ødelegge"/få vondt. Er blitt meget stiv i ryggen og feks a2g knebøy er lite behagelig..

Hvordan kan man starte med mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lover å skrive et mere fyldig svar når jeg kommer hjem, men du kjenner din kropp best, mener du at du kan belaste ryggen og har "grønt lys" så ser jeg for meg 2 muligheter for å komme igang (gjerne begge)

1. Snakk med noen som kan det, en PT eller noen du stoler på

2. Få tak i, og se så mye du kan om mark, f.eks Starting Strength med Mark Ripptoe (Ripptoe har mye bra videoer på youtube om konvensjonell mark, sammen med andre jeg ikke kommer på i farta)

Kunnskap, og terping på teknikk, gjerne få folk som har peiling til å se på deg når du gjør det, evt legg ut video her å få tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du har flere forskjellige typer markløft, de jeg vet om er Sumo og Klassisk - Det handler bare om hvor bredt du står med føttene.

Her vil jeg anbefale et nyrebelte (bredt belte over magan) som strammes inn, dette gjør at selveste belastningen på ryggen blir betraktelig mindre.

Klassisk stil så er det viktig å ha føttene hvor skuldra er, ikke noe bredere og sørge for at stanga er helt inntil leggene. Hvordan man tar grepet er forskjellige, men jeg kjører håndflaten opp på den ene hånda og håndflaten ned på den andre, noe som gjør at grepet føles bedre.

Og her er noen feil som folk ofte gjør

Men som eirich påpeket, snakk med en PT der du trener, de vil kunne hjelpe deg med teknikk mye bedre enn det et fora kan :)

Mvh

Pro JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...