Gå til innhold

UNDERKASTELSEN - Dokumentar om kjemikalier


ubertass

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den var relativt bra den dokumentaren der.

Jeg synes sjøl persistent organic pollutants er ganske ekkelt. Samme gjelder nedbrytningsprodukter, der toksisiteten ofte kan øke.

Tøft dem tok med problematikken rundt estradiol og hormoner etc. Men syntes de kunne nevnt hvordan unge jenter/damer nå til dags trøkker trynet full av "mineral make-up", fordi det er blitt populært av en eller annen vanvittig grunn. Uten at dem egentlig forstår hva mineralene inneholder. Det dem faktisk gjør er jo å smøre seg inn med en haug med metaller, alt fra kvikksølv, til arsen, bly, antimon, krom, tinn, jern+++ Deilig. Det samme gjelder badesaltene som er reklamert som "mineral bath salts". Ta deg et bad i kreftfremkallende stoffer. DO IT. loled

Endocrine disruptors og coctaileffekter er også ekkelt ass. Kjente jeg blei halv dårlig bare av å se den dokumentaren.

En ting jeg syntes dem var litt enkle på, hvis ikke direkte ukorrekte. Dem sa for det første at kjemikere som danner disse nye stoffene ikke tar hensyn til hvordan de vil påvirke oss mennesker. Det er jo bare sprøyt. Mulig det ikke er de beste sikringene på alt som blir gjort, men det finnes jo alt fra det aktuelle REACH programmet til EU, og andre. Det er jo ikke bare å lage et kjemikalie og selge det til industrien uten at det foregår vurderinger.

For det andre var det veldig liten fokus på alt det som nettopp er bra med disse forbindelsene. Det er en grunn til at vi har bromerte flammehemmere, DDT, osv. Kjemikalier har en funksjon. Jeg tviler sterkt på at samfunnet hadde vært veldig effektivt eller trygt uten dem.

For det tredje forekommer veldig mye naturlig, hovedsaklig av det uorganiske. Det å måle kadmium-nivåer uten å faktisk diskutere naturlige kilder e.l. blir jo litt snodig. Da mister jeg litt av poenget.

Fant forøvrig det dem sa om barnerom veldig interessant.

Ftalater

osv. naasty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...