Gå til innhold

Isolasjonsøvelse for framside av skuldre


Lars Kristian Strand

Anbefalte innlegg

Hva syns dere om isolasjonsøvelser på front Delts? Er det virkelig nødvendig? Eller får du den treningen du trenger av f.eks benkpress?

Jeg merker at jeg har en "grop" om jeg kan kalle d det, mellom skulderen å brystmuskelen. Det irriterer meg noe kraftig, det får meg til å se skinny ut i tskjorter osv... Så har jeg søkt litt, og funnet ut at det som binder sammen (eller tetter igjen "gropa") er framsiden av deltoidene og øvre del av pecs'a.

Klart.. Jeg er jo bare 16 år enda, så det vil helt sikkert jamne seg ut iløpet av årene. Men jeg hadde ikke hatt noe imot å få litt fortgang på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremre deltoid blir ofte overutviklet i forhold til bakside skulder. Øvelser som benkpress, skulderpress osv. treffer anterior deltoid i stor grad, mens bakside skulder får kjørt seg mye mindre i de "vanlige" øvelsene. Hvis man bør isolere noen av deltoidene så er det for folk flest de to andre. Du som er 16 år trenger i hvert fall ikke å tenke på isolasjonsøvelser. Kjør på med de tunge baseøvelsene så blir du generelt større. Ta en kikk på programmer som 5x5 og Starting Strength. Det virker kanskje som om det er for få øvelser og for lite biceps curl, men det er det som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som konstantinovs sier over her så er det mange som ender opp med framoverroterte skuldre fordi fremre deltoid får så mye juling gjennom brystøvelser osv..

Fokuser heller på baseøvelser, og om du vil trene isolasjonsøvelser på skuldre, så bruk øvelser som sidehev, framoverbøyd sidehev etc for å trene lateral og posterior deltoid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Takk for svaret :)

2. Jeg prøver å kompansere så mye som mulig med isolasjonsøvelser på bakside av skulder, gjør facepulls på cablecrossover maskin. Syns det er mer effektivt, og jeg personlig kjenner mer muskelkontakt enn om jeg skulle gjort fremoverbøyd sidehev. Gjør facepulls fra 3 forskjellige vinkler to ganger i uken. Er det noen rep-range jeg bør ha?

3. Bruker 5x5 på benkpress, mark og knebøy. Anbefaler dere at jeg bruker det på militærpress? Jeg gjør disse sittende, burde jeg gjøre dem stående? Har ikke tilgang på smith-maskin (enda) så jeg føler ikke at jeg vil gå opp noe særlig i vekt- da jeg kan få problemer med balanse og eventuelt tippe bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør heller store øvelser som treffer forside, bakside og utsiden av skulderen. Benkpress treffer plenty foran, roing treffer plenty bak (helst med stang) og militærpress treffer resten. Ikke tenk på konsentrasjonsøvelser enda. Ingen vits i.

Hvis du skal kjøre militærpress, så ikke gjør det i Smith-maskin. Gjør dem med stang. Problemet med maskiner er at du ikke trener stabilitet, og du får ikke mobilisert hjelpemuskulaturen.

Knebøy, markløft, militærpress, chins/pullups, benkpress og eventuelt smal benkpress/fransk press bør være det du bygger programmet ditt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...