Gå til innhold

Tilbakemelding på knebøy: video


siljes87

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Dere er gjerne lei disse trådene, men jeg skulle sp gjerne hatt litt tilbakemelding på knebøyen min :) Så om noen kunne tatt en kjapp titt så hadde jeg vært veldig takknemlig.

Er ikke A2G da jeg er relativt ny enda til knebøy og tør ikke helt gå så dypt (skada ryggen på nettopp knebøy for en mnd siden.. vil være sikker på at jeg gjør det riktig). Jeg er også litt for stram i hamstrings og soleus til å gå helt ned (jobber med dette).

Fra siden:

Bakifra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er så at du ikke får til å gå helt ned fordi at du er stiv, så anbefaler jeg at du kjører lettere reps hvor du trener på det å gå helt ned for å mykt opp muskulatur og sener, evt en del hjelpeøvelser :)

Man må huske å ligge langt bak når man kjører knebøy, til den følelsen at man nesten faller bakover, er en god del som gjør den feilen at man ligger for mye frempå og benytter seg av tåballene til å komme seg opp igjen, noe som blir litt juks men også feil trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du er i ferd med å miste spenn i korsryggen når du stoppar opp ja. Eg ville jobba med mobilitet og å få aktivert hoftene i løftet. Så fort du mister spennet ser det ut som om du ikkje brukar hoftene nok.

Tren på det utan vekter, spenn opp ryggen og få aktivert hoftene. Du kan tørrtrene heime framfor ein spegle og sjå korleis det fungerer.

Du kjenner det fort i låra om du får i gang hoftene. På eit punkt vil det dra så mykje i hamstrings at du ikkje kjem lengre ned utan å måtte gje slepp på litt spenn.

Sannsynlegvis er du som dei fleste andre, at det er ein kombinasjon av begge delar. Om du får aktivert hoftene vil du nok kome litt lengre ned, men du har sikkert nytte av mobilitetstrening og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all tilbakemelding. Jeg har forsøkt å trene på å gå dypt uten vekter, men da faller jeg bare bakover. Føler nesten at jo mer vekt jeg har, jo lettere er det å gå dypt.. Kjenner det i adduktorene når keg ikke klarer å gå dypere så holder på med å trene mobilitet der. Skal også jobbe mer med hip flexors og extensors. Er desverre generelt ganske infleksibel. Tusen takk for tilbakemeldinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få brystet og albuene mer frem, sørg for å ha en lav stangplassering. Du har lite knevandring som er bra, men du må få satt deg dypere. Det som blir nevnt her er mobilitet som du må jobbe med, særlig i hoftepartiet. Jobb også med øvelser som bedrer spennet ditt, samt tøy hamstrings da du selv sier denne er litt for stram (noe som kan være med på å dra ned bekkenet ditt, som igjen øker risikoen for ryggen under en knebøy). Ser filmen bakfra at du kan hente litt mer på bedre mobilitet i hoftene med tanke på knærne dine. Få de enda mer ut og hold de ute under hele utførelsen. Lykke til videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...