Gå til innhold

Oppstart etter et vanskelig svangerskap


Fanitulla

Anbefalte innlegg

hei :)

Jeg er i siste fase av svangerskapet og har begynt å planlegge løpet videre når jeg har "ploppa".

problemet for min del er at jeg fikk bekkenløsning veldig tidlig og har hatt meget nedsatt bevegelsesevne og styrke i bena. dette har resultert i krykker og ganske sterke armer ;)

men jeg må jo få i gang beina og ;)

Er det noen som vet om øvelser man kan starte opp med etter et tungt svangerskap?

-Det er fortsatt noen uker igjen, men jeg føler for å planlegge litt ;)

på forhånd, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal ikke begynne å trene før 6 uker etter fødselen tidligst. Da jeg lå på Storken etter fødsel, kom det en fysioterapeut dagen etter, som jeg fikk snakket litt med om øvelser. Fikk også endel brosjyrer om det. Vil tro du også får snakke med noen mens du er på klinikken om det du måtte lure på. Jeg gjorde vel igrunnen bare bekkenknipe-øvelser den første tiden, ettersom hva jeg husker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa, vet det er 6 uker før man kaster seg i gang med trening. Men det må da være noen øvelser man kan starte med for å "få igang bena", også noe enkelt man kan begynne med etter det?

Kommer til å visne bort om jeg ikke skal få begynt opp igjen snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Jane sier her, det at man MÅ vente i 6 uker etter fødsel for å trene er bare tull. Men mindre man har en komplisert fødsel er det ikke noe i veien for å begynne å trene når du føler deg klar for det.

Du skal så klart ikke troppe opp på styrkerommet dagen etter fødselen å ta ny pers i knebøy, men å gå seg lange turer er det absolutt ikke noe i veien for. Selv var jeg i storform i tiden etter fødselen og gikk flere timer om dagen med barnevogn (jepp, vi bodde på bondelandet), og etter ca 1,5 uker var jeg tilbake på treningssentret å begynnte så smått med litt styke. tok det selvfølgelig veeeeldig rolig de første ukene, men etter å ha forhørt meg med både leger, fysioterapauter og div trenere, fikk jeg beskjed av de fleste om at så lenge jeg ikke presset meg selv for hardt (spesiellt mtp styrketreningen) var det ikke noe iveien for å ta i litt og begynne å komme i form igjen :D

Man må bare være litt ekstra flink til å lytte til kroppen i starter, og det er du som kjenner din kropp og dine begrensninger best, ikke legene (sitat fra legen) :thumbsup:

Siden du har bekkenløsning, og derfor karv på fysioterapi, ville jeg jo benyttet det max, og få råd og veiledning til trening =)

Lykke til med fødselen, og tide etterpå =) Husk og kos deg masse (vet alle maser om det, men tulla mi er nå 3 år :eek: og jeg fatter ikke hvor tiden har blitt av), for tiden går så alt for fort med de små... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...