Gå til innhold

Ønsker innspill på beintrening:)


Evjo

Anbefalte innlegg

Etter uendelige runder med strekker og stivheter i hams og gluteus har jeg nå slutta med å periodisere beintreninga og gått over til å trene standard sett opp til 12 reps. Jeg merket at jeg fikk lettere smerter og strekker av å trene i tyngre repsfaser, og jeg tør heller ikke trene myo reps på beina lengre da jeg føler at denne metodikken gjør meg skadeutsatt igjen, hurtigheten i settene gjør at jeg ikke "rekker" å kjenne på eventuelle problemer før det er for sent. Jeg ønsker meg gjerne innspill på dette, jeg er litt redd for stagnasjon nå når jeg har gitt meg med alle periodiseringsmodellene og den tunge beintreninga. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har du gjort for å unngå smerter og strekker?

Har du en skikkelig god oppvarming av beina før økta? http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum#p/u/15/r6ZaTmNCmVA

Trener du balansert mellom forside og baksiden av beina? Dype knebøy tar bra på både forside, bakside og rompa, mens det er mest framside som blir trent om en ikke går dypt nok (samtidig som det øker belastningen på knærne). Bruker du beinpress for å trene beina er det viktig at du trener lårcurl også for å få tatt baksida.

Det er vanskelig å ha framgang over tid om du kun trener i 12 reps sett, så du bør prøve å finne en løsning på hvorfor du får smerter hvis du ønsker å ha framgang på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Etter at disse problemene begynte for et par år siden har jeg hatt flere runder med akupunktur og kiropraktor. At det startet i utgangspunktet skyldes antagelig at jeg har ulik lengde på bena, fordi bekkenet ble dratt på bakover på den ene siden under et svangerskap, dette er ikke noe jeg merket selv, men det har gjort belastningen mye større på det ene beinet under strake markløft med stang for eksempel. Jeg har tøyd og tøyd og tøyd og dette har hjulpet en del. Jeg varmer alltid opp etter programmet til Erik Sandvik, og jeg tar dype bøy og trener balansert mener jeg selv. Jeg er ikke så skrekkelig opptatt av styrkeøkninger i beina, mer av hypertrofi egentlig, derfor tenkte jeg det kanskje var ok å ligge på 12 reppere en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra å varierere på RM. Smertene ligger i hamstrings og rompe muskulaturen. prøv litt alternative øvelser som f.x Russian hamstrings. Hadde smerter selv før i hamstrings gruppen pga. stivhet. Det fungerte veldig bra å trene bevegelighet for min del og jeg fikk bedre bevegelsesutslag i hamstrings og smertene gikk gradvis over. Gjorde noe lignende som du tenker å gjøre, velge flere RM enn å dra det helt ut med få RM.

Vet ikke hvordan du står når du gjør den å den øvelsen, men løsningen ligger å trene der du har problemer. Jeg valgte også å trene mer på muskelen m. iliopsoas og tøye den. pga. holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En periode med høyreps vil jo ikke skade da heller tvertimot, men hvis du kun trener høyreps gjennom f.eks et halvt år så vil du nok finne at du har problemer med å øke vektene etter hvert. Men det er heller ikke nødvendig å trene tunge løft flere ganger i uken for å ha framgang. På sikt vil kanskje et ulineært programoppsett være tingen for deg der du trener en medium-tung beinøkt og en lett beinøkt i uken.

Det beste ville imidlertid vært å investert i program og oppfølging fra en som er skikkelig dyktig på slikt, gjerne Eirik Sandvik eller Børge Fagerli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! Russian hams er det samme som Nordic hams er det ikke det? Jeg trener denne innimellom, men har glemt den i det siste. skal gjennoptas:) Hvordan trente du bevegelighet Andreas? Medium-tung og lett høres ut som en lur løsning, kanskje jeg skal prøve meg på dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja stemmer Nordic hamstrings. Russian Hamstrings er jo det egentlig navnet ;) men start rolig med den øvelsen, gjerne få noen som kan øvelsen til å vise deg :) Nei altså på bevegelighet så varmet jeg skikkelig godt opp, fikk kroppen varm, og kjørte jo da 3-4 sett med tøyning på den muskelen som skulle trenes, og holdt meg fra 30-60 sek. Er veldig smart av deg å variere med lett- middels - tung. tenk på hvordan det føles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...