Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år, 171 cm høy, veier 69 kg, og vil ned 5 kg til sommeren.

Trener fullkropp styrke program 3 ganger i uken (10-15 øvelser, med ca 3x 8-12 reps), og har ofte cardio i 20 min før/etter hver økt. Har i tillegg 2 reine cardioøkter i uken, hvor jeg løper/går i bratt bakke i 60 min. Jeg er nesten alltid på treningssenteret i over 2 timer, og forbrenner mellom 800 og 1000kcal hver gang.

Jeg vil ned i vekt, men samtidig bli mer markert. Er redd jeg spiser for lite og vil miste muskelmasse. Har kjøpt proteinpulver, vil det på en måte "sikre" at jeg ikke mister muskler mens jeg slanker meg? Ligger på 13-1600kcal hver dag, og lurer på om dette er for lite, i og med at jeg forbrenner såpass mye på trening? Hva bør jeg gjøre annerledes? Skulle tro vekten slapp forterer når jeg ikke inntar så mye. :oops:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4236-kcal-inntak-ift-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg tviler sterkt på at du forbrenner 800-1000kcal ved hver treningsøkt, dette kan du trygt halvere. Pulsklokker er ikke pålitelige ift å fortelle deg hvor mye kcal en bruker om en ikke har tilleggsutstyr(sensor/gps).

Jeg vil si du trener for mye og ihvertfall spiser for lite - skriv gjerne opp kostholdet ditt så vi får se hvordan du har fordelt næringsemnene dine.

Du vil helt klart gå ned i vekt av å fortsette på den måten (forutsatt at du faktisk spiser så lite hver dag og ikke skeier ut i blandt..?), men du vil bare bli en mindre versjon av hvordan du ser ut nå.

For å stramme opp må en ha en viss mengde muskelmasse og gå sakte men sikkert ned i fett% på en fornuftig måte

Ja, jeg vet at det er veldig lite med 1300-1600kcal, men jeg klarer det jo, så skjønner ikke hvorfor jeg skal øke? Drikker proteinshake og får i meg nok proteiner. Når jeg løper i en time og forbrenner 700kcal så synes jeg ikke det høres urimelig ut? Jeg har også høy puls når jeg trener styrke, og hvis jeg trener så lenge som jeg gjør så vil jeg ikke si at 1000 er overdrevent, når jeg har innlagt cardio før eller etter styrkeøkten? :eek: Hvorfor vil jeg gå MER ned i vekt hvis jeg inntar MER mat? Skjønner ikke den greia der jeg.. :oops:

En vanlig dag kan se sånn ut:

Frokost: Havregrøt med lett syltetøy eller kanel og sukrin

Lunsj: Kylling/tunfisksalat og proteinshake eller omelett og yogurt(lett 0,0%)

Mellommåltid: Gulerøtter, kesam med frukt, knekkebrød med fiskepålegg/lett ost/skinke

Middag: Kyllingfilet med wok, kokt torsk, laks med grønnsaker til. Kyllingkjøttdeig med grønnsaker /av og til med grovt pitabrød/wrap

Mellommåltid: Kesam med funlight og bær, + eple/appelsin litt nøtter (av og til)

Kvelds: Knekkebrød eller samme som til lunch.

På lørdagene spiser jeg brød til frokost (som jeg elsker over alt på jord!:p) Dette er godtedagen min. Trener og spiser sunt på formiddagen. På kvelden kjøper jeg litt godteri, da jeg MÅ ha motivasjon, ellers sprekker jeg! Og jeg fråtser ikke, men må få lov å kose meg en dag i uken syns jeg.. :) eller?

Ja, jeg vet at det er veldig lite med 1300-1600kcal, men jeg klarer det jo, så skjønner ikke hvorfor jeg skal øke? Drikker proteinshake og får i meg nok proteiner. Når jeg løper i en time og forbrenner 700kcal så synes jeg ikke det høres urimelig ut? Jeg har også høy puls når jeg trener styrke, og hvis jeg trener så lenge som jeg gjør så vil jeg ikke si at 1000 er overdrevent, når jeg har innlagt cardio før eller etter styrkeøkten? :eek: Hvorfor vil jeg gå MER ned i vekt hvis jeg inntar MER mat? Skjønner ikke den greia der jeg.. :oops:

Du la frem fakta om utgangspunkt og ønsket målsetning samt hva du gjorde for å nå den - om vi mente det var riktig. Jeg svarte at jeg ville gjort det annerledes og mtp fysiske lover så vil du ikke oppnå ønsket effekt.

Alt handler om kaloribalanse, men kroppen skal også tilfredstille sine livsviktige prosesser før den i det hele tatt tør å spille på lag med hva du ønsker. Kroppen din driter vel i om du vil ned i vekt eller stramme opp litt her og der, den skal bare holde seg i live og har ikke flere valg enn de du gjør ved inntak og aktivitet - og dette tilpasser den seg veldig godt!

En vanlig dag kan se sånn ut:

Frokost: Havregrøt med lett syltetøy eller kanel og sukrin

Lunsj: Kylling/tunfisksalat og proteinshake eller omelett og yogurt(lett 0,0%)

Mellommåltid: Gulerøtter, kesam med frukt, knekkebrød med fiskepålegg/lett ost/skinke

Middag: Kyllingfilet med wok, kokt torsk, laks med grønnsaker til. Kyllingkjøttdeig med grønnsaker /av og til med grovt pitabrød/wrap

Mellommåltid: Kesam med funlight og bær, + eple/appelsin litt nøtter (av og til)

Kvelds: Knekkebrød eller samme som til lunch.

Kunne du skrevet mengder?

Regner med at du vet hvor mye du spiser av ting iom at du vet hvor mange kcal du får i deg

På lørdagene spiser jeg brød til frokost (som jeg elsker over alt på jord!:p) Dette er godtedagen min. Trener og spiser sunt på formiddagen. På kvelden kjøper jeg litt godteri, da jeg MÅ ha motivasjon, ellers sprekker jeg! Og jeg fråtser ikke, men må få lov å kose meg en dag i uken syns jeg.. :) eller?

Det kan faktisk ødelegge for fremgangen din - enten så skriker kroppen din etter mer mat og gjør deg utrolig fysen eller så gjør du det bra ved å begrense deg til litt. Men det skal ikke mye godteri til for å overskride underskuddet en har skapt i uken..

Ok. Takk for fornuftig svar :) Jeg spiser vel kanskje 200-250gram smågodt? Er det for mye? :S men ikke noe brus eller chips utenom som oftest. Blir kanskje litt mye, jeg vet ikke. Men tenker at det er så lenge til neste gang så jeg må bare :o

Ca 50gram havregryn, med ca 3 ss havrekli, og 1 ss fiberhusk, og en liten dæsj med sukkerfritt syltetøy (20-25kcal?)

Har aldri veid salaten min, men blir en halv boks tunfisk, med en pakke ruccola salat, 1 pk små cherrytomater, 1 rødløk, 3 egg, 1/2 agurk og 1 avokado.

Pleier å lage omelett av 2-3egg og ha skinkebiter med paprika og tomat biter oppi.

Hvis jeg spiser knekkebrød til lunsj, blir det kanskje 3 stk. (Hjemmelagde av linfrø,solsikkekjerner, sesamfrø og gresskarkjerner og cocosa og 2 egg) Eller 3 Ryevita (33kcal stk.) Pleier å ta 1/3 kesamboks og en neve med bær oppi. Pleier å dele opp kjøttet/fisken/fuglen i porsjoner på ca 150gr pr porsjon, og ca 2-300gr grønnsaker til. Bruker ofte kesam og (sukkerfri) ketchup som dressing til middagene også.

Jeg har virkelig ikke peiling på dette med inntak ift trening for å få ned fettprosenten og gå ned i vekt, så setter pris på alle svar jeg får :) Ikke meningen å være sta å påståelig altså.. :sick:

Annonse

Ingvild111, post: 145637, member: 2126"]Ok. Takk for fornuftig svar :) Jeg spiser vel kanskje 200-250gram smågodt? Er det for mye? :S men ikke noe brus eller chips utenom som oftest. Blir kanskje litt mye, jeg vet ikke. Men tenker at det er så lenge til neste gang så jeg må bare :o

Blandet smågodt uten sjokolade inneholder i gj.snitt 370kcal, så 200-250gram blir da 700-900 kalorier.

Jeg forstår tankegangen med at det "er lenge til neste gang, og idag er det lov", jeg holdt også på sånn før, noe særlig fremgang fikk jeg dog ikke

Ca 50gram havregryn, med ca 3 ss havrekli, og 1 ss fiberhusk, og en liten dæsj med sukkerfritt syltetøy (20-25kcal?)

Har aldri veid salaten min, men blir en halv boks tunfisk, med en pakke ruccola salat, 1 pk små cherrytomater, 1 rødløk, 3 egg, 1/2 agurk og 1 avokado.

Pleier å lage omelett av 2-3egg og ha skinkebiter med paprika og tomat biter oppi.

Hvis jeg spiser knekkebrød til lunsj, blir det kanskje 3 stk. (Hjemmelagde av linfrø,solsikkekjerner, sesamfrø og gresskarkjerner og cocosa og 2 egg) Eller 3 Ryevita (33kcal stk.) Pleier å ta 1/3 kesamboks og en neve med bær oppi. Pleier å dele opp kjøttet/fisken/fuglen i porsjoner på ca 150gr pr porsjon, og ca 2-300gr grønnsaker til. Bruker ofte kesam og (sukkerfri) ketchup som dressing til middagene også

Jeg har virkelig ikke peiling på dette med inntak ift trening for å få ned fettprosenten og gå ned i vekt, så setter pris på alle svar jeg får :) Ikke meningen å være sta å påståelig altså.. :sick:.

Jeg kom til 1700kcal, 170g protein, 90g karb og 73g fett utifra det du skrev ovenfor + enda et måltid med 150g kylling og grønnsaker

La oss si mellom 1600-1900kcal

Dvs at du har underestimert ditt energiintak og overestimert ditt kaloriforbruk. Ikke fortvil, ingen forventer at en skal være verdensmester på dette ved første forsøk :) Men nå har du iaf fått en realitycheck

OK. Tusen takk :D:) Ja, mulig jeg har regnet for lite på inntak ja.. Men synes du at 1600-1900 er passelig for meg på dager med trening? Det store spørsmålet mitt er jo om jeg mister muskelmasse hvis jeg spiser for lite, selvom jeg trener styrke 3 ganger i uken etterfulgt av proteinshake? Vil jo gå ned i vekt på en sunn måte, samtidig som jeg blir mer markert/sterkere. :)

Så det at jeg spiser såpass mye snop på lørdager kan faktisk ødelegge en del ja.. Kanskje jeg skal kutte litt ned da. Men lørdagskosen er liksom min store motivasjon, for jeg er en jævla godtegris :rolleyes:

?

Sjansjen for at du forbrenner 700 kal på en times løping er veldig liten. Med mindre du løper veldig fort med puls mellom 80-90% av hele økten, noe som også er ganske usannsynlig. På en times normal løpetur i moderat tempo vil jeg tippe at du forbrenner ca. 500 kalorier.

Jeg løper med veldig høy puls. Har en makspuls på 186, så holder meg på 170-175 i dragene. Så går jeg fort i bratt oppoverbakke med høy puls, så tror nok jeg stoler på klokka der altså.. :) Venner av meg derimot, som veier mindre, men som har høyere makspuls forbrenner over 1000kcal på samme økten, så de har vel større grunn til å tvile? :p nei, jeg vet jo ikke, men.. liker å tro på det hvertfall :blush:

OK. Tusen takk :D:) Ja, mulig jeg har regnet for lite på inntak ja.. Men synes du at 1600-1900 er passelig for meg på dager med trening? Det store spørsmålet mitt er jo om jeg mister muskelmasse hvis jeg spiser for lite, selvom jeg trener styrke 3 ganger i uken etterfulgt av proteinshake? Vil jo gå ned i vekt på en sunn måte, samtidig som jeg blir mer markert/sterkere. :)

Så det at jeg spiser såpass mye snop på lørdager kan faktisk ødelegge en del ja.. Kanskje jeg skal kutte litt ned da. Men lørdagskosen er liksom min store motivasjon, for jeg er en jævla godtegris :rolleyes:

Da foreslår jeg rett og slett at du enten kutter det ut -> finner alternativer, for ja - det hindrer deg i nå målet ditt utifra fremgangsmåten din pr nå. Det er ikke en umulighet å kutte det ut, for etterhvert vil du faktisk også miste lysten..

Jeg løper med veldig høy puls. Har en makspuls på 186, så holder meg på 170-175 i dragene. Så går jeg fort i bratt oppoverbakke med høy puls, så tror nok jeg stoler på klokka der altså.. :) Venner av meg derimot, som veier mindre, men som har høyere makspuls forbrenner over 1000kcal på samme økten, så de har vel større grunn til å tvile? :p nei, jeg vet jo ikke, men.. liker å tro på det hvertfall :blush:

Pulsslag er ikke synonymt med hvor mange kalorier en forbrenner - ref mitt forrige innlegg

Pulsklokker er ikke pålitelige ift å fortelle deg hvor mye kcal en bruker om en ikke har tilleggsutstyr(sensor/gps).

Pulsklokken vil alltid tro at du løper, så lenge du ikke kan stille den inn på noe annet (sjeldent mulig, men mulig på noen modeller har jeg hørt)

Maxpulsen din kan umulig være 186 - hadde du vært 50år, ja greit.

Nei, jeg tror ikke vennene dine forbrenner over 1000kcal på samme økten(iaf ikke om de er lettere/mindre), de er nok bare i dårligere form og får høyere utslag på pulsslag.

Jo høyere puls man har, jo mer forbrenner man jo? Har testet maxpulsen min utallige ganger, og tok nylig vo2maks test på laboratorium så tror nok den stemmer ganske greit! Alle har jo forskjellig maxpuls, jeg er i god form, og det er ikke unormalt å ha 186 i maxpuls. 220- alder er jo bare bullshit.

Nei, jeg mener jo at de IKKE kan forbrenne 1000kcal, at klokkene deres er mongo. Tror ikke jeg klarer å kutte ut kosen helt, men kan nok klare å kutte ned, for blir utrolig fort kvalm nå av SMÅ manger snop, i motsetning til for et år siden.. grøss.

Nei, jo mer kraft som flytter mer masse forbrenner mest kalorier

Et grovt regnestykke er 220-alder for å finne maxpulsen, og dette stemmer i de fleste tilfeller ganske bra +/- et par slag, mao er din maxpuls nærmere 197.

Jeg tviler ikke på testen din, men å faktisk nå sin maxpuls krever enorm viljestyrke - det er rett og slett vondt :p

Vi her på forumet svarer så godt vi kan så andre medlemmer skal bli klokere så de når sin målsetning/får svar på sine spørsmål. Men hva de ender opp er fullt og helt opp til en selv

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...