Gå til innhold

Trene armer, med hånd i gips


Pejyuu

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det har seg slik at jeg hadde et litt stygt uhell i dreiebenken på skolen i dag, og røk leddbånd i tommel, peke og langefinger på høyre hånd. Blitt gipset til ca midt på underarmen.

Som en som nylig har kommet inn i treningsverden, vil jeg helst unngå å slutte med trening av overkropp / armer fordi ene hånden er fucked noen uker fremover.

Ønsker tips til øvelser jeg kan gjøre, som helst ikke involverer hender. overarmen skal jeg nok kunne bruke bare jeg blir ferdig-operert.

Mest ønske for vedlikeholdstrening så jeg ikke mister det lille jeg har fått til siden jeg begynte.

Bør vel ikke være altfor krevende, da en svett og ekkel gips klør og lukter jævlig.

Sååå, forslag? :D

.. also, kan jeg trene ben og mage uten å varme opp noe særlig på forhånd? oppvarming har frem til nå vært rask gange på mølle i ca 20 minutter. Ser for meg at dette og er ugunstig mtp svetten og gips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært vanskelig å skulle anbefale noe over nett. Ut ifra hva du sier om anbefalinger du har fått tror jeg arm-trening utgår. Nå har det seg slik at armer er en vesentlig del av all trening på overkropp, og det er vanskelig å gjøre noe uten dem.

Mitt forslag er å hvile det ut, tren bein etter beste evne. Hvor lang tid er du "sykemeldt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre med legene etter operasjonen ang dette med trening.

Blir vel gående i rundt 6-7 uker til, etter operasjon.

Får vel legge til noen benøvelser da, og begynne på nytt igjen med armene når gipsen er av.. :\

Forstår, kjip situasjon. Hør med legen din, må du hvile så må du hvile.

Baseøvelser hele veien, kan bli problematisk å kjøre knebøy uten hender, men du har en fots knebøy ol.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nå har det seg faktisk slik at jeg ikke sitter her med gips likevel!

Amøbene nede på legevakten så noe som ikke var der, og leddbåndet i tommelen er helt i orden!

Røket leddbånd i tommel var eneste grunn til at jeg skulle operere i førsteomgang.

Men det er fortsatt noe brister og ufine leddbånd ( tror jeg ) i peke og langefing, så de er stripset sammen med ringefingeren i rundt tre uker til.

Bevegelighet i hånd og styrken i grep er selvfølgelig svekket litt etter de to ukene mine i gips.

Ser nå muligheten til å trene armer igjen, hvis jeg gjør det riktig og ikke belaster fingrene mine feil.

Trenger arm-øvelser der jeg "dytter", og ikke "drar", om noen skjønte den...

Evt, finnes det noe hjelpemidler som flytter belastningen bort fra fingre når jeg skal "dra" eller er avhengig av å la f.eks manualer henge? Tenk bicepscurl med manualer?

Jeg må muligens belage meg på smerter i iallefall et år i forbindelse med disse fingrene, og vil ikke gjøre det verre ved å trene feil og belaste de for mye.

Håper virkelig dere kan hjelpe meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sagt vanskelig å hjelpe noen per fora og føler at Bergen er et godt stykke unna :)

Men par tips

  • Konsulter med PT
  • Konsulter med legen
  • Hvis du virkelig vil gå inn for det, konsulter med en lege fra Toppidrettsgymnaset (ligger ikke Wang i Bergen?)

Skader i håndområdet og spesielt leddbånd er ømfintlige mtp at man bruker hendene på nesten alt av øvelser så her må man tenke mere på fremtiden enn nåtiden hvis man ikke vil slite med senskader og varige mèn for resen av livet.

Så hvis du allerede har påberegnet 1 års tid med plager med dette så kan man jo alltids begynne med løping.

Tror ikke at ved å avlaste hendene ved å forskyve belastningen oppover armen vil hjelpe hvis det var det du mente, du vil uansett legge store mengder press på sener som er tilknyttet leddbåndene.

Beklager at dette ikke var et positivt svar, men man må tenke langt fremover mtp. skader.

Mvh

Pro JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...