Gå til innhold

Tilbakemeldinger på teknikk!


Hammy

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et par øvelser som jeg håper på å få tilbakemelding på teknikk på! Har foreløpig bare filmet knebøy, men blir glad om noen vil ta seg tid til å se over og gi en liten kommentar :)

Det skal sies at jeg løfter relativt lett her (ca 60-70% av 1RM) , så vil kanskje få litt annerledes teknikk på tyngre vekter? Synes det føles likt, men man vet aldri.. Videoen var mest til eget bruk først, men nå har jeg sett meg blind på den! Burde kanskje hatt en film bakfra også, men det var litt vanskelig å få til alene.

Prøvde meg faktisk på å filme forfra, men når det ble froskeperspektiv og ble kun filmet fra hofta og ned, så så det veldig, veldig feil ut...... :rofl:

Alle tilbakemeldinger mottas med stooor takk! :wub:

Edit: ser forresten at kvaliteten på filmen ikke akkurat er optimal, er kanskje ikke så lett å se ordentlig.. skal se om jeg kanskje får til noe bedre til uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan se ut som at du presser skuldrene litt lite bakover. Albuene dine bør presses bakover slik at de ligger inntil resten av overkroppen. Når du gjør dette vil musklene danne en "hylle" bak på ryggen hvor du kan legge stanga. Ved å samtidig presse brystet fremover vil det gjøre at du før vekta bakover og ikke faller forover i overkroppen. Det blir alltid snakket mye om spennet i korsryggen, men det er viktig å huske at spennet også skal gå opp gjennom brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tittet jeg på videoen enda en gang. Det er veldig tydelig at du drar albuene mot hverandre i det du starter bevegelsen i knærne. Dette ødelegger fullstendig for oppspennet i brystkassa, men du har albuene på riktig sted mellom hver bøy, så jeg regner med at du egentlig skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siterer meg selv fra tidligere, hyperekstensjon i korsryggen er ikke så relevant her, men du kan allikevel fokusere på øvelsen jeg sikter til da du er litt grunn.

Du starter hele beveglesen feil. Du skal tenke deg at du setter deg ned som på en stol. Du starter nå bevegelsen ved å skyte knærne fremover. Gjør du dette når du setter deg ned på toalettet?

Videre har du hyperekstensjon i korsryggen - dette ser du i bunn av løftet der korsryggen får en liten knekk. Dette vil nok bedre seg nå som du har en del mobilitetsøvelser å fokusere på, men jeg vil i tillegg anbefale deg å kjøre en sitt der du fokuserer på å holde ryggen tight i bunnposisjon (rundt 1:12 i video som postes under).

I tillegg er det viktig å presse brystet opp og frem før du starter bevegelsen, samtidig som du skyver albuene under stangen - dette vil hjelpe deg med både driv og holdning igjennom utførelsen av øvelsen.

Det er veldig vanskelig å lære bort knebøy via et nettforum, derfor burde du først som sist sette deg ned med denne knebøyserien på youtube.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...