Gå til innhold

Tilskudd og genuttrykk


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Ok, jeg var ikke sikker på forumet, men siden dette helt sikkert gjelder mer enn bare mitt spørsmål så tok jeg det her.

Grunnen er at jeg går på T4 og T3 (har ikke skjoldbruskkjertel/hashimoto), og jeg spurte Lyle McDonald om sirkadiske (er det riktig på norsk) rytmer for stoffskiftehormonene og hvorda man burde spre T3 utover dagen for best funksjon. T4 har halveringstid på ca 36 timer, mens T3 har halveringstid på ca 6 timer. Det vil si at for T4 holder det å ta en gang om dagen, men om man regner med tre halveringer for å nå null vil T3 bare holde seg i systemet i 18 timer.

Svaret fra Lyle var at dette ikke hadde noe å si, for det ble styrt av "gene expressions". Jeg forstår grunnprinsippene med gene expressions/genuttrykk, men ikke funksjonen her.

Noen som vet? Siden jeg har interesse for endokrinologi som omfavner akkurat min egen hormonstatus er jeg veldig interessert i akkurat dette, men hadde vært spennende å se hvordan det påvirket andre tilskudd også. Er dette f.eks. noe av funksjonen rundt proteinopptak og -bruk? Omega-fettsyrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som et lite tillegg kan jeg jo nevne at jeg trenger 80-120mcg T3 om dagen, noe som kommer an på formen. Om jeg tar 80mcg på morgenen vil jeg krasje rundt 14-15. Om jeg tar 120mcg på en gang blir jeg hyper, men om jeg sprer det utover dagen fungerer det bra. Det er en av grunnene til at jeg lurer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kult. Jeg spurte akkurat en biologi-doktor her, og han sa egentlig det samme som Lyle - svaret kommer bare til å forvirre deg, men det kommer veldig mye an på hvordan et stoff brytes ned.

I denne tråden er kanskje et mer generelt svar nyttig slik at flere kan dra nytte av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...