Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vel, anerkjente programmer for styrkeøkninger baserer seg på 5 sett med 5 repetisjoner, så du skal ikke være bekymret for antallet sett. Det at du kjører sett med opptil 20 repetisjoner trener opp den muskulære utholdenheten, så om du ønsker muskelvekst eller styrkeøkninger er det ikke spesielt hensiktsmessig.

Du er ung og er i en periode der du kan øke enormt i styrke og masse om du trener og spiser godt. Anbefaler deg egentlig å drite i hele programmet du kjører nå og kaste deg på Stronglifts 5x5 som du finner på stronglifts.com. Du får vondt i knær av knebøy mener jeg å huske, men da kan du erstatte dette. Men følg prinsippene i så stor grad som mulig. Les mer om erstatningsøvelser her:

http://fitnessbloggen.no/bli-stor-uten-markloft-benkpress-kneboy/

Mener jeg har lest at 8-12 reps gir mest økning i volum, og 5*5 gir mindre i volum og mest i styrke :S

Fortsetter under...

Vel, anerkjente programmer for styrkeøkninger baserer seg på 5 sett med 5 repetisjoner, så du skal ikke være bekymret for antallet sett. Det at du kjører sett med opptil 20 repetisjoner trener opp den muskulære utholdenheten, så om du ønsker muskelvekst eller styrkeøkninger er det ikke spesielt hensiktsmessig.

Du er ung og er i en periode der du kan øke enormt i styrke og masse om du trener og spiser godt. Anbefaler deg egentlig å drite i hele programmet du kjører nå og kaste deg på Stronglifts 5x5 som du finner på stronglifts.com. Du får vondt i knær av knebøy mener jeg å huske, men da kan du erstatte dette. Men følg prinsippene i så stor grad som mulig. Les mer om erstatningsøvelser her:

http://fitnessbloggen.no/bli-stor-uten-markloft-benkpress-kneboy/

Hmm...

Tror jeg skal prøve 12 ukersprogrammet med 5*5.

Tror dere det ville vært lurt å ta før og etterbilde for å sjekke fremgangen min?

Mener jeg har lest at 8-12 reps gir mest økning i volum, og 5*5 gir mindre i volum og mest i styrke :S

6-12 eller 8-12 reps er det området hvor du bør tilbringe mest tid hvis det primære fokuset er muskelvekst.

Hvis fokuset er styrke så trenes det med ned mot 1 repetisjon. 5x5 er en et program for de som er interessert i både hypertrofi og styrke. Over 12 repetisjoner så blir det mer syretrening for å øke musklenes utholdenhet.

Laget et lite treningsprogram her, bare si hva jeg burde legge til elr evt fjerne. :)

Rygg:

Fremoverbøyd roing 5*5

Bredt nedtrekk 5*5

Bryst:

Flatbenk m hantler 5*5

Skuldre:

Military press 5*5

rear delt flies 8-12*3

Biceps:

dumbell curls 5*5

triceps:

Nedtrekk m Tau 5*5

Lår:

Benpress 12-20*5

Flåsete sagt av meg, og så klart ikke en 100% sannhet, men dropp alt det der og kjør noe du ikke setter opp selv. Prøv ut en stund med stronglifts som jeg sa, eller andre versjoner av 5x5 (starting strength f.eks). Støtteøvelser kan du eeeventuelt legge til etterhvert, om du føler det er nødvendig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...