Gå til innhold

Master i Ernæring på UiO


Gjest

Anbefalte innlegg

Yo!

Skal studere ernæring etter jeg har tatt opp fag og lurte på om folk har noen innspill om UiO eller om det er et bedre sted å studere ernæring i Oslo? Vil gjerne studere der det hvertfall er mulighet for å gå videre til master. Eneste er at jeg har hørt at det er ganske dårlig miljø på UiO, ikke nødvendigvis på ernæringsstudiet, men generelt, stemmer dette? Når det gjelder utdanningen så er jeg egentlig all business, så miljø er ikke så stor faktor for meg, men bra miljø er jo alltids en fordel så lenge graden man får er like bra og man lærer like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefaler deg UiB hvertfall. Etter mine inntrykk er studiet her mye mer oppdatert og åpen for ny forskning enn det virker å være i Oslo. Oslo frmstår for meg mye mer konservativt og fastlåst i sånn det alltid har vært. Folk må gjerne motbevise meg, men inntil videre er det mitt inntrykk.

UiB og UiO er de eneste studiene som kvalifiserer til master i klinisk ernæring i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefaler deg UiB hvertfall. Etter mine inntrykk er studiet her mye mer oppdatert og åpen for ny forskning enn det virker å være i Oslo. Oslo frmstår for meg mye mer konservativt og fastlåst i sånn det alltid har vært. Folk må gjerne motbevise meg, men inntil videre er det mitt inntrykk.

UiB og UiO er de eneste studiene som kvalifiserer til master i klinisk ernæring i Norge.

Tusen takk for svar! Har lest en del av svarene du har gitt på forskjellige ting til folk på fitnessbloggen, og du gir alltid konkrete vel tenkt ut svar. Jeg tror dessverre UiB er ikke en valg mulighet... er knyttet til Oslo på forskjellige måter, men vi får se i framtiden. Når du skriver "mye mer oppdatert og åpen for ny forskning", mener du da at det er forskjellig pensum? Altså hvordan fungerer det i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går selv på Helsehøyskolen og trives med det, men må man belage seg på å kun få en bachelor hvis man ikke vil fortsette i utlandet.. Hadde jeg hatt muligheten til å få komme inn på UiO hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger:thumbsup:

Takk for svar! Så at Helsehøyskolen hadde noe master i Australia, men vet du om det går ann å ta bachelor på Helsehøyskolen og søke seg videre på master på UiB eller UiO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har lest en del av svarene du har gitt på forskjellige ting til folk på fitnessbloggen, og du gir alltid konkrete vel tenkt ut svar. Jeg tror dessverre UiB er ikke en valg mulighet... er knyttet til Oslo på forskjellige måter, men vi får se i framtiden. Når du skriver "mye mer oppdatert og åpen for ny forskning", mener du da at det er forskjellig pensum? Altså hvordan fungerer det i praksis?

Jeg har et inntrykk av at Oslo er mer fastlåst i at de offentlige rådene er det beste i hele verden, og at fokuset er mye høyere på innlæring av disse. Det er kanskje ikke så rart, iom at flere av de som har vært med å lage disse rådene også er forelesere der borte, i tillegg til at studiet er mye eldre og helt klart mer preget av rutiner.

Studiet i Bergen er mye nyere, og dermed i en utprøvingsfase. Jeg føler kanskje at UiB er mer opptatt av forskningen og mekanismene bak, enn av selve rådene. Hvis dette sa deg noe da, jeg kan ikke garantere at det er slik, da jeg tross alt bare har opplevd Bergen.

Det er også en del problemer med studiet i Bergen, men det henger mye sammen med at studiet er nytt og enda ikke skikkelig etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Så at Helsehøyskolen hadde noe master i Australia, men vet du om det går ann å ta bachelor på Helsehøyskolen og søke seg videre på master på UiB eller UiO?

Man kan alltids søke, men vet hvertfall at sannsynligheten for å komme inn på UiO er liten. Dette til tross for at pensum/læringsmål er så og si likt(men ikke praksisplass på Helsehøyskolen).

Helsehøyskolen jobber med å få bacheloren så lik som den på UiO nettopp fordi at UiO ikke skal kunne begrunne avslag til mindre kunnskap.. Desverre virker det som avslagene også grunner i at søknadene kommer fra studenter ved privatskole, og de med toppkarakterer ut av Helsehøyskolen kommer ikke inn.

Men det jobbes hele tiden med å være helt på linje med UiO, så hvem vet hva som kan skje på 3 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går også på helsehøyskolen (bjørknes høyskole) og har fått beskjed om at innen få år kommer veldig mye til å bli forandret ifh til ernæringsutdanningen i Norge, fordi både de og Atlantis kjører på. ellers så kan man ta master i fedme osv tror jeg. det popper opp bare flere og flere etterutdanning fra bach i ernæring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...