Gå til innhold

Styrketrening for syklister


mseather

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har prøvd mye forskjellig og funnet ut hva som funker for meg:

i konk.sesongen blir det maks en økt i uka- for å vedlikeholde - evt 2 dersom det ikke er mye ritt i perioden.

vinterhalvåret og fram til sesongstart - 2-3 økter i uka

økt 1 = tung økt

1-6 reps x 5-6 serier, lange pauser (pleier kjøre stab/planke i pausene)

1. knebøy (DYPE) 2 lette serier som oppvarming. 20-25 reps. så tungt. 1-6 reps x 4 serier

2. markløft 1-6 reps x 6 serier

3. beinpress, ettbens i skrå-maskin. 1-6 reps x 6 serierper ben

4. nordic hamstrings. 3 serier x maks antall du klarer

økt 2= høyreps

1. glideutfall på sklimatte (1 fot på golv,en på glidematte). 25 -30 reps per ben x 3 serier

2. enarms clean and press. ca 15 reps per arm. x 3 serier

3. stående roing med stang/chins med assist (varierer mellom disse). 15-20 reps x 3

4. bulgarske utfall med vekter/ettbensknebøy. 20 reps x 3 serier

5. hipthrust med vekter. 15 x 3 serier

6. pushups

økt 3 = sirkeltrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at styrketrening for hele kroppen er bra dersom du ønsker å bli en bedre syklist, men selvsagt hovedfokus er jo beina. Det er vel som med alt annet, du er ikke sterkere enn det svakeste leddet. Tviler på at noen toppsyklister ville klart å sitte på en sykkel i 5-7 timer uten at hele kroppen var sterk. Størrelse på musklene er ikke ensbetydende med at du er kjempesterk.

Hvis du har vært på noen spinningtimer, har du sikkert hørt instruktøren si: Bruk magemusklene, hold inn magen! Pust med magen!

Det finns studier som viser at styrketråkk bedrer arbeidsøkonomien hos syklister, fant ingen kilde, men kan henvise til at Hushovd bruker denne metoden for å få bedre arbeidsøkonomi.

Du bør få med deg noen skiturer hvis du liker det! Trener hele kroppen, og kjempebra utholdenhetstrening.

Ellers må du også trene kjernemuskulatur, rygg og mage. Planken, bruk gjerne slyngetrening.

Knebøy er jo noe av det beste du kan gjøre for kjernemuskulaturen. Du klarer ikke dobbel kroppsvekt i knebøy hvis du er svak i mage og korsrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy er jo noe av det beste du kan gjøre for kjernemuskulaturen. Du klarer ikke dobbel kroppsvekt i knebøy hvis du er svak i mage og korsrygg.

Det kan godt hende, og ja, jeg har også tenkt å ta med knebøy når jeg får "helbredet beinet mitt", samt finner en PT som kan gi meg veiledning, evt. en venn som kan hjelpe meg. Vil ikke drive på med slikt uten kyndig hjelp. Skrev noen poster over her hva som er bra trening. I tillegg er det viktig å tenke på at for en syklist som er aktiv, ikke kan trene bein hardt hver eneste dag. Men det bør gå helt fint å trene stabiliseringstrening med 12 timers restitusjon før en tung sykkeltur.

Uansett, jeg har merket at mange mener man kan droppe annen stabiliseringstrening dersom man tar markløft/knebøy. Men hvorfor finner jeg ingen vitenskapelige artikler som skriver om dette?

Fant denne her, som viser at stabiliseringstrening er noe alle bør gjøre.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, jeg har merket at mange mener man kan droppe annen stabiliseringstrening dersom man tar markløft/knebøy. Men hvorfor finner jeg ingen vitenskapelige artikler som skriver om dette?

Det er litt delte meninger om det. Jeg synes det er unødvendig for de aller fleste, men det finnes unntak:

http://fitnessbloggen.no/trening-av-kjernemuskulatur/

Det er ikke vitenskapelige studier som du etterlyste, men uttalelser fra noen av de mest respekterte treningsekspertene i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt delte meninger om det. Jeg synes det er unødvendig for de aller fleste, men det finnes unntak:

http://fitnessbloggen.no/trening-av-kjernemuskulatur/

Det er ikke vitenskapelige studier som du etterlyste, men uttalelser fra noen av de mest respekterte treningsekspertene i verden.

ok, så de mener det er ganske individuelt. Man må vel egentlig finne ut selv om man trenger å bruke tid på kjernemuskulaturen. uansett, jeg er kjempefornøyd med at jeg nå trener kjernemuskulaturen min i 15 minutter som oppvarming, og jeg ser veldig mange "tungvektere" med dårlig holdning. Men det kan også være pga.dårlig teknikk i mark/knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...