Gå til innhold

Tips til erstatningsøvelser for dårlig rygg?


Naagauk

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg søker etter tips om erstattende øvelser for markløft og knebøy. Dette er øvelser jeg ikke klare å gjøre pga ryggplager.

Planen min var å kun trene ca 6 øvelser i en mnd eller to for å friske opp hukomelsen til kroppen. Etter mange år inaktivitet har jeg forfalt, og ønsker nå å kickstarte meg selv om komme inn i det igjen. De øvelsene jeg hadde tenkt ut er store basis. Benkpress. Dips. Sittende roing. Nedtrekk/chinups. Markløft og knebøy. De to sistnevnte er helt umulig, jeg klarer ikke så mye som 20 kilo. Ryggen vil ikke. (Nedre korsryggsmuskelatur er helt forfalt og utviklet seg til et handicap). Har noen tips til passende øvelser som kan erstatte dette, og passe inn i et slikt program? På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naagauk skrev (På 8.3.2021 den 9.18):

Hei. Jeg søker etter tips om erstattende øvelser for markløft og knebøy. Dette er øvelser jeg ikke klare å gjøre pga ryggplager.

Planen min var å kun trene ca 6 øvelser i en mnd eller to for å friske opp hukomelsen til kroppen. Etter mange år inaktivitet har jeg forfalt, og ønsker nå å kickstarte meg selv om komme inn i det igjen. De øvelsene jeg hadde tenkt ut er store basis. Benkpress. Dips. Sittende roing. Nedtrekk/chinups. Markløft og knebøy. De to sistnevnte er helt umulig, jeg klarer ikke så mye som 20 kilo. Ryggen vil ikke. (Nedre korsryggsmuskelatur er helt forfalt og utviklet seg til et handicap). Har noen tips til passende øvelser som kan erstatte dette, og passe inn i et slikt program? På forhånd takk :)

Ettbensøvelser er tung for beina uten at du trenger å belaste ryggen med vekt. Gåing i trapp 2 trinn av gangen er suverent.

F.eks utfall bakover og 1 bens markløft. Holde i et stativ for balansen og en manual eller kettlebell for å få litt belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, PaulM said:

Ettbensøvelser er tung for beina uten at du trenger å belaste ryggen med vekt. Gåing i trapp 2 trinn av gangen er suverent.

F.eks utfall bakover og 1 bens markløft. Holde i et stativ for balansen og en manual eller kettlebell for å få litt belastning.

Tusen takk for tilbakemelding. Dette høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Båda termerna används samtidigt, har hårgräns (även om det är stor) skillnad, dvs. Den största skillnaden mellan de två aktiviteterna är att "insatserna" eller "satsningen" placeras på en händelse utan någon grund för resultaten xpekt sport, medan i spelande vadslagning, insatserna placeras, baserat på åtminstone en idé eller prestation kring nämnda spelhändelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naagauk skrev (På 8.3.2021 den 9.18):

Hei. Jeg søker etter tips om erstattende øvelser for markløft og knebøy. Dette er øvelser jeg ikke klare å gjøre pga ryggplager.

Planen min var å kun trene ca 6 øvelser i en mnd eller to for å friske opp hukomelsen til kroppen. Etter mange år inaktivitet har jeg forfalt, og ønsker nå å kickstarte meg selv om komme inn i det igjen. De øvelsene jeg hadde tenkt ut er store basis. Benkpress. Dips. Sittende roing. Nedtrekk/chinups. Markløft og knebøy. De to sistnevnte er helt umulig, jeg klarer ikke så mye som 20 kilo. Ryggen vil ikke. (Nedre korsryggsmuskelatur er helt forfalt og utviklet seg til et handicap). Har noen tips til passende øvelser som kan erstatte dette, og passe inn i et slikt program? På forhånd takk :)

Hei!

så flott du er i gang igjen! Jeg er i samme situasjon og har også begyntvå trene meg opp igjen.

Kan du legge inn kjernemuskulaturøvelser og mobilitetsøvelser? Sliter selv med nedre del av korsryggen og fikk meg en smell ved knebøy for et par uker siden.

Tøy hofteleddsbøyere, setemuskulatur, og hofter. 
 

Tren strak mark, hiptrust, dynamisk planke, stående roing med stang, beinpress, leg ex, leg curl.

se på F.eks Instagram for mange gode videoer for mobilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...