Gå til innhold

Hvor mye proteiner kan jeg stappe i meg


Ida20

Anbefalte innlegg

Hvor mye protein trenger jeg for å bygge muskler som undervektig? Jeg er en jente på 20 år som ønsker å gå opp i vekt og har startet med styrketrening. Det står på nett at 1.5-2g per kg kroppsvekt er nok. Men da jeg kun veier 42 kg (har vært syk og rast ned i vekt de siste månedene) virker 80g protein litt lite. Kan jeg gå så høyt som 3g per kg? Hvor mye protein kan jeg stappe i meg per dag uten at det gjør vondt verre?

Andre generelle tips om kosthold? Jeg vet at kalorier og proteiner er det vitkigste, og at fett og karbohydratmengder burde falle naturlig, men er det en eller den andre som er mer gunstig for muskelvekst? Ønsker å legge på meg minst mulig fett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, Paul takk. Forstår det jeg skrev hørtes litt feil ut. Har hatt en magesykdom og var sengeliggende, fikk verken i meg nok mat eller trent. Mistet alt av muskler og marg jeg hadde, gikk ned 12kg. Jeg har vært hos ernæringfysiolog og har fått litt ulike tabletter og litt snakk om hvordan jeg kan få i meg mer energi og slikt men mer enn det hjelper hun ikke med.  Har ikke råd til å bestille PT og er egentlig bare litt desperat etter å gå opp i vekt, men hvis jeg bare spiser og ikke spiser riktig eller trener så blir jeg bare tjukk mild sakt, siden jeg ikke har mye muskelvev akkurat nå.
 

Så derfor skrev jeg innlegg her på fitnessforum. no for å spørre litt hvor mye kcal, protein, karb og fett som er optimalt for meg for å gå sakte opp i vekt og da legge på muskler. Og evt. treningsfrekvens, øvelser etc. Mer eller mindre hva en PT (som jeg ikke har råd til) ville sagt til meg. Folk her er litt mer erfaren enn meg, så jeg trenger bare en viss ide så jeg vet at jeg ikke er helt ute å kjører på ville veier. Jeg har lest meg ihjel på nett men det står så mye at jeg holder på å miste hue. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ida20 skrev:

Høres dette for eksempel ut som greie måltider (noe av det jeg spiste i dag):

 

- 1 laksefilet med grønnsaker og olivenolje

-havregryn med chiafrø, helmelk, cottage cheese og bringebær

Høres ut som veldig grei mat. Sunn og næringsrik.

Du kan egentlig spise hva som helst du har appetitt på, og magen din tåler. Dersom du spiser normalt vil kroppen din legge på seg det du har mistet i løpet av noen månereder, opp til et år.

Du skal ikke være redd for å legge på deg fett. Det er noe kroppen din skal ha, og sannsynligvis vil kroppen din prioritere å legge på seg fett før du kommer i gang med noe særlig muskelvekst. 

Hvor lenge er det siden du ble frisk av magesykdommen, og hvor mye har du lagt på deg siden den da?

Du kan kanskje ta sikte på å legge på deg 1-3 kg pr. måned?

Den beste "øvelsen" å begynne med etter et sykeleie er å gå, etter hvert å gå i ulendt og krevende terreng, skogsstier og bratter bakker. En times tur 2-3 ganger i uke er bra.

Øvelser med kroppsvekt som knebøy og armhevinger vil sikkert være en god start på treningen.

Når det gjelder trening for muskelvekst er det et spørsmål hva slags trening du liker og om hva slags treningsutstyr du har tilgang til? Har du noen skader du må ta hensyn til? Har du drevet idrett tidligere, noe du kunne tenke deg å begynne med igjen? 

Grunnen til at det står så mye forskjellig på nettet er at det er veldig mye forskjellig som virker forutsatt at du holder på med det over tid. Det som er viktig er å finne en treningsform du liker sånn at du er motivert og holder på den lenge.

 

Paul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...