Gå til innhold

I'm stuck


Royality

Anbefalte innlegg

Jeg må gå NED 6-7 cm i midjen (!!!) innen Juni, og få STØRRE hofter og rumpe. Er 183 cm høy, 20 år og veier per dato 63 kg. Trener 5-6 dager i uka, da en fin blanding av cardio og styrke.

Men føler at ingenting går min vei, og at midjen egentlig bare blir større (hehe, kanskje mest innbilning :whistling:). Jeg trener regelmessig, noe som jeg har gjort nå ihvertfall 1 år (begynt med styrke siste 3 mnd). Og jeg føler at uansett hva jeg leser, så finner jeg alltid noen som skriver om det dagen etterpå at det ikke er lurt å gjøre uansett. Så er ganske stuck nå, føler jeg.

Mitt treningsprogram ser slik ut:

Mandag: 2 timer gym på skolen + ri hesten.

Tirsdag: 30 min cardio + styrke på triceps, biceps, øvre rygg og skuldre.

Onsdag: 30 min cardio + styrke på mage, nedre rygg, rumpe, lår og legger.

Torsdag: 60 min cardio.

Fredag: 30 min cardio + styrke på triceps, biceps, øvre rygg og skuldre.

Lørdag: 30 min cardio + styrke på mage, nedre rygg, rumpe, lår og legger.

Søndag: 60 minutter gåtur.

Har ikke et veldig strikt treningsprogram. Men gjør øvelser som markløft, knebøy, bulgarsk utfall, negative chins, planken og de andre husker jeg ikke navnet på (stress å forklare hver enkelt øvelse). Prøver å gjøre ihvertfall 2-3 øvelser på hver muskelgruppe. Men jeg føler at jeg trenger mer rutiner, og et mer strikt program. Da jeg ikke vet om hvor mange reps, og hvor tungt jeg skal ta.

Kostholdet mitt er ikke det aller værste, men kunne vært bedre. Spiser som regel to rugbrød m/pålegg til frokost, salat til lunsj, skyr før trening om jeg trener rett etter skolen, vanlig "norsk" middag (kjøttkaker, fiskeboller, laks, lasagne, taco osv), også omelett/rugbrød/skiver til kveld. Tar aminosyrer før trening, proteinshake etter trening (Whey protein, melkesjokolade).

Jeg vil bygge mer muskler der jeg skal, og få mindre fett der jeg skal. Har spesielt problemområde rundt mage/hofter.

Så det jeg lurer på er:

- Kan periodisk faste være noe for meg? (trener oftest sent på kvelden/rett etter skole, hvordan blir det da i følge fasten? når bør jeg faste?)

- Hvordan bør kostholdet mitt se ut? (Noen tips til et kostholdsprogram som hjelper min fettbekjemping, men som gjør at jeg faktisk kan leve med det og faktisk holde fettet borte?)

- Hvor mange reps og set bør jeg ta på de forskjellige muskelgruppene? (Er det lurt å bytte på få/mange og tunge/lette repitisjoner, slik at jeg trener både styrke og utholdenhet på musklene?)

- Hvor mange øvelser burde jeg ta på hver muskelgruppe?

- Hvilket program ville DU satt opp for meg? Tips?

Hadde vært utrolig glad om noen hadde orket å hjelpe meg litt :oops: Typen ble så lei av at jeg satt og klagde til han, så fikk klar beskjed om å heller klage litt her inne, der folk faktisk vet hva de snakker om og kan gi meg tips ut ifra erfaringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, du trener mye! Husk å ha hviledager også :)

Uten å blande meg for mye, men du har jo allerede en veldig lav kroppsvekt i forhold til høyden din? 6-7 cm rundt midjen er mye mer enn det høres ut som, og kanskje ikke noe kroppen din har så godt av.

Og husk også at styrketrening ofte gjør jenter større (Nei, jeg sier ikke at vi blir menn), og mye magetrening vil ikke nødvendigvis gjøre midjen noe mindre, heller motsatt. Muskler veier, og de synes.

Men bra du sier ifra hva du ønsker, så kan nok alle de flinke folkene her hjelpe deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt spørrende til det at du i det hele tatt vil ned i vekt. Og så så mye?

Anbefaler at du leser denne, http://fitnessbloggen.no/trenger-du-egentlig-a-slanke-deg-mer/ , før du tar noen avgjørelser du lett kan angre på siden.

Når det kommer til all kondisjonstreningen anbefaler jeg på det sterkeste at du leser denne artikkelen (er på engelsk): http://articles.elitefts.com/articles/training-articles/women-running-into-trouble/

Dine spørsmål

  • Har ingen erfaring på PF så overlater det til andre.
  • Prøv å kutte ned i karbohydrater, spis rene matkilder, ligg langt unna sukker, legg karbohydratene dine til kveld/etter trening. Husk alikevel på å få i deg godt nok med næring så du ikke mister muskelmasse og dermed også formene du ønsker. Dette er kun en retningslinje, men holder du deg til den bør du kunne enkelt regulere vekt ved å finne en passe mengde.
  • Ser du skriver både styrke og utholdenhet. Det er viktig å vite at om du trener utholdenheten til muskelen vil du ikke få noe muskulær vekst og du vil altså ikke oppnå de formene du ønsker. Nøyaktig antall reps pr øvelse kommer helt an på hvordan treningsopplegg du følger. En tommelfinger-regel kan dog være at du på de stor baseøvelsen kan ligge rundt 5 repetisjoner, mens du i støtteøvelsene kan ligge fra 6-repetisjoner.
  • Du kan ta utgangspunkt i 1-3 øvelser pr muskelgruppe, 4-9 set og 40-90 totale repitisjoner. Kilde: http://treningsfysiolog.com/2011/01/08/1084/
  • For å vite hvilket program som vil passe for deg kan det være greit å vite litt mer om treningserfaringen din innenfor primært styrketrening.

Ellers har jeg noen generelle kommentarer

  • Kosten er den dominante faktoren for vekt, ikke treningen. Om du ikke får resultatene du ser mht vekt bør du se på dette.
  • Legg inn hviledager! Du skal ha creds for innsats, men i ditt tilfelle så vil jeg si at 'less is more'.
  • Vurder(med det mener jeg dette er et must for maksimal fremgang som du sier du sliter med) å kutte ut kardioen de dagene du trener styrke. Kilde: http://fitnessbloggen.no/kan-man-trene-styrke-og-kondisjon-i-samme-okt/

Er bare å stå på så skal jeg svare så godt jeg kan i forhold til eventuelle uklarheter i formuleringene mine. Ellers kan jeg anbefale og ta en titt innom loggene til andre forummedlemmer. Mange der som imponerer stort og kan være fine rettledere for andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du trener mye! Husk å ha hviledager også :)

Uten å blande meg for mye, men du har jo allerede en veldig lav kroppsvekt i forhold til høyden din? 6-7 cm rundt midjen er mye mer enn det høres ut som, og kanskje ikke noe kroppen din har så godt av.

Og husk også at styrketrening ofte gjør jenter større (Nei, jeg sier ikke at vi blir menn), og mye magetrening vil ikke nødvendigvis gjøre midjen noe mindre, heller motsatt. Muskler veier, og de synes.

Men bra du sier ifra hva du ønsker, så kan nok alle de flinke folkene her hjelpe deg! :)

Hehe, jeg skal kanskje jobbe som modell i sommer i utlandet, derfor jeg må gå ned rundt midjen. Jeg er per dags dato 72 cm rundt midjen, så det er nok der mesteparten av "fettet" legger seg på kroppen min. Må ned til ihvertfall 65-64 cm til juni, fordi det er maksgrensa jeg har "lov" til å ligge på om jeg skal få jobber. Har jo hørt at for å få vekk kroppsfett, er styrke det beste jeg kan gjøre. Vil gå ned i fettprosent, uten å rikke vekta, siden jeg fikk beskjed om at jeg var slank nok fra før av. Er bare det dumme fettet i midjen som må bort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt spørrende til det at du i det hele tatt vil ned i vekt. Og så så mye?

Anbefaler at du leser denne, http://fitnessbloggen.no/trenger-du-egentlig-a-slanke-deg-mer/ , før du tar noen avgjørelser du lett kan angre på siden.

Når det kommer til all kondisjonstreningen anbefaler jeg på det sterkeste at du leser denne artikkelen (er på engelsk): http://articles.elitefts.com/articles/training-articles/women-running-into-trouble/

Dine spørsmål

  • Har ingen erfaring på PF så overlater det til andre.
  • Prøv å kutte ned i karbohydrater, spis rene matkilder, ligg langt unna sukker, legg karbohydratene dine til kveld/etter trening. Husk alikevel på å få i deg godt nok med næring så du ikke mister muskelmasse og dermed også formene du ønsker. Dette er kun en retningslinje, men holder du deg til den bør du kunne enkelt regulere vekt ved å finne en passe mengde.
  • Ser du skriver både styrke og utholdenhet. Det er viktig å vite at om du trener utholdenheten til muskelen vil du ikke få noe muskulær vekst og du vil altså ikke oppnå de formene du ønsker. Nøyaktig antall reps pr øvelse kommer helt an på hvordan treningsopplegg du følger. En tommelfinger-regel kan dog være at du på de stor baseøvelsen kan ligge rundt 5 repetisjoner, mens du i støtteøvelsene kan ligge fra 6-repetisjoner.
  • Du kan ta utgangspunkt i 1-3 øvelser pr muskelgruppe, 4-9 set og 40-90 totale repitisjoner. Kilde: http://treningsfysiolog.com/2011/01/08/1084/
  • For å vite hvilket program som vil passe for deg kan det være greit å vite litt mer om treningserfaringen din innenfor primært styrketrening.

Ellers har jeg noen generelle kommentarer

  • Kosten er den dominante faktoren for vekt, ikke treningen. Om du ikke får resultatene du ser mht vekt bør du se på dette.
  • Legg inn hviledager! Du skal ha creds for innsats, men i ditt tilfelle så vil jeg si at 'less is more'.
  • Vurder(med det mener jeg dette er et must for maksimal fremgang som du sier du sliter med) å kutte ut kardioen de dagene du trener styrke. Kilde: http://fitnessbloggen.no/kan-man-trene-styrke-og-kondisjon-i-samme-okt/

Er bare å stå på så skal jeg svare så godt jeg kan i forhold til eventuelle uklarheter i formuleringene mine. Ellers kan jeg anbefale og ta en titt innom loggene til andre forummedlemmer. Mange der som imponerer stort og kan være fine rettledere for andre :)

Tusen takk for svar! Det er ikke vekt jeg vil gå ned i, den vil jeg helst ha slik den er nå. Men er midjen som er "problemområdet" mitt, og jeg har fått i oppgave å gå ned 6-7 cm rundt midjen, men ikke bli noe slankere i resten av kroppen. Helst bygge større rumpe og lår. Ikke akkurat en lett oppgave å få til på 5 mnder! :eek:

Men tusen takk igjen for tips, lærer jo nye ting av dere her inne hver dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

183 cm og 63 kg er jo på grensen til undervektig allerede, og så vil du gå ned 6-7 cm rundt midjen?

Kjør knebøy, spis mat og bygg litt rumpe heller :)

Hadde det bare vært så lett! :D Er i jobbsammenhenger jeg har fått dette målet... Skulle gjerne ha bygd ordentlig kropp akkurat slik jeg selv vil ha den, uten å tenke på den dumme midjen må minkes :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html

Her er en artikkel som tar for seg hvordan du best fjerner det gjenstridige fettet, dog kan det umulig utgjøre 6-7 cm så lite som du veier.

Takk for tips! Har lest den før, og virker veldig interessant med periodisk faste. Vurderer å prøve det ut og se om det funker for meg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...