Gå til innhold

Kornsorter og mel


Bekkelure

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er mange her som kutter ut hvete i alle former. Men er det det samme for alle type kornsorter. Det er jo ganske mange som f.eks bruker spelt og rug i bakevarer.

Hvor stor forskjell er det på de ulike kornsortene? Er spelt, rug og havre mer gunstige som karbohydratkilder enn hvete? eller er de av samme ulla alle sammen? Håper noen har noen innspill. Jeg kunne sikkert ha googla litt mer rundt, men det menes så mye forskjellig at jeg tenker at noen her sikkert har peiling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at de fleste som kutter ut hvete gjør det pga gluten. Speltbakst smaker generelt bedre en hvetebakst så derfor foretrekker jeg spelt framfor hvete, men spelt inneholder også gluten.. Ellers er bokhvete (glutenfritt) et godt alternativ :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kornsortene er dessverre like "ille" ja. Skal man være helt nazi er det disse tre kornsortene som er de mest gunstige:

- Hvit ris/brun ris (brun ris inneholder likevel mer fytinsyre enn den hvite som binder seg til mineraler og sørger for at disse ikke tas opp)

- Glutenfrie havregryn (den vanlige kan inneholde gluten pga. at man ofte dyrker forskjellige kornsorter på samme åker fra år til år, og samtidig bruker det samme mekaniske utstyret under innhøsting og bearbeiding)

- Mais

http://www.marksdailyapple.com/definitive-guide-grains/#axzz1kxrg5dyC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...