Ida20 Skrevet 21. mai 2020 Del Skrevet 21. mai 2020 Jente, 20 år. Jeg sliter litt med å sette opp en treningsplan. Jeg har vært 2 år på gymmen men da hadde jeg ikke en plan og bare gjorde det samme hver gang med lite framgang. Jeg har hatt et opphold fra trening i 3 år pga. sykdom, så nå vil jeg komme meg tilbake og gjøre det ordentlig denne gangen. Jeg har øvelsene jeg ønsker med, og da et fokus på rumpe siden stumpen min er nokså flat etter 3 år på sofaen. Har lest meg ihjel på trening og kosthold og har nå forstått at baseøvelser burde være førsteprioritert for styrke. Jeg ønsker å trene 4 ganger i uka og ha de som fullkroppsøkter (til å begynne med). Hoved øvelsene: -Hip thrust, bulgarsk markløft, pull through, kickback i kabel -Knebøy/ bulgarsk splitbøy, utfall/beinpress, legghev -Stående roing, chins, dips, pushups/brystpress med manualer -Diverse mageøvelser (TRX crunch, beinhev etc.) Så jeg har disse men også i tillegg alle de isolasjons/ oppvarmings øvelsene. For rumpe, for eksempel: glupe bridge, monster walks, ettbeins markløft, frog pumps etc. Rumpa er ikke lett å isolere så av og til trenger den litt ekstra oppmerksomhet Først og fremst kanskje..ser dette ut som gode øvelser for en nybegynner? Og spørsmålet mitt: Hvis jeg ønsker å trene fullkropp 4 ganger i uka, med fokus på rumpa men også bli sterkere i resten av kroppen; hvordan skal jeg fordele øvelsene? Hvor mange øvelser kan jeg trene på en økt uten at det blir overtrening? Jeg har forstått at kroppen trenger nok restitusjon for å bli sterkere men jeg har liksom den innstillinga at ´´mer er bedre´´og jeg har en tendens til å kjøre meg helt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaulM Skrevet 23. mai 2020 Del Skrevet 23. mai 2020 På 21.5.2020 den 15.54, Ida_123 skrev: Jente, 20 år. Jeg sliter litt med å sette opp en treningsplan. Jeg har vært 2 år på gymmen men da hadde jeg ikke en plan og bare gjorde det samme hver gang med lite framgang. Jeg har hatt et opphold fra trening i 3 år pga. sykdom, så nå vil jeg komme meg tilbake og gjøre det ordentlig denne gangen. Jeg har øvelsene jeg ønsker med, og da et fokus på rumpe siden stumpen min er nokså flat etter 3 år på sofaen. Har lest meg ihjel på trening og kosthold og har nå forstått at baseøvelser burde være førsteprioritert for styrke. Jeg ønsker å trene 4 ganger i uka og ha de som fullkroppsøkter (til å begynne med). Hoved øvelsene: -Hip thrust, bulgarsk markløft, pull through, kickback i kabel -Knebøy/ bulgarsk splitbøy, utfall/beinpress, legghev -Stående roing, chins, dips, pushups/brystpress med manualer -Diverse mageøvelser (TRX crunch, beinhev etc.) Så jeg har disse men også i tillegg alle de isolasjons/ oppvarmings øvelsene. For rumpe, for eksempel: glupe bridge, monster walks, ettbeins markløft, frog pumps etc. Rumpa er ikke lett å isolere så av og til trenger den litt ekstra oppmerksomhet Først og fremst kanskje..ser dette ut som gode øvelser for en nybegynner? Og spørsmålet mitt: Hvis jeg ønsker å trene fullkropp 4 ganger i uka, med fokus på rumpa men også bli sterkere i resten av kroppen; hvordan skal jeg fordele øvelsene? Hvor mange øvelser kan jeg trene på en økt uten at det blir overtrening? Jeg har forstått at kroppen trenger nok restitusjon for å bli sterkere men jeg har liksom den innstillinga at ´´mer er bedre´´og jeg har en tendens til å kjøre meg helt ut. Når du har vært borte i 3 år tror jeg det er lurt at du starter forsiktig. F.eks 3 styrkeøkter i uka og en løpeøkt. Styrkeøktene kan være 2 baseøvelser for underkroppen og en for overkroppen pluss isolasjonsøvelse for rumpa. Begynn med lette vekter og øk sakte. Løpeøkta max 15 minutter. Bedre å løpe fort enn å løpe langt. Når det har gått et halvt år kan du revurdere opplegget. Paul Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ida20 Skrevet 23. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2020 9 minutter siden, PaulM skrev: Når du har vært borte i 3 år tror jeg det er lurt at du starter forsiktig. F.eks 3 styrkeøkter i uka og en løpeøkt. Styrkeøktene kan være 2 baseøvelser for underkroppen og en for overkroppen pluss isolasjonsøvelse for rumpa. Begynn med lette vekter og øk sakte. Løpeøkta max 15 minutter. Bedre å løpe fort enn å løpe langt. Når det har gått et halvt år kan du revurdere opplegget. Paul Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.