Jump to content
Ida20

Gå ned i vekt/fettprosent tips

Recommended Posts

Er ikke så erfaren med vektnedgang (eller vektøkning forsåvidt) med fokus på fett%. Ønsker å vedlikeholde det jeg har av muskelmasse og komme ned til en sunt fett% (3-5 kg å gå ned ca?.) før jeg starter med styrketrening. Jeg er ikke overvektig, men har høy fett%. Spesielt mye fett rundt midjen.

Jeg har begynt å være aktiv igjen etter et langt opphold av personlige årsaker (nå går jeg i gjennomsnitt 10 000 skritt om dagen, jogger en gang i blant og trener styrketrening hjemme). Nå venter jeg egentlig bare på at treningssenteret skal åpne igjen. 

Jeg har forbedret spisevanene mine mye de siste ukene, og har prøvd å lese mye på emne om hva man burde spise. Men er fortsatt litt usikker. Jeg teller ikke kalorier og ønsker ikke dette heller. Men har funnet ut at det er best for meg å følge en plan hvor jeg spiser omtrent det samme hver dag (har ingenting imot kjedelig mat, jeg kan spise det samme dag etter dag om jeg må). 

Spørsmål: Vil jeg forbrenne mer fett hvis jeg kjører lavkarbo utenom når jeg trener/er helt flat? Så jeg kan holde meg til grønnsaker, bær,  kylling, laks, cottage cheese etc. så mange dager jeg klarer til jeg begynner å føle meg slapp og ha en refeed dag med høykarbo for å fylle in lagrene igjen? Eventuelt ha noe karbo før en treningsøkt (potet/havregrøt..) og holde meg til karbo bare på ettermiddag?

Planen min for neste måned er å trene styrke 4 ganger i uka, spise lavkarbo på hviledager og høykarbo før og etter treningsøktene. (og minst 2g protein pr. kg så klart). Vil dette fungere for å redusere fett%? 

Fortsetter under...