Gå til innhold

Gå ned i vekt/fettprosent tips


Ida20

Anbefalte innlegg

Er ikke så erfaren med vektnedgang (eller vektøkning forsåvidt) med fokus på fett%. Ønsker å vedlikeholde det jeg har av muskelmasse og komme ned til en sunt fett% (3-5 kg å gå ned ca?.) før jeg starter med styrketrening. Jeg er ikke overvektig, men har høy fett%. Spesielt mye fett rundt midjen.

Jeg har begynt å være aktiv igjen etter et langt opphold av personlige årsaker (nå går jeg i gjennomsnitt 10 000 skritt om dagen, jogger en gang i blant og trener styrketrening hjemme). Nå venter jeg egentlig bare på at treningssenteret skal åpne igjen. 

Jeg har forbedret spisevanene mine mye de siste ukene, og har prøvd å lese mye på emne om hva man burde spise. Men er fortsatt litt usikker. Jeg teller ikke kalorier og ønsker ikke dette heller. Men har funnet ut at det er best for meg å følge en plan hvor jeg spiser omtrent det samme hver dag (har ingenting imot kjedelig mat, jeg kan spise det samme dag etter dag om jeg må). 

 

Spørsmål: Vil jeg forbrenne mer fett hvis jeg kjører lavkarbo utenom når jeg trener/er helt flat? Så jeg kan holde meg til grønnsaker, bær,  kylling, laks, cottage cheese etc. så mange dager jeg klarer til jeg begynner å føle meg slapp og ha en refeed dag med høykarbo for å fylle in lagrene igjen? Eventuelt ha noe karbo før en treningsøkt (potet/havregrøt..) og holde meg til karbo bare på ettermiddag?

Planen min for neste måned er å trene styrke 4 ganger i uka, spise lavkarbo på hviledager og høykarbo før og etter treningsøktene. (og minst 2g protein pr. kg så klart). Vil dette fungere for å redusere fett%? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Ikke bry deg om karbohydrater og fett og hvor mye du har av vær osv. Dette er samma, da å gå ned i vekt går ut på en viktig regel (kalorier ut kalorier inn) det er ingen annen spesiel ting du kan gjøre som gjør at du brenner mer.

vist du spiser mindre kalorier enn du forbrenner går du ned i vekt uansett hva, eller om du forbrenner ved å løpe eller jogge. 
vist du vil trene styrke burde du ha balanse av fett og karbo, spis mindre kaloridens mat. Som armeridder. Eggehvite, hvit brød kanel og vanilje ekstrakt(fordi det er mindre kalorier enn grovt, dette gjør du kan spise mer og fortsatt gå ned og du føler deg mer mett) 

kort fortalt ikke bry deg så mye om hvor mye karbo eller fett du spiser, og heller spis mat som ikke er kaloridens, men som fortsatt gjør deg mett. Bare du spiser mindre kalorier enn du forbrenner så går du ned. Bare se på vekte om du går opp eller ned, og kister kaloriene derfra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som KingOlsen over sier, så lenge du spiser mindre enn du forbrenner, så vil du gå ned i vekt.
Ofte er det nå slik at det skal et rimelig lavt antall kalorier til for å holde seg under det man forbrenner. Så for å gjøre dette mest mulig levbart (ikke gå så mye sulten), gjelder det å la en god del av disse kaloriene komme fra proteiner som vil holde deg mett lenger. Fett må vi jo også ha en del av. Men erstatt mest mulig av karbohydratene med proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...