Gå til innhold

Knebøy for trapezius-bygging


Indigo

Anbefalte innlegg

Har i det siste i større grad begynt å spenne skikkelig til i øvre del av rygg/nakke både på tunge og eksplosive knebøy.

Erfaringen så langt er at området (det er vel trapezius?) er den kroppsdelen jeg blir mest støl i dagen etter. Bruker en traps nok til å få noe særlig størrelse på de av knebøy alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spenner jo opp trapz for å få stanga til å ligge bra, men med mindre du shrug`er stanga eller eleverer skuldrene så ser jeg ikke at du bygger så mye trapz ved knebøy. Du vil bygge mye mer med markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oaz har et godt poeng. Du hviler stangen på muskelen, den jobber for det meste i en statisk stilling, du tretter den ut, men ikke pga repetisjoner. Så hypertrofi er sånsett utelukket. Om du ikke er vant med tunge vekter i knebøy eller er nybegynner så er det stor sannsynlighet for at dette går over etter en stund.

Om du er ute etter størrelse på trapezius anbefaler alt fra forskjellig type ro-øvelser til markløft og varianter av Hang Ups :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ha en dynamisk bevegelse få å oppnå hypertrofi. Jobber muskelen statisk vil det bli mekanisk drag i muskelen og det er en faktor til hypertrofi. Ved markløft så jobber trapezius, rhombodieus og erector spinae statisk for å opprettholde spennet i kroppen, men det bygger også tykke ryggstrekkere!

I knebøy jobber trapezius også statisk men uten å ha sett noen EMG-målinger i trapezius under knebøy så tror jeg ikke muskelen har så veldig høy aktivering.

Øvelsene Tor anbefaler er bra. Shrugs er jo en øvelse som direkte trener trapezius. Jeg er veldig forsiktig med å trene shrugs da man med større øvre trapezius gir en illusjon om smalere skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ha en dynamisk bevegelse få å oppnå hypertrofi. Jobber muskelen statisk vil det bli mekanisk drag i muskelen og det er en faktor til hypertrofi. Ved markløft så jobber trapezius, rhombodieus og erector spinae statisk for å opprettholde spennet i kroppen, men det bygger også tykke ryggstrekkere!

I knebøy jobber trapezius også statisk men uten å ha sett noen EMG-målinger i trapezius under knebøy så tror jeg ikke muskelen har så veldig høy aktivering.

Øvelsene Tor anbefaler er bra. Shrugs er jo en øvelse som direkte trener trapezius. Jeg er veldig forsiktig med å trene shrugs da man med større øvre trapezius gir en illusjon om smalere skuldre.

Det har du faen meg helt rett i, bøyer meg i støvet! Jeg er snart tvunget til å slutte å kommentere saklig etter tolv.

Anngående shrugs, har du sett The Rock i Fast five filmen, kom til å tenke på det nå, der er det jo buffalo trapezius som i visse vinkler overskygger fjellet av noen skuldre han egentlgi har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...