Gå til innhold

Optimal muskelvekst, jente


Time

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har tidligere gått ned ca 40kg over flere år, og trent styrke hele veien. Nå ønsker jeg å bygge muskler, og det gjør ikke noe om jeg går opp noen kg i prosessen. Ligger på et kcal-overskudd på ca 300-500/døgn, og har makroene iorden. Er også startet på kreatin mono, noe som ser ut til å ha positiv effekt. Det jeg lurer på:

Trener splittprogram, og trivest best med det. Prøver å stresse hver muskelgruppe 2-3 ganger pr. uke, samt å løfte tungt(så mye jeg klarer siste settet). Baseøvelsene ser slik ut: 20 reps, 15 reps, 12 reps, 6-8 reps, avslutter med lettere vekter og 12-15 reps. 

 

Uken ser gjerne slik ut:

man: rygg, skuldre, biceps

tirs: bryst, mage, triceps

ons: bein

tors: rygg, skuldre, biceps

fre: bryst, mage, triceps

lør: bein

søn: fri

 

Dersom kroppen er sliten før søndag tar jeg meg en fridag, og det hender jeg kombinerer overkropp med underkropp noen dager, og eller har flere dager fri. Trener minimalt med kardio, kun oppvarming nå om dagen. 

 

Er dette optimalt for muskelvekst? Noen tips å komme med? Håper noen kan hjelpe :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Så lenge du føler deg restituert mellom øktene er nok dette et helt innafor opplegg! Hva som er helt optimalt kan jo alltids diskuteres og er avhengig av en rekke faktorer som blir for mye å ta for seg her inne, men så lenge du har det moro på trening og har progresjon i løftene dine er det bare å kjøre på så lenge det varer 😊 Og veldig bra at du lytter til kroppen om du er sliten! Det kan bidra til å holde deg frisk og skadefri 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja, klarer stort sett å løfte tyngre hver økt! Noe som gjør treningen mye gøyere og mer motiverende enn når en ligger i underskudd. Jeg ønsker særlig å bygge rumpe, er det innafor å avslutte hver treningsøkt med fokus på rumpeøvelser og egen kroppsvekt/med strikk? Høye repitisjoner? Eller er dette overkill? 🧐

 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...