Gå til innhold

Frustrert


Anbefalte innlegg

siden januar 2017 har jeg gått ned 28 kg. Målet mitt er å gå ned yttligere 19 kg, men nå sliter jeg. 

Alt av motivasjon er borte da jeg ikke klarer å komme meg på rett vei igjen. Gikk ned hovedsakelig fra januar og til sommeren 2017 og fra sommeren 2017 har eg slitt kjempe masse. Klarer tidvis å være flink med maten, men det går aldri mer enn noen uker før jeg er tilbake i gamle spor. Jeg er frustrert og lei meg. Jeg har alltid slitt med vekten, men har store deler av livet vært aktiv og har på den måten holdt vekta under kontroll. For noen år siden opplevde jeg et traume og vekta sa pang. Hovedproblemet mitt er at jeg ikke har trua lengre på at jeg kommer til å nå målet mitt "hva er vitsen". Treningen klarer jeg heller ikke å få flyt i, har noen dager her og der, men klarer ikke å holde det gående over tid. Har vært i veldig god form tidligere og jeg klarer ikke å slutte å tenke på hvordan jeg var for noen år siden og være sint på meg selv for hvordan jeg har latt kroppen forfalle. 

Nå i den senere tid sliter jeg med endometriose og tidvis mye smerter og en jobbsøkertilværelse som tar hardt på humøret. Jeg vet at jeg har det bedre med et sunnere kosthold og en aktiv livsstil, hvorfor klarer jeg ikke å motivere meg til å ta de valgene som jeg trenger?

Jeg trenger hjelp, men føler meg så alene med tanker og følelser. Just do it var tankegangen min før, hvorfor i faen kan jeg ikke hente den frem igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, mka1234 skrev:

siden januar 2017 har jeg gått ned 28 kg. Målet mitt er å gå ned yttligere 19 kg, men nå sliter jeg. 

Alt av motivasjon er borte da jeg ikke klarer å komme meg på rett vei igjen. Gikk ned hovedsakelig fra januar og til sommeren 2017 og fra sommeren 2017 har eg slitt kjempe masse. Klarer tidvis å være flink med maten, men det går aldri mer enn noen uker før jeg er tilbake i gamle spor. Jeg er frustrert og lei meg. Jeg har alltid slitt med vekten, men har store deler av livet vært aktiv og har på den måten holdt vekta under kontroll. For noen år siden opplevde jeg et traume og vekta sa pang. Hovedproblemet mitt er at jeg ikke har trua lengre på at jeg kommer til å nå målet mitt "hva er vitsen". Treningen klarer jeg heller ikke å få flyt i, har noen dager her og der, men klarer ikke å holde det gående over tid. Har vært i veldig god form tidligere og jeg klarer ikke å slutte å tenke på hvordan jeg var for noen år siden og være sint på meg selv for hvordan jeg har latt kroppen forfalle. 

Nå i den senere tid sliter jeg med endometriose og tidvis mye smerter og en jobbsøkertilværelse som tar hardt på humøret. Jeg vet at jeg har det bedre med et sunnere kosthold og en aktiv livsstil, hvorfor klarer jeg ikke å motivere meg til å ta de valgene som jeg trenger?

Jeg trenger hjelp, men føler meg så alene med tanker og følelser. Just do it var tankegangen min før, hvorfor i faen kan jeg ikke hente den frem igjen??

Hei kjære du, har du ikke noen nær deg som du kan åpne deg til angående dette? Det tar på å gå rundt med slike tanker, og oppi det hele med endometriose og jobbsøking. Ofte er det mye som løsner om man bare får snakket litt ut om det. 

Angående motivasjonen, så er det kjempevanskelig - og jeg har slitt med det selv etter en vektoppgang på over 20 kg under sist svangerskap. Ilsint på megselv for at jeg lot det skje, og det tok et helt år før jeg greide å ta ordentlig tak og få rutiner i treninga igjen. 

Det er jo ofte en rimelig kostbar affære dette med PT, men om du virkelig sliter - men virkelig VIL få det til, så vil jeg anbefale deg å høre om du kanskje får en prøvetime, eller kanskje har de mulighet for et lite klippekort, slik at du får prøvd det og kjent litt på det? Det høres kanskje rart ut, men det er ofte enklere å gjennomføre planer - det seg være mat eller trening - om man har noen som forventer et resultat av deg. 

Hva synes du er vanskeligst med maten? Er det at du ikke vet hva/hvor mye du bør spise, eller er det "viljen" det står på? Ofte er kunnskap en veldig fin kilde til motivasjon, så om du ikke allerede har gjort det, så kanskje er det en ide å lese seg skikkelig opp på dette med kosthold? Få tips og inspirasjon til matretter du VIRKELIG har lyst til å lage, ting som er enkelt, men sunt. Hos meg hjalp det veldig å bare endre fordelingen på tallerkenen. Grønnsaker er jo SÅ godt om man bare tilbereder de riktig. Og spiser man litt mer grønnsaker, og litt mindre av alt annet på middagstallerkenen, så er man godt på vei! Spis 2 grove brødskiver/knekkebrød til frokost istedet for tre fine. Gjerne skift ut sånt som stekesmør til pitterlitt rapsolje (eller ingenting), smør på brødskiva kan ofte erstattes med mager philadelphia. Mager kesam istedet for rømme når du skal lage dressing. Mager kesam istedet for yoghurt.

Du tar sikkert poenget. Små, smarte valg og utskiftninger monner kjempemye i det store bildet - og er veldig mye mer overkommelig enn å hive seg på et heeelt annet kosthold enn man er vandt til. Det vil heller ikke utgjøre stort på matutgiftene, noe som var viktig hos oss.

 

Håper dette hjalp litt. Og bare send meg en melding om du føler for å få blåst ut litt frustrasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...