Gå til innhold

Ck verdier?

Madskinen

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med høye CK verdier?  Kreatinkinase...altså hadde verdier på 1200, men leste meg til at aktive mennesker vil mest sannsynlig ligge på litt høye verdier... normal verdier er 50 til ca 300 ... verdier på 10000 kan ver farlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 5/11/2018 den 22.27, Madskinen skrev:

Noen som har erfaring med høye CK verdier?  Kreatinkinase...altså hadde verdier på 1200, men leste meg til at aktive mennesker vil mest sannsynlig ligge på litt høye verdier... normal verdier er 50 til ca 300 ... verdier på 10000 kan ver farlig 

Hvorfor har du tatt en CK?

Først ta en kontrollprøven (la vær å trene noen dager i forkant) og helst en myoglobin.

Har over 1000 jeg også, og har litt erfaring med rabdo så fikk kranglet meg til å ta en myoglobin. Disse to prøvene vil sannsynligvis følge hverandre om det kommer fra styrketrening. Det kan også være tegn på mitokondriesykdom men lite sannsynlig. I mitt tilfelle var CK-kontrollen  det samme men myoglobinen normal, så er henvist videre til spesialist og muskelbiopsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
På 15.5.2018 den 20.19, Snordskog skrev:

Hvorfor har du tatt en CK?

Først ta en kontrollprøven (la vær å trene noen dager i forkant) og helst en myoglobin.

Har over 1000 jeg også, og har litt erfaring med rabdo så fikk kranglet meg til å ta en myoglobin. Disse to prøvene vil sannsynligvis følge hverandre om det kommer fra styrketrening. Det kan også være tegn på mitokondriesykdom men lite sannsynlig. I mitt tilfelle var CK-kontrollen  det samme men myoglobinen normal, så er henvist videre til spesialist og muskelbiopsi.

Har en tarm sykdom. Tar blodprøver hver 12 uke. Legen ble jo helt bekymret pga mine høye CK verdier, begynte og spørre om jeg slet med vondt i muskler osv. Jeg gikk inn og leste litt på nettet som alle gjør til tider🤗 og leste at over 1000 i CK vil være normalt når du trener hardt. Men var bare nysgjerrig på andres erfaringer her inne ...Men takk for svar og lykke til videre 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...