Gå til innhold

Livsstil og ikke diett, input?


Frida=)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg skal prøve å gjøre det så kort og presist som mulig. Har i en periode på 3-4 år gått opp og ned 10-15 kilo en del ganger, blitt en såkalt yoyo-slanker i en alder av 22 alt. Riktignok ikke alle kiloene hver gang, men vekten har variert mellom 50-68 kilo. Men mest mellom 55 og 65. Jeg er 162 cm høy. 

Den aktive trekignsdelen er inget problem da jeg alltid har vært aktiv, gått mye turer, løpt og trent styrke periodevis. Matdelen har vært veldig all or nothing - noe som vises i mine tidlgiere poster hvor jeg prøvde å overbevise meg selv om at løping og lite mat var noe jeg digget. Sannheten er at det suger. 

Til poenget: JEG VIL GJØRE DETTE SKIKKELIG NÅ. Er seks uker inn i fullkroppsprogrammet som er for nybegynnere nå og øker jevnlig i styrke. Ellers går jeg turer og løper en intervall eller 5-10 km her og der. Sørger for å bevege meg i form av tur eller trening 1-2 t om dagen. Ellers sitter jeg mye å leser da jeg er student. Tidligere slitt med veldig lite mat 800-1300 kalorier og store overspisingsperioder - derav yoyo. Tenker å legge meg på 1600 kalorier og tenke at «dårligere matvalg» og et stykke kake hører til bursdager og andre spesielle anledninger. Har ikke tenkt å veie meg fordi jeg rett og slett pælma den lille jævelen ut av huset for en stund siden ettersom den klussa mye med hjernen min. Men kommer til å ta mål/kjenne etter på klær og i speil.

Spørsmålet til dere med mer erfaring: høres 1600 kalorier ut som et nivå hvor jeg kan gå sakte men fornuftig ned i vekt/fettprosent? 162 cm høy, veier nå mellom 63-65 tipper jeg. Målet er rundt 56-58, kjenner igjen kroppen min i speilet når den er der. Fullkropp styrke 3 x i uken, noen uker hiit cardio økt i form av 4x4 og en langkjøring. Passer uansett på å alltid bevege meg 1-2 timer hver dag. 

Klem en som har lyst til å gjøre dette skikkelig! 😄😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Frida :)

 

Har ikke noe fasitsvar til deg, men jeg kan gi deg noen meninger :

Jeg tenker at du vil gå ned med 1600kcal om dagen med ditt aktivitetsnivå.

Men jeg tenker også at du vil gå ned med 1900kcal om dagen med ditt aktivitetsnivå.

Jeg tipper at alt under 2200-2500 vil få deg til å gå ned.

Du sier ikke noe om du har tenkt til å legge deg på 1600 flat, om du trener eller ikke den dagen.

Jeg ville ihvertfall ha spist litt mer på treningsdager.

 

FF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med det samme, og løsningen for meg ble en kostholdsplan fra noen eksterne.
Bare det å få konkrete tips, beregning av kaloriinntak og oppfølging med tilbakemeldinger gjør at det er lettere å følge opp. Når man da har begynt å forme disse vanene er de lettere å følge også.

Selv ligger jeg på 1800kcal nå (lå på 1900kcal inntil forrige uke) og har gått ned 5,2kg siden starten av desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...