Gå til innhold

Dirty bulk


Jason696969

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, johannesmylden skrev:

Lurte på hva dere syns om ''dirty bulk'' for tenåringer i vekts. Altså spise 100 % rent men å spise veldig mange kalorier?

Først og fremst benytter jeg meg ikke av sånne begreper i det hele tatt, men begrepet "Dirty bulk" refererer vel først og fremst til antallet kalorier ? 

Altså om du for eksempel spiser 7000 kcal "100% rent"   kontra 7000 kcal "Ureint" så vil vektoppgangen være den samme. Og hvis makrofordelingen, altså antall proteiner/karbohydrater/fett er likt så vil endringen i kroppskomposisjon også være den samme. 

Hvis disse 7000 kcal er la oss si 4000 kalorier i overskudd, så er det fortsatt begrenset hvor mye av dette som vil være muskelmasse. Det varierer selvsagt, og er avhengig av en rekke faktorer, men du legger ikke på deg 3-4 kg muskelmasse på en uke. Selv ikke en 17 år gammel nybegynner med topp testosteronnivåer gjør det. Heller ikke de som trøkker store mengder dopingmidler gjør det. 

Det resterende vil altså stort sett være fett, i et veldig stort kalorioverskudd that is. 

Du legger ikke på deg mere muskler av å "Spise reint" 

De samme prinsippene gjelder for kaloriunderskudd og fettforbrenning også.  Såkalt clean eating er broscience i den forstand. 

"Clean vs dirty bulk" går i mitt hode mere på det å holde et fornuftig kalorioverskudd, for å legge på seg mest mulig muskelmasse og minst mulig unødvendig fett.

For en tenåring i vekst bør det være enklere prinsipper som bør gjelde: Spise masse og løfte tungt. Om det er "Reint" eller ikke spiller ikke noen rolle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superspurv skrev:

Spis vanlig norsk kost med ~500kcal overskudd.

Hva er ren mat trådstarter? Salat? Hva er dirty mat? Hamburger? Tipset mitt er å dekke proteinbehovet og næringsbehovet. Utover dette er det ikke så ekstremt viktig hva du spiser.

Noen vil ha det til at du får mindre fremgang av "Prosessert" mat 

Selvsagt bare bullshit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...