Gå til innhold

Stram og vond fremside lår etter strekk


Stimpy

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 15år som spiler fotball

For nesten 1 måned siden klarte jeg å få meg en strekk i mitt høyre lårmuskel . Det skjedde først når jeg var på ferie. Jeg hadde trent hardt en dag, så dagen etter hadde jeg veldig vondt i lårmuskelen og det kjentes som en strekk. Var så dum å gjorde ingenting med det utenom å hvile, for jeg vet ising kompresjon osv hjelper mye. Etter jeg ikke hadde vondt lenger var muskelen veldig stram, så jeg begynte med strekkeøvelser. Hjalp bitte litt men mange dager etter var jeg forsatt stram. Så skjedde det samme ca 10 dager senere  når vi hadde treningsleir, vondt dagen etter trening,  Dette var midt i en trenings uke vi hadde på fotballaget vårt. Så jeg måtte hvile 3-4 dager. Vi hadde kamper slutten av uken. Med engang jeg ikke hadde vondt begynte jeg med lagtrening, noe jeg ikke burde gjøre. Så spilte jeg kamp bare 2 dager etter smertene var borte, gikk overaskende bra, vi hadde kamp igjen dagen etter. Der kjente jeg litt smerte etter kampen. Så jeg hvilte noen dager. Så har det gått bra, trente 1 uke og spilt en kamp uten noe smerter. Men, så skjedde det igjen... Samme ting, vondt dagen etter trening. Hvilte igjen sånn 4-5 dager. spilte kamp 1 uke etter jeg fikk vondt. Og etter kampen gjorde det igjen litt vondt, så hvilte noen dager. nå var jeg ikke noe stram så jeg var på trening med laget. Men dagen etter ble jeg stram igjen. Så hadde jeg kamp noen dager senere, den gikk helt fin å jeg hadde ikke noe vondt etter kampen, trodde jeg hadde blitt kvitt alt. Men treningen dagen etter fikk jeg litt vondt og ble litt stram. Så har jeg engetlig bare med å få litt vondt i muskelen etter trening men det går helt fint under trening. 2 dager siden spilte jeg kamp igjen. Samme ting. ble stram og fikk litt vondt. Nå har jeg tenkt meg å hvile minst 6 dager før jeg starter med trening. 

Hva kan være problemet? Hvor lenge burde jeg hvile, er det noen øvelser jeg burde gjøre? Har iset første dag. Putte varme andre dagene og gjøre strekke øvelser. Er veldig frustrerende, jeg vet jeg burde ha hatt hvilet mye mer på starten når dette skjedde.  Jeg får ikke vondt under trening, men det er etter når jeg er ferdig. Puter jeg benet over andre å strammer vonde benet kjenner jeg en liten smerte etter treningene, men dagen etter gjør det ikke vondt. Men hvis jeg trener igjen tidlig skjer det samme, i tilleg er jeg stram i låret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Det kan være flere årsaker til strekken. 1: det er en faktisk strekk av f.eks rectus femoris, og du må trene denne m fokus på eksentrisk styrke, samt de øvrige hoftebøyerne (iliacus, psoas, tensor fascia latae). 2: Det er ikke en strekk, men nervesmerter. Hvis det kom plutselig ,er det sannsynligvis bare en strekk. Dersom det kom over tid, kan det være nerveproblematikk, som er relativt vanlgi for fotballspillere. F.eks femoral nerven eller lateral femoral cutaneus nerven kan være affisert, i så tilfelle. Dersom dette stemmer, må psoas major også trenes opp, og bekkenstilling korrigeres.

Prøv ekstrentrisk opptrening av rectus femoris, psoas, iliacus og TFL i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...