Gå til innhold

Stiv bakside - forslag til øvelser


lightweight

Anbefalte innlegg

Jeg har en utrolig stiv/stram bakside som jeg har store planer om å løsne opp i. Men det trenger jeg litt hjelp til. 

For å forklare hvor ille det faktisk er: jeg problemer med å sitte på bakken med rette ben og rett rygg uten at jeg begynner å skjelve når jeg presser overkroppen framover. Opplever det som at jeg er knytt hele veien - bakside knær, hamstrings, korsrygg og mellom skulderblad. Jeg har problemer med styrkeøvelser, som for eksempel markløft hvor jeg ikke klarer å følge hele bevegelsesbilde fordi ryggen er så knytt. Jeg får ikke til en svai i ryggen. Om dette er fordi jeg bare er sånn eller ikke, er ikke godt å si, og det er helt klart også mangel på styrke, men det er hvertfall sikkert at jeg er stokke stiv i ben og rygg. 

Så til spørsmålene jeg har helt konkret: Hvor ofte og lenge bør jeg holde på for å få gode resultater? Hvilke øvelser er best for å få resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Føler jeg går på repeat her, men nesten hver gang jeg ser slikt på klinikken så er det nerverelatert. Dersom f.eks isjias-nerven er irritert under både piriformis, biceps femoris OG i leggene, vil hoftefleksjon bli ekstremt begrenset. Det du beskriver ved skulderbladene passer også perfekt med nervus scapulae dorsalis. Kan hende at jeg tar feil, men jeg nevner dette da strekking og massasje (sett at jeg tolker situasjonen riktig) bare vil gjøre det verre.

Foreslår at du prøver opptrening av piriformis og gastrocnemius i første omgang. Dersom dette gir en reaksjon (enten positiv eller negativ), er det sannsynligvis riktig fremgangsmåte og litt tålmodighet samt fortsettelse av øvelsene vil være på sin plass.

Anbefaler deg å droppe markløft og heller kjøre rumenske mark inntil mobilitet er verre, så slipper du å pådra deg en ryggskade i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...