Gå til innhold

Rekkefølge på øvelser - spiller det noen rolle?


wilhelmteksum

Anbefalte innlegg

Skal begynne å trene upper/lower 4 ganger i uka, og har et spørsmål: har det noe å si hvilken rekkefølge man gjør øvelsene i?

F.eks. den første overkropps-dagen:

 

Tung benk (6-8)

Tung roing (6-8)

Lett skulderpress (8-12)

 

Hvis jeg skal legge inn isolasjonsøvelser her, bør f.eks. flyes komme etter benk, nedtrekk komme etter roing og sidehev komme etter skulderpress? Eller bør alt av isolasjonsøvelser kjøres til slutt, for å få maks ut av de største øvelsene? Eller har det ikke noe å si? Begge deler virker like logisk, haha.

 

Hadde satt stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Store tunge øvelser først - øvelser som krever maks styrke, teknikk/koordinasjon og full konsentrasjon. Hvis du har 2 baseøvelser i starten av økta velger du bein-øvelsen først.

Avslutt med iso-øvelser ja - start med de øvelsene/musklene som er viktigst for deg.

Her har man også enkelte alternativer: Hvis du har 2 ryggøvelser og 2 brystøvelser kan du velge å kjøre annenhver muskel slik at respektive muskel får restituert mellom øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Speilblankt - baseøvelser bør kjøres først, dette er de tyngste øvelsene, og øvelsene du bør fokusere på.
Ellers er ikke rekkefølgen på baseøvelsene veldig viktig. Altså om du tar benkpress eller roing først har lite å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agreed, baseøvelser først. Hvis jeg gjør en masse mindre øvelser før f.eks tung markløft så klarer jeg ikke prestere like godt på markløften, mens jeg i mye større grad presterer like godt på mindre øvelser etter tunge baseøvelser.

Rekkefølge spiller ingen rolle. Jeg liker å kjøre feks Rygg-Bryst-Skuldre-Rygg-Bryst-Skuldre-Armer på en overkroppsdag. Hvis noe er opptatt alternerer jeg rekkefølgen, doesn`t matter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...