Gå til innhold

Komme seg i form


Pantherus

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 32år, var altid i god form, å veide 70kg pluss minus 1kg uavhengig av hva jeg spiste. Da jobbet jeg daglig med variert å tungt arbeid. Etter å ha fått meg en stillesittende 3 skift jobb gikk det et par år, å forbrenningen ble helt ødelagt(trent litt i perioder). Nå veier jeg 85kg, å har generelt lite energi. 

Har også fått lekk tarm, tok en test, er allergisk mot gluten. 

Har bestemt meg for å ta litt skikkelig tak i ting.

Drikker 1 kopp med kraft hver dag, tar probiotika, spiser kjøtt, fisk, fuggel, mye grønnsaker og salat. Litt knekkebrød med advokado fx... (merker at jeg har mindre eksem og tarmen oppfører seg gradvis bedre uten gluten) 

Kjøpt meg romaskin for 2 uker siden. Ror 1 dag å har 2 dagers pause. Varmer opp i 10min, så intervaller på 6min, 3litt mere intenst, 2 rimelig i intenst og 1min alt jeg orker. Avslutter med 5min rolig roing, så bruker jeg de siste kreftene i armene til å løfte kittlebels. Har merket litt framgang, men ikke super masse(tar kanskje litt lengre tid?) 

Har også bynt å gå minst 10 000skritt hver dag(tid tider vert en del lite aktive dager før) Noen dager går der lett, mens andre dager er det tyngre. 

Mine mål er å gå ned ca 10 kilo.

Få mere overskudd.

Få en bedre kropps holdning. 

Jeg er alt for stiv i kroppen, greier ikke sitte med rett rygg med beina rett ut, har lyst til å kunne sitte lenge i en kajakk i sommer, å da er det et problem, burde det holde ned god uttøyning etter trening? 

Kan det være lurt å kjøpe en Slynge for å ha rundt døren til å trene de øvre rygg musklene? 

Tar imot alt av gode tips =) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste av alt er at du er motivert og klar for forandring, noe som virker å være tilfelle her 👍🏼

Om du baserer kosten din på matvarene du beskrev er du allerede på god vei men for å gå ned i vekt er du nødt til å ligge i et underskudd kalorimessig men dette vet du sikkert (?).

Noen spesiell grunn til at du ønsker å trene hjemme? Jeg sier ikke at det ikke går helt fint å få gjennomført fine økter hjemme med en kettlebell og en romaskin, men om du er ute etter progresjon og økt styrke, vil du nok "vokse" fra den ene kettlebellen du har ganske fort. Forøvrig har du mange muligheter med en kettlebell når det kommer til øvelser, bare å Google i vei. Og to uker er nok litt lite til å merke noe særlig progresjon ja, gi det litt tid. Det viktigste er at du har kontinuitet i det du driver med så vil resultatene komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pantherus skrev:

Jeg er veldig motivert så det skal nok gå bra. Har vert medlem av trenings studio tidligere. Etter hvert ble det så mye folk at dere bar ble kø. Byttet til et helt nytt studio, var veldig bra, men etter en stund ble det samme der. 

Riktig. Kjøp gjerne slynger, mange muligheter med de også, bare å Google øvelser. Anbefaler deg å kjøpe et chins/hangupsstativ i tillegg til å henge i døra. Da skal du kunne gjøre det aller meste hjemme. Et enkelt fullkroppsprogram for styrke kan for eksempel være som følger:

Økt A

Gobletsquat m/ kettlebell eller pistolsquat 

Ettbeins strakmark m/ kettlebell 

Chins

Pushups m/ vekt eller i slynge

Skulderpress m/ kettlebell

Planke/sideplanke

Økt B

Utfall m/ kettlebell eller bulgarsk utfall med bein i slynge

Kettlebellswings

Roing i slynge

Dips på benk

Pikes med bein i slynge

Kjør tre ganger i uka der du alternerer mellom A, B, A og B, A, B annenhver uke. Kjør intervaller på fridager eller etter styrkeøktene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...