Gå til innhold

Er jeg utålmodig?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne på 30 som har ønsker å gå ned i vekt. Har alltid vært større enn jeg skulle vært. Jeg er glad i å trene, spesielt styrke og har drevet en del med sport tidligere. Jeg har alltid trent og i visse perioder vært veldig flink med kostholdet. Jeg har vel vært innom det meste av ulike kosthold, men har blitt frustrert over at det ikke fungerer (med unntak av 7mnd på vegetarisk kosthold der jeg mistet 20kg). Det største problemet er vel at kroppen min ikke vil forbrenne når jeg spiser mindre kalorier, så det hjelper ikke å telle ( og ønsker ikke å ha fokus på det heller). Nå har jeg begynt å spise protein 2g* pr kilo kroppsvekt og har holdt på det i en mnd tid. Jeg føler jeg har mye energi på dette kostholdet og klarer å trene hardt når jeg spiser såpass mye protein. I tillegg så er jeg de fleste dager i underskudd kalorier, selv om jeg kun har fokus på å telle protein (men har app som tracker det andre). 

Jeg trener 3 dager styrke og ca cardio 3 dager ( 40-45 min ), noe som er 2-3 flere treninger enn hva jeg tidligere har trent, så jeg burde vel forbrenne mer enn vanlig. Jeg er innstilt på å bygge muskelmasse slik at jeg kan klare å forbrenne fettet, men etter en mnd på dette kostholdet så har det skjedd lite endringer. Muligens litt opp i muskelmasse, men vekta sier ikke det.  Er det vanlig at det tar litt tid, eller burde jeg ha sett litt mer resultat? Jeg er gira på å stå på, men er det sånn at jeg burde vurdere å gjøre noe annerledes, tro? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Du er sannsynligvis utålmodig. Det er alle. Ting tar tid.

2. Hvis du vil ha mindre fett på kroppen må du trene styrke, spise nok protein og være i overskudd. Om du vil bygge opp musklene må du spise i kalorioverskudd, i tillegg til styrketrening og nok protein. 

Det er mye mer "rett frem" enn man skulle trodd. Problemet er at det er litt kjipt å være nøye på hva man spiser og å trene regelmessig. Men det funker veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja, jeg spiser jo nok protein. Sånn som ting er lagt opp nå, er tanken å spise protein sammen med grønt til alle måltider, men da blir det fort at jeg går veldig i minus kalorimessig, så dermed har jeg slengt på litt mer karbo, ikke bare før trening. Vil det si da at dette kan være bra å ha litt karbo, sånn at jeg går i kalorioverskudd (og klarer å bygge muskler) eller bør jeg bare prøve å spise mer grønt og mer av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at når du sier "litt karbo", så er det umulig for meg å vite hvor mye det er snakk om. Det kan være alt fra 1/2 banan til en bøtte med ris. Så det blir umulig for meg å si om det du gjør nå kommer til å gjøre at du spiser i overskudd.

Her er en enkel måte å gjøre ting på:
- Spis protein og grønt til alle måltider
- Spis ca. en knyttneve karbohydratrik mat til (frukt, potet, pasta, ris, havre osv.)
- Gjør det konsekvent i to uker, og følg med på vekten. Om du ikke går opp i vekt, så legger du til mer karbo.

Det er i essensen det samme du gjør om du teller kalorier. Spiser omtrent like mye en periode, og forandrer på matmengden etter hvilken fremgang du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det, ja spiser en neve karbo til 2 av måltidene, ellers grønt, eller bare protein. Har vel bare vært litt redd for å gå mer opp i vekt. Jeg har jo som formål å gå ned, men må ha mer muskelmasse for å gjøre det. Og det er vel sånn at når man skal opp i muskelmasse, så går man vel gjerne noe opp i vekt. Vanskelig å få mer muskler å gå ned samtidig har jeg forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...