Gå til innhold

Smerter i venstre skapula/traps i frontbøy


Anbefalte innlegg

Jeg får vondt i frontbøy, både når jeg tar vekten av racket, men aller mest når jeg begynner å kommer mer dypt i frontbøy. Er en stikkende smerte i skapula/evt muskulatur rundt skapula. 

Har ikke vært noe problem tidligere. Kjørte helt fint 120kg x 5 i frontbøy med god dybde og olympisk grep. Tok deretter en hvileuke uten noe trening, og nå kan jeg ikke kjøre frontbøy med olympisk grep lenger, grunnet disse smertene. Ble enda verre da jeg testet med cross-grip.

Alt annet er topp, OHP og markløft inkludert.

Noen her inne som har en ide om hva dette kan være? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som at skulderbladene dine faller i nedrotasjon når du får stanga opp på skuldrene. Smerten du beskriver høres ut som slimpose. Det kan også være nerver, men i så tilfelle vil det spre seg utover. Det at det blir verre med crossgrip (medialrotasjon av armen) kan også henlede til slimpose.

Litt lite info å gå på her til å gi deg noe konkret tiltak eller estimat.

Hvis det er slimpose, så ønsker du å øke opp-/posterior rotasjon av scapula under belastning. Mao hindre scapula i å innta feilposisjonering. Er det nerver, så vil dette antakeligvis innebære at kragebenet klemmer plexus brachialis. Ofte er også respirasjonsmuskulatur slik som scalenus affisert, i slike tilfeller. 

Blir litt spekulativt. Må ha mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Høres ut som at skulderbladene dine faller i nedrotasjon når du får stanga opp på skuldrene. Smerten du beskriver høres ut som slimpose. Det kan også være nerver, men i så tilfelle vil det spre seg utover. Det at det blir verre med crossgrip (medialrotasjon av armen) kan også henlede til slimpose.

Litt lite info å gå på her til å gi deg noe konkret tiltak eller estimat.

Hvis det er slimpose, så ønsker du å øke opp-/posterior rotasjon av scapula under belastning. Mao hindre scapula i å innta feilposisjonering. Er det nerver, så vil dette antakeligvis innebære at kragebenet klemmer plexus brachialis. Ofte er også respirasjonsmuskulatur slik som scalenus affisert, i slike tilfeller. 

Blir litt spekulativt. Må ha mer info.

Ser at jeg og har winged skapula igjen, det gjelder da øvre del av skapula.

Sist gang jeg fikset denne innebar det mye trening av serratus anterior og nedre trapezius. Er nok og i midt/nedre traps smerten ligger. Den er ikke så voldsom, men virker nesten som om jeg drar og sliter i noe der, så føler det er tilstrekkelig til at jeg må legge denne favorittøvelsen fra meg til det er i orden. Synd da jeg har trent den 3 ganger uken.

Prøver pr t å legge mer fokus på serratus og nedre traps igjen. En annen ting er at den siden problemet ligger på ser ut til å ha mindre fleksivel skulder/traps når jeg tøyer armen bak kroppen, enn på motsatt side.

Er det noe annet konkret du savner informasjon om? Finnes det en styrkeøvelse eller tøy som kan bidra her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Basert på det du sier her kan det være alt fra vond muskel, nerve, mekanisk irritasjon mellom ribbene og scapula - helt umulig å gi konkret råd. Bedre at du drar innom noen som kan se deg i person.

Skjønner, får kjøre en alternativ knebøyvariant en stund, og om problemet vedvarer da etter noen uker får jeg komme meg til en fysioterepeut etc.

Takk for tiden din, uansett!

Må og gjøre noe med winged skapula. Men det fikk jeg fikset tilbake for en stund siden gjennom målrettet trening av serratus anterior og nedre traps, så får bare kjøre en ny runde med det, og kjøre vedlikeholdstrening en gang i uken når de musklene er på det akseptabelt nivå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.3.2017 den 18.55, Kjetil Larsen skrev:

Serratustrening er ikke løsningen. Hvilestilling er løsnigen.

Se her https://treningogrehab.no/shoulder-pain-scapular-stability/

Er vel først og fremst akkurat serratustrening som har løst problemet tidligere med "winging". Trente det vel intensivt opp mot 4 ganger uken, så har trent et program det siste halvåret med fokus på stort sett bare frontbøy, benk, ohp og markløft, og dessverre neglisjert den tilsynelatende nødvendige støttetreningen av serratus.

Imidlertid er det jo et nytt problem nå da, har jo aldri vært noe problem med frontbøy-smerter i skapula. Men er neppe tilfeldig at smerten er på samme side som der hvor det winget tidligere. Om wingingen forsvinner, vil kanskje også frontbøy problemet forsvinne.

Men nå winger det på toppen sett fra profil riktignok, det kan vel indikere at det er nedre traps, mens winging lengre ned er serrratus?

Har og lagt frontbøy på hyllen for en stund.

Så tiltakene er 

i) droppe frontbøy noen uker.

ii) trene nedre traps og serratus mer.

iii) øke mobilitet i thoracic spine(fant ut at denne er mye lavere på problemsiden).

 

Hva er greia med hvilestilling egentlig? Du sier at jeg skal "shrugge" mer? Trodde problemet stort sett var at nedre traps er mye svakere enn musklene som trekker skapula opp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2017 den 22.11, Kjetil Larsen skrev:

Winging scapula = Anterior tilt og nedrotasjon.

Trapezius = opprotasjon og posterior tilt.

Følg rådet eller ei, ditt valg. Serratusproblemet er sekundært - det er hvilestillingen som er det virkelige problemet. Har behandlet dette med varige resultater MANGE ganger. :-)

Så du skriver at man i praksis bare skal endre holdning og bli bevisst på det, altså å gå mer hevet med skapula hele tiden, så er man nærmere en løsning derifra?

Ingen øvelser eller tøyer? Bare bevissthet rundt å ha skapula høyere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt står i artikkelen, men vanene er mye viktigere enn øvelsene ja. Øvelser hjelper (i noen tilfeller), men vil ikke skape varige forandringer dersom hvileposisjonen fremmer dysfunksjon. Øvelsene og vanene må støtte hverandre, ikke gå imot hverandre.

Jeg bruker sjeldent tøying for skulderkomplekset, men det er ikke noe problemet å inkorporere øvelser for trap, SA, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...