Gå til innhold

Strakmark!


Lord00

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål angående strakmark; Er hele hensikten med øvelsen å strekke hamstringen? Kjenner aldri det brenner i hamstringen når jeg er ferdig med et set, eller når jeg går opp under utførelsen. Ser også på youtube at mange bodybuildere bare kjører 100+ i strakmark, noe som jeg ikke helt skjønner siden det er vel i det letteste laget for dem?

Så spiller egentlig vekta på strakmark i det hele tatt noe? eller er det jeg som har misforstått noe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Belastningen du benytter i øvelsen vil alltid være av betydning. Gjelder ALLE øvelser.

Strakmark er hva du gjør den til.

  • Det kan være en introduksjonsøvelse til markløft
  • Teknikkinnlæring - hoftebevegelse - Fokus på å skyve hofta fremover
  • Hamstrings som du sier ja, men også (eller IKKE MINST) setemuskelatur. Mange har denne som favorittøvelse for hypertrofi bak der.

Kan fint kjøres som en ren styrkeøvelse hvis det er det som er fokuset.

Personlig trives jeg best ved å kjøre glutebridge som styrkeøvelse, og strakmark i høyreps med lettere vekter. Fordi jeg synes øvelsene er best egnet slik, men det er smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Speilblankt skrev:

Belastningen du benytter i øvelsen vil alltid være av betydning. Gjelder ALLE øvelser.

Strakmark er hva du gjør den til.

  • Det kan være en introduksjonsøvelse til markløft
  • Teknikkinnlæring - hoftebevegelse - Fokus på å skyve hofta fremover
  • Hamstrings som du sier ja, men også (eller IKKE MINST) setemuskelatur. Mange har denne som favorittøvelse for hypertrofi bak der.

Kan fint kjøres som en ren styrkeøvelse hvis det er det som er fokuset.

Personlig trives jeg best ved å kjøre glutebridge som styrkeøvelse, og strakmark i høyreps med lettere vekter. Fordi jeg synes øvelsene er best egnet slik, men det er smak og behag.

Takk for svar!

Men man blir vel mer sliten i korsryggen enn i hamstringen? Eller er det kanskje jeg som ikke fokuserer nok på å bruke hamstringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beina skal være strake, men aldri heelt strake - selv i topposisjon kan du har en liten bøy i kneleddet.

Så er det nedover da - øker du bøyen i kneleddet på vei ned eller holder du de like strake som på topp? Aktivitet i hamstrings øker jo strakere beina holdes, så hvis du ikke kjenner at øvelsen tar kan du fokusere på litt strakere bein.

Foreslår at du tester ut 15x3 eksplosivt med "lette" vekter f.eks som en avslutning på en seig markløftøkt. Kjenner du ingenting i hamstrings 1-2 dager senere er du unik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer eller mindre helt strake bein med strakmark. Hvis jeg bøyer beina "litt" sier jeg heller at jeg tar rumensk markløft. 

Jo det skal strekke litt i hamstring, men her er vekta betydelig.

Du bør også merke det på grepstyrken og korsryggen.

Prøv deg litt fram, se på noen videoer. Ganske hef10 øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beina skal ikke være strake. Dette trekker vanvittig i isjasnerven - unødvendig. Noen kommer unna med det, andre ikke.

Du skal kjenne det godt i hamstring. Hvis du ikke gjør det, er årsaken bekkenstabilitet under løftet og hiphinge evne (under korrekt bekkenstilling).

Les f.eks her. https://treningogrehab.no/nokkelen-aktivering-setemuskulaturen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...