Gå til innhold

Går ikke ned


vinter

Anbefalte innlegg

Morn

 

Mann på 42. 182 cm høy. Skal ned drøyt 20 kilo. Lite aktiv med kontorjobb med noe bevegelse. Startvekt 2 januar var 105kilo

Første to ukene la jeg bare om kosten. Bruker Diett.no der jeg skriver inn absolutt alt. De to ukene lå jeg på rundt 1800 kalorier daglig og jeg gikk ned til 102 kilo bare på denne korte tiden.

16 januar begynnte jeg med spinning og. Har en bra sykkel stående i kjelleretasjen. Fram til nå har jeg brukt den 5 dager i uka der jeg på 45-50 minutter forbrenner i snitt 680 kalorier hver gang. Kjører alltid litt intervaler der jeg hvert hele femte minutt tråkker på nesten hva jeg klarer. Snittet sammenlagt på syklinga er rundt 135 i puls på den tida jeg sitter der. Spiser omtrent det samme som før jeg begynnte sykle. Kanskje rundt 200 kalorier mer hver dag ..

28 Januar veide jeg meg igjen. Hadde da bare gått ned 1 kilo til 101. Idag gikk jeg på igjen. Nå var den 100. Har altså bare gått ned 2 kilo på de siste 5 ukene der jeg samtidig har syklet av meg 3500 kalorier hver uke samtidig som jeg maks har ligget på 2000 kalorier i matinntak hver dag.

EKSTREMT frusrtrerende og demotiverende når jeg føler jeg legger inn en såpass innsats for dette hver dag hele uka. Her er det ingen tall jeg ikke fører opp. ALT blir notert av mat og trening.

 

Noen som har noe innspill til dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et rimelig lavt kcal inntak for en kar på din størrelse. Når noen ligger lavt på kcal, men ikke går ned, er det vanligvis ett par ting å ta for seg.

1. Mest sannsynlig, så spiser du rett og slett mer en du tror. Kanskje noe du har telt feil, oversett osv. Det er fort gjort å enten gjøre en ærlig feil, eller rett og slett lyve litt for seg selv. Veier du faktisk all maten du spiser, eller blir gjetter du på mye?

2. Det kan være at du holder igjen vann i kroppen. Om du spiser lite, trener mye og stresser mye, så vil kroppen ofte holde igjen mye vann som "maskerer" vektnedgangen. Å spise ca. vedlikeholdskalorier i 1-3 dager kan hjelpe på. 

3. Om kcal inntaket er på plass, kan det være at du er ekstremt inaktiv utenfor treningen. Aktivitetsnivå gjennom dagens varierer noe voldsomt fra person til person. Da må du rett og slett bevege deg enda mer, eller spise mine kcal. Det er viktig at du virkelig har sjekket at du ikke bare gjorde noe feil først, slik at du ikke legger deg alt for lavt på kaloriene og bare gir opp hele greia.

4. Det kan være lurt å ta "diettpauser" av og til. Gjerne etter 6-16 uker med diett. På en diettpause spiser du omtrent like mye som du forbrenner i en uke. Poenget med dette er både å øve seg på å vedlikeholde vekten, gi psyken en pause, og å gi kroppen en pause der hormoner og forbrenning får forbedret seg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Takk for gode svar!

1. Er helt sikker på at jeg ikke tar noen snarveier her. Fører inn alt fra pålegg til et lite glass melk. Er det noe jeg er usikker på fører jeg heller inn noe mer for å være sikker. Eneste jeg kan tenke meg er at jeg kanskje varierer for mye fra uke til helg. Ligger lavere i uka på kcal enn i helgene, men snittet blir jo det samme når det er ukeslutt.

2. Dermed utgår muligens denne og? I og med at jeg spiser nokså variert. Det er uansett verdt å prøve ..

3. Er ikke vedlig aktiv nei, men vil nok ikke kalle den helt passiv heller. Klart det er forbedringspotensialet her, og skal jeg etterhvert opprettholde en lavere vekt må jeg mer igang. Når jeg legger inn beregning av kaloribehov i forhold til bevegelse ender jeg på 3000 til 3200 for at jeg skal vedlikeholde vekta som den er. dette blir drøyt 21000kcal i uka. Jeg ligger på maks 14000. trekker jeg av trening 5 dager i uka ender jeg opp med under 10000. Dette uten at jeg har triksa med talla. Derfor en blir såpass frustrert av en vektnedgang på 2 kilo på 5 uker .. :)

4. Dette er jeg helt med på, men jeg har jo ikke holdt på så lenge enda

 

Hadde en periode for 15-16 måneder siden der jeg var igang med noe lignende. Spiste da det samme, (kanskje noe mindre) men på ca like lang periode som nå (8 uker) gikk jeg ned fra 105 til 96. Jeg gjør altså akkurat det samme nå som for ikke lenge siden, men trener relativt mye i tilegg. Svaret kroppen gir er at jeg bare går ned det halve av hva jeg gjorde sist ...

Den gang klarte jeg ikke holde det. Defor jeg nå trener og, men man blir jo ikke akkurat gira av resultatene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Min erfaring er at når man starter på diett, så går man veldig fort ned, gjerne mer enn 2 kg første uken. Det sier seg selv at det ikke bare er fett, men også vann, og tømming av glykogenlagre, mindre mat i kroppen osv. Det er motiverende, men desverre ikke helt reell vektnedgang.

Når jeg trener hard styrke, går jeg ofte ikke ned på to, tre dager ( heller opp), min PT sier at musklene "svulmer" fylles med vann/ holder på vannet.

Det kan være at ditt første vekttap ikke var så reelt, og at du nå har gått ned fett, men ikke muskemasse pga treningen.  Vær klar over at kaloriforbruk maskinen noen ganger viser, ikke alltid stemmer med virkeligheten. Vektklubb sier man forbruker 680 kcal i timen, og jeg vet at de da mener rimelig hard spinning, på nivå at man ikke kan snakke samtidig. Har du samme forbruk på 45 minutter, så kan det kanskje stemme, kanskje er samme forbruk på 45-50 min noe høyt. 

Det kan også være lurt å sjekke skritt om dagen i forhold til annen aktivitet, fantastisk å trene hver dag,  men greit å se at man har et minimum av aktivitet ellers også, så det ikke er 45 minutter trening og sofaen mellom kl 17 og 23 hver dag. Ikke det at du skal trene mer, men ditt daglige kalorifirbruk vil ligge veldig lavt resten av døgnet.

Holder du ut litt til med mat som nå og trening 5 ggr i uka, er jeg helt sikker på at det snart synes på vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Stella

Er klar over at de første to ukene ikke reflekterer de kommende månedene. Jeg har og tenkt at noe av grunnen til manglende vekttap kan være det faktisk har blitt noe mer muskler i beina. Jeg sykler på nokså lav og tung kadens. Det merkelige er at fysiske mål ikke har forandret seg heller. Tenker da på omkrets av mage, bryst, armer etc

 

Jeg bruker pulsbelte. Mao stemmer antall kcal ganske bra tror jeg. Siste par ukene har jeg syklet 50 minutter. Da ender jeg på 710-730kcal per økt.

 

Jeg får kjøre på 3-4 uker til. Går jeg fortsatt bare ned 3-400 gram i uka er det rett og slett ikke motiverende nok i forhold til innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hvordan har det gått så langt?

Jeg holder en knapp på at økt hverdagsaktivitet kan hjelpe, om du fremdeles mener det går treigt.

Ellers kan det jo være lurt å ha i bakhodet at ca 500 gram i uka er det som anbefales for en varig vektnedgang (jada, aldri regler uten unntak :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har bare fortsatt med samme opplegget. Etter nokså treige første uker raste jeg plutselig ned. Sist jeg var på vekta var 17 mars. Da var den nede i 94. Kan vel trekke av enda par kilo fra den nå tenker jeg, men er nå inne i en liten stopp igjen. Er vel sånn det bare er.

Får bare kjøre på. Nokså lite trim siste uka. Litt slått ut av pollen/forkjølelse, men holder meg til riktig mat. Målet er fortsatt en 10 kilo unna, men kan ikke klage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...