Gå til innhold

Få kontakt med den muskelen man vil trene!


Bodyman

Anbefalte innlegg

Hei.  

Jeg ser ofte på Youtube videoer av andre som trener.  Og det som går igjen og igjen er dette med Mind-Body connection.  At man skal ha tankene inni muskelen man vil trene for å få den til å vokse og at man skal skvise muskelen og bruke hele bevegelsesbanen. 

Så er det dette med å trene lettere vekter med riktig teknikk sånn at hvert løft teller for å få best utbytte. 

Noen som har noen erfaringer med dette?? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å få kontakt med musklene man trener handler vell i størst grad om øvelser over flere ledd som tar i bruk flere muskelgrupper. I en øvelse som isolasjonscurls for biceps, er det praktisk talt umulig å ikke aktivere det man skal.

Et eksempel er nedtrekk for rygg. En øvelser som mange sier de kun kjenner i armene, og som mange nybegynnere ofte bruker mye armer i. Det er i hovedsak en ryggøvelse, og ved korrekt teknikk vil man hovedsakelig dra med ryggen, og armene vil brukes til å holde i vekta slik at den blir med. Armene vil inkluderes, men vil hovedsakelig trene ryggen.

Dette går mye på nervesystemet og aktivering av agonister, synergister og deaktivering av antagonister.
Agonist: hovedmusklene som brukes
Antagonist: motsatt muskler av de som brukes (de som holder igjen)
Synergist: Muskler som deltar i bevegelser som støtte.

De fleste vil ila de første månedene hovedsakelig utvikle nervesystemet til å jobbe med dette. Altså trene seg opp til å aktivere musklene som skal brukes, og slappe av i musklene som holder igjen. Har man lite muskelmasse, som nybegynnere ofte har vil det være vanskelig å direkte kjenne at man trener det man trener, samt få en stor" pump". Dette vil komme etter hvert som styrken og muskelmassen øker, og man vil enklere kunne kjenne nøyaktig hvor de ulike øvelsene tar mest.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 22.12.2016 den 9.07, Superspurv skrev:

Du er ikke noe nybegynner nei? Hvorfor trenger du bekreftelse fra andre om at du trener riktig da? Den "psykiske" delen av treningen er bare broscience for meg.

Sykt kleint når jeg hører gutta mumbler på gymmet "I command you to grow" for hver rep de tar.

Tør du å si det til meg face to face eller? Eller er du en av tastaturnørdene som sender dritten din ut mens du gjemmer deg bak Pc- skjermen. Bare si fra liksom ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bodyman skrev:

Tør du å si det til meg face to face eller? Eller er du en av tastaturnørdene som sender dritten din ut mens du gjemmer deg bak Pc- skjermen. Bare si fra liksom ;)  

Haha!  Hva er dette for noe kvasimacho tull ? :D 

Minner meg om en ute på byen en gang for 15-16 år siden som utfordret alle til å slåss med han fordi han nettop hadde fått opp 120 i benkpress :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Bodyman skrev:

Tør du å si det til meg face to face eller? Eller er du en av tastaturnørdene som sender dritten din ut mens du gjemmer deg bak Pc- skjermen. Bare si fra liksom ;)  

Jeg har ikke noe i mot å si noe face2face. Men jeg vil gjerne bli en super duper keyboardwarrior. 

 

Lættis at dette kom brått etter 9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, de youtube- folka du nevnte her er "youtube- natties" som gjerne cruiser/blaster på rundt et gram hormoner i uka. 

Du trenger ikke å bli sur på meg at de juger til deg og du tror på dritten de spyr ut.

Riktig teknikk og full ROM er selvfølgelig viktigere enn å løfte mest mulig. Så det har jeg erfaring med. 

Men at man kan "tenke seg" til muskelvekst blir bare kleint for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superspurv skrev:

Forresten, de youtube- folka du nevnte her er "youtube- natties" som gjerne cruiser/blaster på rundt et gram hormoner i uka. 

Du trenger ikke å bli sur på meg at de juger til deg og du tror på dritten de spyr ut.

Same shit som når de sier at den og den dietten og det og det programmet og den og den BCAAen gir syke gains. 

Saueflokken går fem på..."YESS!!! nå skal jeg begynne på x-factor dietten og superpump-programmet med verdens beste BCAA , hvordan unngå FOR MYE muskelmasse??? adder litt zma så sover jeg superduperdypt 18 timer i strekk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...