Gå til innhold

må ha hjelp til avløft i benkpress


erikfrei

Anbefalte innlegg

om jeg tar avløftet selv klarer jeg ca 5 reps med 85 kg(føles tungt), men med hjelp til avløft klarer jeg 5 reps med 95 kg (føles lettere enn 85 kg). Er dette normalt? 

Trener for det meste alene, så føler jeg ikke får progresjonen pga alt trøkket forsvinner når jeg løfter stangen ut av rakken og får ikke kjørt tungt.. noen som har noe tips? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt bruk eit benkpresstativ med gode høgdejusteringsmuligheter på. Juster stativet slik at stanga er litt lavere enn lockoutposisjon. Spenn deg opp som normalt. Løft så opp rumpa over benken og gjennomfør avløft. Ved løfting av rumpa vil vinkelen mellom kroppen din og stanga endre seg slik at du bruker mindre krefter på avløftet. I tillegg føler eg at hender når høgre opp slik at stanga lett kan førast ut av stativ utan at skuldrer sklir fram.

når stanga er fri plasserer man rumpa godt på benken, spenner seg opp og løfter. Ved racking av vekter på slutt av sett, løfter du rumpa og fører lett stanga på plass. Dette virker for meg og eg trener stort sett øvelsen utan spotter.

Bonustips: dersom absolutt ingen er i lokalet, kan det også vere lurt å fjerne låser på stang slik at du lett kan tippe stanga til ei av sidene dersom man feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, erikfrei skrev:

om jeg tar avløftet selv klarer jeg ca 5 reps med 85 kg(føles tungt), men med hjelp til avløft klarer jeg 5 reps med 95 kg (føles lettere enn 85 kg). Er dette normalt? 

Trener for det meste alene, så føler jeg ikke får progresjonen pga alt trøkket forsvinner når jeg løfter stangen ut av rakken og får ikke kjørt tungt.. noen som har noe tips? 

 

Det høres alt annet enn normalt ut. 

Med en god spotter "Klarer" (Les:Tør) jeg mere kontra om jeg er alene på trening, men en så stor prosentvis forskjell er det overhodet ikke snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...