Gå til innhold

Tendens til tennisalbue


Ephemera

Anbefalte innlegg

Yttersiden av den venstre albuen min (jeg er høyrehendt) har en god stund hatt litt tendenser til å bli irritert, og i det siste har det tiltatt, såpass at jeg knapt har trent styrke den siste måneden pga. dette. Området er ikke varmt eller "knirker", og legen gir bare beskjed om hvile og NSAIDs, som kun hjelper der og da. Jeg tøyer og bruker øvelser jeg har fått for å styrke underarmsmuskulaturen, men det går allikevel tregt.

Typisk tar jeg markløft med supinert grep (håndflaten opp) på den hånden pga. en finger som har vært brukket og rotert uten å bli 100% igjen, og jeg har også en uvane der jeg ligger og surfer på mobil eller nettbrett med venstrearmen hevet, samt at jeg tidligere alltid har brukt å holde hunden (sterk!) i den armen. Her har jeg skiftet til å bruke høyrearmen i stedet, og jeg må også jobbe med surfeuvanen.

Så lenge det ikke er supervondt, vil ting som å skifte grep, bruke albuestøtte e.l. ha noen hensikt? Bør jeg gå ned i belastning og heller øke antall reps, eller har det ingen hensikt? Jeg kjører stort sett 2x6-8 reps, og 1x10 som siste sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

håndleddsekstensorene, som jeg tror du mener, og har vondt i, er antakeligvis svake. De er faktisk meget ofte svake.

Opptrening av disse, samt supinator-muskelen og fingerekstensorene er ofte løsningen. I og med at de er svake, vil dette antakeligvis fremprovosere smerten i første omgang - det er da greit å vite at dette er OK!

Slutt med strekkingen. Svake muskler blir verre av strekking på langsikt, selv om det blir bedre der og da.

Øvelse for supinasjon finner du nedenfor. Gjør kun supinasjon. For fingerekstensjon kan du simpelthen heve og senke fingerne mens du trykker nedover med motsatt hånd. Håndleddekstensjon gjøres ved å heve håndleddet med en hantel eller lignende.

http://treningogrehab.no/pronasjon-og-supinasjon-av-underarmen/

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg skal finne en lett manual og legge i stua, og jobbe med håndleddene, og så må jeg forsøke å snu vanene mine (lettere sagt enn gjort). Men kan jeg trene vanlig styrke ellers i tillegg til dette så lenge det ikke føles riv, ruskende galt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...