Gå til innhold

TheApprentice

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hele tiden vært veldig tynn og ikke klart å gå opp i vekt. Startet med styrketrening for 11 uker siden. Bruker fitnessbloggens nybegynnerprogram. Har ikke diett, men prøver å spise sunt. Startet med gainer for noen uker siden, men synes ikke jeg har gått noe særlig opp i vekt selv med det. Ser på treningsloggen at jeg klarer å løfte mer, men ser ingen forandringer i kroppen, og veldig lite på vekta. Gjør jeg noe galt eller er det normalt med så lite vektøkning?

 

vekt.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir sterkere og øker ikke i vekt. Er du sikker på at du ikke har redusert fettmassen litt i de siste ukene? Det er ikke utrolig om du øker muskelmasse såpass fort når du er nybegynner at vekta kan stå stille en periode på grunn av at du brenner fett samtidig.

Som Speilblankt sier så vil økt muskelmasse og økt vekt krever flere kalorier for å vedlikeholde den vekta, så dersom du skal øke mer vekt så må du rett og slett spise mer mat. Ha fokus på mat som metter lite i forhold til kalorier. Spiser du mye grønnsaker så kan du begrense dette litt (da det metter mye - men ikke kutt det ut) og fokusere på mer energitett mat som kokosfett, kokosmelk, nøtter, mandler og oljer. Spiser du mye proteiner så kan du også redusere dette til 120g/dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.11.2016 at 22.35, Eminator skrev:

 hvor mye er det du spiser per dag - kalorier?  hvor mange måltider ?

Usikker på hvor mange kalorier. Spiser normalt lunsj, middag og et måltid etter trening. Pleier også å spise frokost når jeg har tid til det på morgenen.

 

Den 10.11.2016 at 8.42, Speilblankt skrev:

Klarer ikke helt å se at den kurven er negativt ladet :) ?

Husk at når du gradvis øker kroppsvekten og samtidig ønsker å fortsette økningen, må også kaloriinntaket øke i takt. "Din fremtidige 60kg`s kropp vil ha behov for flere kalorier for å fortsette vektoppgangen enn din 50kg`s kropp hadde behov for".

Ikke negativt ladet kurve nei, går jo absolutt fremover :) Lurer bare på om jeg kunne gjort det bedre. 

 

Den 10.11.2016 at 9.02, Gøran Hårtveit - Online PT skrev:

Du blir sterkere og øker ikke i vekt. Er du sikker på at du ikke har redusert fettmassen litt i de siste ukene? Det er ikke utrolig om du øker muskelmasse såpass fort når du er nybegynner at vekta kan stå stille en periode på grunn av at du brenner fett samtidig.

Som Speilblankt sier så vil økt muskelmasse og økt vekt krever flere kalorier for å vedlikeholde den vekta, så dersom du skal øke mer vekt så må du rett og slett spise mer mat. Ha fokus på mat som metter lite i forhold til kalorier. Spiser du mye grønnsaker så kan du begrense dette litt (da det metter mye - men ikke kutt det ut) og fokusere på mer energitett mat som kokosfett, kokosmelk, nøtter, mandler og oljer. Spiser du mye proteiner så kan du også redusere dette til 120g/dag.

Mulig dette er tilfellet, ikke vet jeg.. Skal se hva jeg finner av mer energitett mat jeg kan lage, takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, TheApprentice skrev:

Usikker på hvor mange kalorier. Spiser normalt lunsj, middag og et måltid etter trening. Pleier også å spise frokost når jeg har tid til det på morgenen.

 

Hvis du lurer på hvorfor du ikke går opp i vekt, kan du analysere en gang til den setningen du skrev. 


Skal du også bevisst opp i vekt, kan du ikke forholde deg til å "spise en normal lunsj og middag". Prøv med et eksperiment og øk mengden mat med 10-20% noen uker (av det du spiser per dags dato). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...