Gå til innhold

Vurderer å gå over til fullkroppsprogram to-tre ganger per uke?


SamGold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tidligere uttrykt skepsis til fullkroppsprogram basert på egne erfaringer, men tror utfallet kan bli et helt annet med lavere volum enn de fullkroppsprogrammene jeg tradisjonelt har fulgt. 

I utgangspunktet liker jeg veldig godt splitt som jeg nå kjører. I praksis blir det vel en 2-splitt, hvor jeg trener bein tungt en gang per uke og overkropp to ganger per uke.

Problemet med splitt er at det ikke er så ideelt om man en dag må skippe en treningsøkt. Jeg innbiller meg at fullkroppsprogram 2-3X per uke gir litt mer fleksibilitet?

I verste fall ser man kanskje at denne uken kan man trene kun 1 dag og tar da 1 monsterøkt hvor man tar seg maksimalt ut. 

Tenker å ta utgangspunktet i fullkroppsprogrammet Menno gav meg, men redusere både volum og øvelser. Kan legge ut et forslag her. Eventuelt om noen andre har tips til fullkroppsprogram.

Ellers noen innspill rundt fullkroppsprogram? Har inntrykk av at mange her bruker det og er fan? :)

Sam

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ingenting om hvor gammel du er, men for min egen del kjenner jeg at jeg trenger mer restitusjonstid nå enn jeg gjorde da jeg var yngre.

Jeg trener fullkroppsprogram tre ganger i uken, men trener kun baseøvelsene to ganger pr uke. (Benkpressfri på fredag, markløftfri på onsdag og knebøyfri på fredag. Mandagen kjører jeg alle tre baseøvelsene.) På den måten får jeg baseøvelsene minimum en gang pr uke selv om jeg skipper en dag... Støtteøvelser fordeles jevnt utover de tre øktene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fullkropp 4x i uken og jeg har aldri hatt bedre resultater. Om du er jente, så vil jeg tro at du kunne trent fullkropp én dag og to mer enn det jeg gjør. Mitt tips vil være å ha tungt, medium, lett, lett på markløft, tungt, tungt, medium, lett på benkpress og tungt, medium, medium, lett på knebøy. Ha flest sett på benkpress/overkroppsøvelser, færrest på markløft og noe i midten på lår/knebøy. Kan helt fint gjøres 2-3x i uken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lyst å dele programmene deres? :)

Fullkroppsprogrammet til Menno bestod av to ulike økter og totalt fire økter per uke. Vanvittig volum etter min mening. Mellom 3-5 sett per øvelse og roughly 10 øvelser per økt om jeg husker riktig. Brukte omtrent 2 timer per økt og da var jeg effektiv. Dette på diett.

Holdt ut i 3-4 uker før jeg droppet ut. Total overtrening for min del. Med en gang jeg gikk tilbake til min bro-split og fikk hvile, begynte økningene å komme igjen. 

Men tror en mer moderat approach til fullkropp kan fungere fint. Mindre volum og tilpasset intensitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SamGold skrev:

Har dere lyst å dele programmene deres? :)

Fullkroppsprogrammet til Menno bestod av to ulike økter og totalt fire økter per uke. Vanvittig volum etter min mening. Mellom 3-5 sett per øvelse og roughly 10 øvelser per økt om jeg husker riktig. Brukte omtrent 2 timer per økt og da var jeg effektiv. Dette på diett.

Holdt ut i 3-4 uker før jeg droppet ut. Total overtrening for min del. Med en gang jeg gikk tilbake til min bro-split og fikk hvile, begynte økningene å komme igjen.

Men tror en mer moderat approach til fullkropp kan fungere fint. Mindre volum og tilpasset intensitet.

Jeg er litt usikker på om det er noe å hente på å dele programmet mitt. Det er satt opp, og spesielt tilpasset meg og mine styrker/svakheter, av treneren i styrkeløftklubben. Jeg får programmet ferdig i pdf-format, der alle vekter, sett og repetisjoner er bestemt de neste 14 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i din tankegang, og ønsker selv og følge ett slikt program . 

Det enkle er ofte det beste. Har tidligere trent 5x5, SS, 5/3/1, Smolov og andre programmer med fokus på baseløft og enkel progresjon. Det funker alltid!

Så nå tenker jeg og gå tilbake til dette.
Økt 1)
Bøy 5x5

Benk 5x5

Stangroing/Pendlay row 5x5

 

Økt 2)

Bøy 5x5

Skulderpress 5x5

Markløft 1x5 (Her endrer jeg og trener flere tunge sett)

Økt 3)

Lik som økt 1. 

Men pga egen erfaring kommer jeg ikke til å være helt slavisk. Dette blir hovedingrediensene som jeg putter i, og så kommer jeg til og kryddre ekstra med pullups,pushups,dips og frivending. 
Og noen ganger kan det være jeg øker sett/reps mtp dagsformen. 


Hvilket program tenker du og følge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser lite ut, @Poseidon! :) Hvor mange økter per uke tenker du eventuelt?

Jeg vurderte å ta utgangspunkt i programmet Menno laget til meg. Kan poste det her. Men har ikke helt bestemt meg enda. Har vært syk og derfor ikke fått trent skikkelig på et par uker.

Igjen, en fordel med fullkropp - nå kan jeg få trent gjennom hele kroppen på første økt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...