Gå til innhold

Hex bar vs stang i markløft


sondre_n

Anbefalte innlegg

Hei, holder nå sakte på å bygge opp igjen beinmuskulaturen min etter skade. Å har alltid hatt problemer med vanlig tradisjonel markløft med stang. Har nå begynt å trene med en hex-bar i steden for. For meg er dette bedre, å det tar mer vare på min rygg. 

Men spørsmålet er: kan hex-bar sammenlignes med vanlig mark, trenes de samme musklene? Om en tar 180 i hex, kan det da også sies at man tar dette i vanlig markløft med stang? 

Takk for tilbakemeldinger 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hexbar-markløft vil være mer bein-dominant i forhold til vanlig markløft. Ulempen er at du ikke får trent korsryggen like mye, men rygghev med stang/vektskive kan være et alternativ til å trene korsrygg. Tar man 200kg i vanlig mark, så vil jeg tro at man kan ta 240-250 med hex, men kan variere litt. Skal du trene lår, så er uansett knebøy et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Zharoon skrev:

Hexbar-markløft vil være mer bein-dominant i forhold til vanlig markløft. Ulempen er at du ikke får trent korsryggen like mye, men rygghev med stang/vektskive kan være et alternativ til å trene korsrygg. Tar man 200kg i vanlig mark, så vil jeg tro at man kan ta 240-250 med hex, men kan variere litt. Skal du trene lår, så er uansett knebøy et bedre alternativ.

Takker for svar. Kan det og stemme at når en trener med hex-bar så trener man også en del av den øvre ryggen (lats) ? eller er dette noe eg bare tror? Hva vil sies er best generelt for beina/legger da, hex eller knebøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sondre_n skrev:

Takker for svar. Kan det og stemme at når en trener med hex-bar så trener man også en del av den øvre ryggen (lats) ? eller er dette noe eg bare tror? Hva vil sies er best generelt for beina/legger da, hex eller knebøy?

Ja, lats vil bli brukt en del, samme med øvre del av rygg/nakke. Knebøy er best for lår fordi man bruker lårene mye mer. Man må gjerne bare halvparten så langt ned på hex-bar som på vanlig knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker lår i både hex og vanlig stang.

Med vanlig stang er det mer bakside lår og med hex er det mer forside lår og mindre bakside.

Lats blir nok mindre aktivert med hex da armene er mer i linje med kroppen, men trapezius får ganske mye juling i begge variantene.

Hva er problemet med vanlig markløft? Har du prøvd sumo mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.10.2016 at 10.37, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Man bruker lår i både hex og vanlig stang.

Med vanlig stang er det mer bakside lår og med hex er det mer forside lår og mindre bakside.

Lats blir nok mindre aktivert med hex da armene er mer i linje med kroppen, men trapezius får ganske mye juling i begge variantene.

Hva er problemet med vanlig markløft? Har du prøvd sumo mark?

Problemet med vanlig mark er at det virker som om korsryggen min ikke føler seg vel med det (samtidig redd for å gjøre skade) derfor eg føler hex for meg er mer normalt og sikrere. Sumo mark har eg ikke prøvd meg noe særlig på, men kan det ventes at progresjonen er den samme om det her hex, eller sumo? Hvordan er legger involvert i hex/markløft? Får disse og "kjørt" seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med at korsryggen ikke føler seg vel? Det er mange som har skadefrykt når det gjelder markløft, men ryggen tåler mye juling så lenge teknikken er god. 

Du får ikke trent leggene så mye, så du kan trene f.eks. Stående tåhev i tillegg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Hva mener du med at korsryggen ikke føler seg vel? Det er mange som har skadefrykt når det gjelder markløft, men ryggen tåler mye juling så lenge teknikken er god. 

Du får ikke trent leggene så mye, så du kan trene f.eks. Stående tåhev i tillegg. 

 

Det du mener er kanskje at han burde få en kvalifisert person til å se på teknikken før han kjører løs på mark, eventuelt bruke blokker hvis mobiliteten/teknikken ikke tillater å løfte fra bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, KHH skrev:

Det du mener er kanskje at han burde få en kvalifisert person til å se på teknikken før han kjører løs på mark, eventuelt bruke blokker hvis mobiliteten/teknikken ikke tillater å løfte fra bakken. 

Riktig. Etter min erfaring har de fleste mobilitet til å kjøre mark, det er som oftest innlæring av teknikk og aktivering av korsrygg som skal til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...