Jump to content

sondre_n

Members
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

About sondre_n

  • Rank
    Newbie

Recent Profile Visitors

891 profile views
  1. Hei. Eg skal til å lage en liten intern konkurranse på senteret eg trener på, har ikke bestemt hvilke øvelser som skal på programmet enda, men markløft og knebøy må være med. La oss si at disse øvelsene får et rep-område på ca 20-25 reps. For å gjør det rettferdig for mennene kommer eg til å sette vekten til egen kroppsvekt. Det eg da lurer på, kan eg og gjøre dette for damene, eller bør eg redusere med antall prosent?
  2. Har i dag hatt max-løft test og tok i dag 200 kg, 80% av dette er da 160 kg, når det gjelder det, anbefales det da å kjøre pyramide-sett, å avslutte det 5 settet med 160kg, eller bør alle 5 seriene være av 160 kg? (noe eg tenker kan bli veeldig tungt) takk for tilbakemelding
  3. Skjønner skal se nå i uka hva min max kan ligge på, å legge meg ned på 80% av dette, kommer tilbake om hvordan det har gått etterhvert, takk
  4. Har ikke prøvd direkte det du beskriver, ettersom eg kanskje har vært for streng med meg selv med å følge slavisk 5x5 med faste vekter. (dette har jo gjort susen helt til eg nå stoppet opp) Eg tenker kanskje litt på restitusjon, kan det være så enkelt som at eg kanskje kan ha godt av en hel uke uten trening?
  5. Ja det er vel kanskje dette eg bør prøve meg på, men om eg får for en ''deload'' skal eg da etter retten gå og ned på vekt? Eller prøve å øke vekt om teknikken og styrken er korrekt? Føler eg kanskje kan klare noen kg tyngre om set og reps blir foreks. 3x3, vil man miste styrke om eg begynner ''fra scratch'' igjen til vekter eg gjerne syns er for lett om dere skjønner. Takker
  6. Har nå kjørt 5x5 programet i vel 3-4 mnd, startet på lette vekter (noe eg den gang følte var for lett) tok for meg benkpress, mark, og knebøy. Har hatt fin og rolig stigning på styrken da eg har kjørt programet gjerne 3 ganger uken. Har økt 2,5 kg for hver uke etter eg klarer å fullføre settet med fremdeles energi til å gjerne ta en til. Nå har eg ikke kjørt pyramide sett, men med faste vekter. Slik det er nå står eg på stedet hvil, i alle øvelsene. Eg klarer ikke komme meg videre, ønsker ikke å tro det har noe med maten å gjør heller etter som eg "vet hva eg putter i meg" å er ganske streng på kostholdet og næringen. Vet eg ligger i overskudd med kalorier etter mye veiing og telling. Nok søvn har eg heller ikke problemet med. Noen forslag til hvordan eg skal komme over denne stoppen? Bør eg innfinne meg i å gå ned igjen på vekter, å så bygge meg opp enda en gang? 😯🙂
  7. Takk for gode råd det blir til at eg prøver meg frem, for å se hva eg vil takle best. Når det gjelder programmet 5x5 så har eg kjørt dette en liten mnd tid. Der eg kjører 5x5 i benkpress, militærpress og markløft. Prøver også å kjøre det på knebøy (spørs hvilken dag knærne mine har) har merket betydelig forskjell i styrke på spesielt benkpressen, kjører og der med samme vekt på alle serier, og putter på 2,5 kg pr uke. Så eg får se uke for uke hva eg reagerer mest på men et spørsmål igjen, om en kjører 5x5 på bøy, bør en og da samme dag ha 5x5 med tunge mark, eller kan det fort bli for mye av der gode?
  8. Føler kanskje det blir lettere å muligens kjøre pyramide sett kontra å kjøre samme vekt på alle 5. Får prøve meg frem noen uker å se. Men la oss si eg kjører 5 sett med samme vekt. Er det da nok med en slik øvelse pr uke, å fremdeles ha progresjon? For meg føler eg det tar laang tid å hente seg inn igjen. En økt på en halvtime henger jo igjen minst 3-4 dager
  9. Takk for godt svar. Skal prøve nå neste økt og gå et slik toppsett. Men hvordan blir det da med progresjonen, bør eg øke eksempelvis 5 kg på alle setta mellom 2 uker, bare for å legge et eksempel?
  10. Ja eg kan prøve på å kjøre toppsett, om eg skal det kan programmet mitt se noe slikt ut da, om 1 maksløft ligger på 180 kg. 5x130 5x135 5x140 5x145 5x150 (toppsettet) for så kjøre dette 1 uke, og så hive på 2.5 kg på alle seriene? Og hva med det siste toppsettet, bør eg kjøre til utmattelse, i og med at om eg muligens har dagen klarer eg kanskje 7 reps, eller ska eg i meg med 5? kjører også knebøy, men med mye mindre vekt på grunnet smerter i kne
  11. Veldig god info-link du sendte der. Ja kan godt hende eg blir nødt til å kjøre annenhver uke med toppsett, tror du det vil bli for hardt å holde på med det oppsettet eg har nå, kontra å kjøre pyramide. Hva vil bli mest hensiktmessig om man vil ha mer styrke (om man da klarer alle disse 5 seriene med samme vekt) ?
  12. Hei! Har fått veldig sansen for markløft, og prøver å finne ut av dette med 5x5, slik eg har gjort nå i 3 uker, så har eg tatt første uken uke 1: 5x5 alle sett med 130 kg. (varmt opp med egne sett utenom) uke 2: 5x5 alle sett med 135kg. uke 3: 5x5 alle sett med 140kg. Virker dette som en ok måte for meg å gå frem på, eller burde eg kjøre pyramide sett? og hvordan står det til med økningen, er det ok å ligge 1 uke med samme vekt? Og progresjonen vil jo før eller senere en gang stoppe opp å gå mye senere, hvordan er fremgangsmåten da? Kjører dette opplegget 2 ganger uken, merker det tar lang tid for å ''hente'' seg inn igjen. Takk for tilbakemelding.
  13. Har i dag hatt en ny økt, og tok meg god tid å varme opp på rulle (smertefullt til tider), samt tøye skikkelig før eg begynte med markløftet og der etter knebøy, merket betydelig mye mindre til ''stikkinga/svie'' i dag, har og gjort innkjøp på støttestrømper rundt kneet. Synes og dette var med på å stabilisere mye mer. Har og endret programmet til 5x5, så får eg se hvordan dette går fremover
  14. Har nå i det siste begynt å trene mer og mer knebøy og markløft, synes selv teknikken sitter ganske bra, og har økt gradvis på vektene. Har nå i det siste spesielt under markløft begynt å merke en ''sviende'' smerte rett over kneskålene. Kjenner det godt når kroppen igjen blir kald. Hva kan dette vær? Kan det vær at i og med at det er lenge siden eg har trent noe slikt (pga skade) så er knærna mine det svakeste ledda, selv om resten av musklene klarer å håndtere det? Treningsprogrammet er slik at eg kjører 5 serier, de 3 første med 8 reps. Og de 2 siste med tyngre vekter og 5 reps. Bør eg gå ned på vekter og opp i repitisjoner, vil eg og da ha betydelig fremgang på styrken? Ser mangen bruker knestøtte-strømper, er dette noe eg bør invistere i? Takk for svar.
×
×
  • Create New...