Gå til innhold

Erfaring med 2 uker bulk, 1 uke cut?


Randia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

36 minutter siden, Randia skrev:

Hei! Noen som har erfaring med 2 uker man spiser 250 kalorier over vedlikeholdsvekt, mens deretter spiser 300 kalorier under vedlikeholdsvekt i en uke? Er det mulig å øke muskelmasse med denne metoden? 

Det er ikke noe mer magisk enn et moderat underskudd. 

Du kan ligge i overskudd på treningsdager og underskudd på hviledager. Hvor stort overskudd eller underskudd kommer an på om du vil øke eller redusere vekt. Til syvende og sist er det totalt inntak som teller. Timing av måltider kan være litt relevant, avhengig av hvor erfaren du er. 

Det er gjort studier på forskjellige måter å spise på. Høydag/lavdag, høyuke/lavuke osv, men det viser lite forskjell på resultatet  

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Det er ikke noe mer magisk enn et moderat underskudd. 

Du kan ligge i overskudd på treningsdager og underskudd på hviledager. Hvor stort overskudd eller underskudd kommer an på om du vil øke eller redusere vekt. Til syvende og sist er det totalt inntak som teller. Timing av måltider kan være litt relevant, avhengig av hvor erfaren du er. 

Det er gjort studier på forskjellige måter å spise på. Høydag/lavdag, høyuke/lavuke osv, men det viser lite forskjell på resultatet  

 

 

 

 

 

Vil i det lange løp øke vekten, men i starten redusere fettprosent, bli kvitt fett, samtidig som jeg øker muskelmasse helst. Vil helst øke beinstørrelsen, men redusere midjen litt. Altså holde meg rundt vekten jeg har nå og når jeg er litt mer fornøyd med kroppsfett prosenten begynne å lean bulke eller noe lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Randia skrev:

Vil i det lange løp øke vekten, men i starten redusere fettprosent, bli kvitt fett, samtidig som jeg øker muskelmasse helst. Vil helst øke beinstørrelsen, men redusere midjen litt. Altså holde meg rundt vekten jeg har nå og når jeg er litt mer fornøyd med kroppsfett prosenten begynne å lean bulke eller noe lignende. 

Det er fullt mulig å bygge muskler i kaloriunderskudd gitt et bra treningsprogram og kosthold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Randia skrev:

Har du noen forslag til hvor stort kaloriunderskudd og hvor mye jeg må trene for å klare det? :)

Det er så mange faktorer å ta hensyn til for å kunne gi deg et godt svar på det. 

Generelt sett kan du starte med 200 kcal i underskudd og så justerer du basert på fremgangen. 

Hvor mye du må/kan trene kommer an på erfaring, tid, stress osv, så det er ikke lett å gi noe svar på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Det er fullt mulig å bygge muskler i kaloriunderskudd gitt et bra treningsprogram og kosthold. :)

Ok, vil gi det en liten tid å se om jeg får noen fremgang :) Er målebånd veien å gå for å se om jeg har gått ned i fett og økt i muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Randia skrev:

Ok, vil gi det en liten tid å se om jeg får noen fremgang :) Er målebånd veien å gå for å se om jeg har gått ned i fett og økt i muskelmasse?

Målebånd, speil og evt fettkaliper. Ved et så moderat underskudd/overskudd vil det være vanskelig å se resultater på ukesnivå. Hold deg til å gjøre månedlige weigh-ins:)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Randia skrev:

Ok, vil gi det en liten tid å se om jeg får noen fremgang :) Er målebånd veien å gå for å se om jeg har gått ned i fett og økt i muskelmasse?

Hvis overvektig så er målebånd ok, men jo mindre fett man har jo mindre nøyaktig blir det, da målebånd ikke vet om det er fett eller muskler. Rundt magen fungerer det greit da man ikke bygge muskler der som påvirker noe, men rundt armer, lår og rumpe f.eks. vil muskelmasse påvirke målingene  

Fettkalipper er mer nøyaktig, så bruk det om du har. Ta målinger hver uke eller annenhver uke og se det opp mot vektendring. Gjør små justeringer i kostplanen basert på fremgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Hvis overvektig så er målebånd ok, men jo mindre fett man har jo mindre nøyaktig blir det, da målebånd ikke vet om det er fett eller muskler. Rundt magen fungerer det greit da man ikke bygge muskler der som påvirker noe, men rundt armer, lår og rumpe f.eks. vil muskelmasse påvirke målingene  

Fettkalipper er mer nøyaktig, så bruk det om du har. Ta målinger hver uke eller annenhver uke og se det opp mot vektendring. Gjør små justeringer i kostplanen basert på fremgang.

 

Ok, takk for godt svar, men tror jeg holder meg til et overskudd, først gikk jeg opp 2 kg de 3 første dagene med overskudd. Så økte jeg overskuddet enda litt mer, men har gått ned 0,8 kg de siste 2 dagene. Er dette normalt? skal jeg regne gjennomsnitt vekta i løpet av en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Randia skrev:

Ok, takk for godt svar, men tror jeg holder meg til et overskudd, først gikk jeg opp 2 kg de 3 første dagene med overskudd. Så økte jeg overskuddet enda litt mer, men har gått ned 0,8 kg de siste 2 dagene. Er dette normalt? skal jeg regne gjennomsnitt vekta i løpet av en uke?

Det kan være flere grunner til å øke vekt. Det er bare væske og glykogen som øker vekten når du går over til et overskudd. Selv i et overskudd kan også vekten variere en del fra dag til dag, så at du har gått ned igjen 0,8 kg er ikke unormalt. 

Ja, det beste er å veie deg hver dag og ta gjennomsnitt, eventuelt gjennomsnitt av siste 3 dager før du måler deg.

Vei deg på morgenen, uten klær og etter toalettbesøk, før du spiser eller drikker noe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Det kan være flere grunner til å øke vekt. Det er bare væske og glykogen som øker vekten når du går over til et overskudd. Selv i et overskudd kan også vekten variere en del fra dag til dag, så at du har gått ned igjen 0,8 kg er ikke unormalt. 

Ja, det beste er å veie deg hver dag og ta gjennomsnitt, eventuelt gjennomsnitt av siste 3 dager før du måler deg.

Vei deg på morgenen, uten klær og etter toalettbesøk, før du spiser eller drikker noe.

 

 

ok, takk for et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.9.2016 at 23.41, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Til syvende og sist er det totalt inntak som teller. Timing av måltider kan være litt relevant, avhengig av hvor erfaren du er. 

Det er gjort studier på forskjellige måter å spise på. Høydag/lavdag, høyuke/lavuke osv, men det viser lite forskjell på resultatet  

Er dette opplest og vedtatt?

Jeg tenker intuitivt at kroppen gjør bedre bruk av et stort måltid rett etter en treningsøkt enn om samme måltid blir spist på en inaktivt dag.

Og det er vel også basisen for ulike trenings- og kostholdsfilosofier (LeanGains, Ultimate Diet, Biorytmedietten), osv. For eksempel biorytmedietten var vel et resultat av at Børge prøvde å finne forskning som understøttet at karbohydrater på kveldstid var negativt med tanke på fettlagring, men oppdaget at forskning viste det motsatte. Blant annet et studie gjort på israelske soldater om jeg husker riktig viste at det motsatte var tilfellet.

Altså, samme kaloriinntak og aktivitetsnivå, men mesteparten av karbohydrater på kveldstid, gav mer vektnedgang (eller større LBM økning).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, SamGold skrev:

Er dette opplest og vedtatt?

Jeg tenker intuitivt at kroppen gjør bedre bruk av et stort måltid rett etter en treningsøkt enn om samme måltid blir spist på en inaktivt dag.

Og det er vel også basisen for ulike trenings- og kostholdsfilosofier (LeanGains, Ultimate Diet, Biorytmedietten), osv. For eksempel biorytmedietten var vel et resultat av at Børge prøvde å finne forskning som understøttet at karbohydrater på kveldstid var negativt med tanke på fettlagring, men oppdaget at forskning viste det motsatte. Blant annet et studie gjort på israelske soldater om jeg husker riktig viste at det motsatte var tilfellet.

Altså, samme kaloriinntak og aktivitetsnivå, men mesteparten av karbohydrater på kveldstid, gav mer vektnedgang (eller større LBM økning).

 

Det kommer an på hvor avansert man er. Proteinsyntesen etter trening er forhøyet i flere døgn hos utrente men ned mot 6 timer for avanserte. For avanserte er det en fordel å nok kalorier å ta av i de første to måltidene etter trening, mens nybegynnere kan fordele måltidene mer jevnt over.

Det KAN være fordelaktig med ekstra protein/karb rundt treningsøkt og på kvelden, men det er så mange individuelle hensyn å ta, at det er ikke alltid men kan konkludere med at det samme er det beste for alle.

Uansett var poenget mitt i innlegget over her at det har ikke så mye å bety hvordan du øker og reduserer kalorier fra uke til uke så lenge totalen blir det samme. Gikk ikke inn på makrofordeling her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...