Jump to content
Peisen

Hvilke(t) kosttilskudd passer best for meg?

Recommended Posts

Jeg har trent i et par år nå uten noe særlig framgang annet enn i de første 6 månedene etter jeg startet. Jeg er 23 år, 1,86 høy og veier 64 kg, så er ikke store fyren (veide 60 kg før jeg begynte å trene). Etter en pause nå siden påske skal jeg begynne å trene igjen, tanken er å trene fire ganger i uka. Jeg vet jeg ikke spiser nok og får i meg nok protein, så jeg vurderte å gå til innkjøp av proteinpulver. Jeg har ingen planer om å bli svær, jeg vil bare legge på noen kilo til. Det jeg lurer på er hva slags tilskudd jeg skal kjøpe kreatin?, proteinpulver?, gainer?. Proteinpulver virker for meg som det mest åpenbare å kjøpe, men kan jeg gå for gainer i tillegg? Vil det hjelpe meg å gå opp i vekt? Er kreatin kun for å løfte mer og få litt mer fysisk større muskler?
Har også vurdert å kanskje jogge en gang i uka, vil det være dumt hvis jeg vil gå opp i vekt?

Nedenfor er stort sett hva jeg spiser til vanlig (er student, så er litt avhengig av øknoomien)
Frokost: Fire halvgrove brødskiver ELLER weetabix (når jeg trenger noe raskt)
Lunsj: Omelett ELLER yoghurt ELLER yoghurt + frukt
Middag: Ris med to biter fiskefilet, kyllingfilet ELLER pasta ELLER retter med kjøttdeig
Kveld: Knekkebrød

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

last ned en kaloritelle app og se hvor lite du faktisk får i deg om det der er daglig dose mat :)

la inn dine datas i denne kalkisen og da kommer den fram til

http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Resultat:

Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2660.4 kcal.
Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1716.4 kcal.
For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 2128.3 kcal.
For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 2660.4 kcal og 3192.5 kcal.

 

DVS du må spise "sinnsyke" mengder for å bygge muskler slik du vil :)

jogging vil vel forbrenne mer kalorier enn om du ikke gjør det iofs, men klarer du spise dertil mer mat så why not, kondis er ikke vondt å ha, bare vondt å få ;)

 

studentlivet gjør jo sitt mtp økonomi osv, men finnes jo sjukt mange "bloggere" osv som viser deg veien til rass billig mat som smaker digg.  søk litt rundt så finner du nok oppskriften på litt økt vekt og styrke :)

 

for å svare deg på hvilket tilskudd du trenger så er det vanlig mat... 

om du har dårlig råd så hjelper det ikke på lommeboka å kjøpe shakes ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den 8.8.2016 at 13.06, Peisen skrev:

Jeg har trent i et par år nå uten noe særlig framgang annet enn i de første 6 månedene etter jeg startet. Jeg er 23 år, 1,86 høy og veier 64 kg, så er ikke store fyren (veide 60 kg før jeg begynte å trene). Etter en pause nå siden påske skal jeg begynne å trene igjen, tanken er å trene fire ganger i uka. Jeg vet jeg ikke spiser nok og får i meg nok protein, så jeg vurderte å gå til innkjøp av proteinpulver. Jeg har ingen planer om å bli svær, jeg vil bare legge på noen kilo til. Det jeg lurer på er hva slags tilskudd jeg skal kjøpe kreatin?, proteinpulver?, gainer?. Proteinpulver virker for meg som det mest åpenbare å kjøpe, men kan jeg gå for gainer i tillegg? Vil det hjelpe meg å gå opp i vekt? Er kreatin kun for å løfte mer og få litt mer fysisk større muskler?
Har også vurdert å kanskje jogge en gang i uka, vil det være dumt hvis jeg vil gå opp i vekt?

Nedenfor er stort sett hva jeg spiser til vanlig (er student, så er litt avhengig av øknoomien)
Frokost: Fire halvgrove brødskiver ELLER weetabix (når jeg trenger noe raskt)
Lunsj: Omelett ELLER yoghurt ELLER yoghurt + frukt
Middag: Ris med to biter fiskefilet, kyllingfilet ELLER pasta ELLER retter med kjøttdeig
Kveld: Knekkebrød

Du skal opp i vekt og bygge muskler - "Men vil ikke bli svær"

Frykt ikke, det å bli "Svær" er ikke en bivirkning som kommer som lyn fra klar himmel idet du begynner å spise og trene skikkelig, å bli svær i ordets rette forstand tar tid, og da som i: År.

Spis skikkelig, og i overskudd, og tren som om du virkelig vil bli svær. Halvhjertet trening fordi du frykter at du vil bli for stor vil gi deg kjipe resultater. Og slapp av, du kommer ikke til å bli svær, ihvertfall ikke med det første, før du veier 100+ kg må du nemlig veie 90, og før det må du veie 80, og 70 osv.

Hvorfor tror du protein er det mest åpenbare ? De fleste tror nemlig dette, men dette er broscience og direkte feilaktig. Når du skal bygge muskler er det faktisk ganske moderate mengder protein du bør få i deg i forhold til karbohydrater.

Hvis jeg våknet opp i morra og veide 64 kg så hadde jeg personlig lagt meg på 2300-2600 kcal i døgnet, omkring 130g protein, omkring 50-60g fett og omkring 350+g karbo. Omkring omkring, og sett an progresjonen derfra. Det er overhodet ikke vanskelig å få i seg nok og skikkelig mat på en såpass lav kroppsvekt, og ihvertfall ingen utfordring å få i seg nok proteiner.

Nå er det selvsagt også vanskelig å anslå kcal-mengde på det kostholdet du lister opp, men my first guess er at det er for lite av alt for å gå opp i muskelmasse: For lite kalorier, og dermed også for lite karbohydrater, proteiner og fett.

Det finnes ingen kosttilskudd som gjør jobben for deg på vegne av kostholdet. Gainer er bare tull og tøys, oppfunnet av fitnessbransjen for å melke penger ut av folk, de fungerer overhodet ikke bedre enn mat, da er det bedre å spise skikkelig og korrekt mat som man liker, og blir mett av, det er mere motiverende, og du føler deg bedre.

Kreatin kan du med fordel anskaffe deg og bruke, det er billig og har en viss effekt, men forvent ingen magi, kostholdet ditt må være spot on.

Å jogge en gang i uka vil ikke være dumt hvis du vil gå opp i vekt - Hvis du klarer å sikre et kalorioverskudd gjennom uka. Kardio er energiforbruk, og avhengig av hvor moderat overskudd du legger deg på må du selv se an om denne ene joggeturen ødelegger for det å havne i kalorioverskudd, men det gjør den neppe. Trives du med det så gjør du det.

Og det er det som er hele greia: Finn en vei som fungerer for deg, som du trives med, ikke som alle andre mener at du bør gjøre fordi det fungerte for dem, det er mange veier til rom (Men alle innebærer at du må spise og trene skikkelig, hva og når du spiser det er av underordnet betydning så lenge det er skikkelig mat)

Du er en ung mann, og burde ha alle forutsetninger for å nå dine mål.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...