Gå til innhold

Vondt i høyre del av ryggen


Stimpy

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 14år som trener opptil 5-8 ganger i uka, men siden det er sommerferie trener jeg ekstra mye. Trener fotball og styrke.(ikke på treningsstudio) 

Jeg har slitt litt med ryggen i det siste. Jeg har vondt ved høyre del av ryggen, litt høyere enn midten. Det gjør vondt når jeg skal bruke muskelen på den siden, eks når jeg bøyer meg og løper. 

Fikk først vondt for 1 måned siden. Det skjedde under en kamp. Jeg kunne løpe men jeg kjente det i ryggen. Etter kampen så hvilte jeg i 2dager og smerten var borte. Så klarte jeg å få vondt på samme sted for 2 uker siden, under en trening. Men det gikk over etter at jeg hadde hvilt i 2dager. Er ikke sikker på hva grunnen var til at jeg fikk vondt. Men så for 1 uke siden fikk jeg sikkelig vondt i ryggen. Var på fotball banen med noen kompiser og vi skulle ha løpe konkurranse. Jeg og venn skulle spurte, men rett før slutten så kjente jeg et rykk på samme sted igjen og det gjorde jævla vondt. Jeg måtte med engang sette meg ned. Kjente smerten når jeg bøyde meg og bare av å gå fort. Så jeg gjorde det samme og hvilte i 2 dager. Smerten var ikke helt borte, fikk forsatt litt vondt når jeg løp. Så vi dro til legen for å sjekke. Legen sa at det ikke var noe farlig å at det var lut å ikke trene hvis jeg hadde vondt. Men det var ikke det jeg gjorde:) eller jeg trente ikke da. Jeg dro på fotballbanen med noen kompiser. Jeg kunne ikke løpe fort, for da hadde jeg bare fått vondt.  Så jeg bare skjøt på mål, sentra pasninger ogsånt uten å belaste eller få vondt i ryggen min. Dagene etter var jeg hver dag på fotballbanen, noe jeg kanskje ikke burde ha gjort. Men det ble bedre. 3 dager etter legesjekken kunne jeg forsatt ikke løpe fort. Prøvde meg forsiktig men kjente litt smerte og sluttet med engang. Jeg kunne løpe på ca 60% uten å få vondt i ryggen. Men på søndag så skulle vi spile 1 mot 1 og jeg kjente at jeg fikk vondt i ryggen og sluttet med engang. Det var ikke inærheten av hvor vondt jeg fikk når jeg spurta med vennen min. Det gjorde bare bitte litt vondt. Ryggen ble litt verre etter det, så dagen etter tok jeg hvile hele dagen. Det er blitt bare litt bedre nå. Men jeg kan forsatt kjenne det når jeg bøyer meg, stå opp eller løpe fort.

Så jeg lurer på hva dette er. Er det en muskelstrekk eller no? Jeg vil gjerne kunne løpe på maks hastighet og trene ordentlig igjen så fort så mulig. Og jeg skal spille Norway cup slutten av denne måneden (31,Juli) Så jeg gjerne tren mest mulig til det. Kan det være styrketreninga? At jeg belaster ryggen min får mye? Jeg trener ikke med vekter, bare forskjellig øvelser som knebøy, planken, pushups osv. Kan det være styrketreninga? At jeg eks bruker feil teknikk på knebøyen?. Jeg kjenner smerten litt over midten av høyre rygg. Smerten er på et lite sted ved høyre rygg. Og det er jævla irriterende å ha det, kan ikke engang spurte.  Kan heller ikke hoppe for da for jeg vondt. Kan heller ikke gjøre raske vendinger når jeg spiller fotball  

 

Hilsen gutt på 14 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsaken er antakeligvis skeiv bekkenstilling, men smerten din høres ut som svakhet i quadratus lumborum. Anbefaler at du tar turen innom en behandler.

Har skrevet flere artikler om dette på treningsforum og på nettsiden min, hvor du kan lese om du ønsker å vite mer.

Prøv disse to øvelsene. Start med den stående. Du blir antakeligvis litt verre før du blir bedre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Årsaken er antakeligvis skeiv bekkenstilling, men smerten din høres ut som svakhet i quadratus lumborum. Anbefaler at du tar turen innom en behandler.

Har skrevet flere artikler om dette på treningsforum og på nettsiden min, hvor du kan lese om du ønsker å vite mer.

Prøv disse to øvelsene. Start med den stående. Du blir antakeligvis litt verre før du blir bedre.

 

 

Tusen takk! Skal prøve øvelsene. 

Men når du sier at jeg skal ta en tur innom en behandler, så mener du at jeg burde gå til en ryggbehandler?

Også lurer jeg på om jeg kan forsatt trene styrke. For jeg kan gjøre mange øvelser jeg ikke får vondt i ryggen av som f.eks knebøy(kjenner bare et bitte bitte litt smerte), pushups, planken osv. Kan ikke ta side planken/sidehev på høyre side. Så tror du jeg kan trene styrke selv med vond rygg?

Jeg kan spille fotball som jeg sa, men ikke løpe fort , gjøre raske vendinger ogsånt. Men hvor lang tid tror du det tar til jeg er helt frisk? Har nemlig en cup som starter 31. August:) og det er ganske surt at jeg ikke kan trene fotball helt ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å bli frisk innen 31.8 på egenhånd, aner ikke; det kommer an på hvor flink du er til å følge veiledningen. Men om det er MULIG, ja det tror jeg absolutt, om det virkelig kun stammer fra QL.

Kom innom meg om du bor i nærheten av oslo. Evt noen andre med god referanse mht ryggplager.

Grunnen til at ryggen er vond, er svak QL. Så om du styrker QL, bør smertene lette. Dette forutsatt at min antakelse basert på din beskrivelse er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Om du klarer å bli frisk innen 31.8 på egenhånd, aner ikke; det kommer an på hvor flink du er til å følge veiledningen. Men om det er MULIG, ja det tror jeg absolutt, om det virkelig kun stammer fra QL.

Kom innom meg om du bor i nærheten av oslo. Evt noen andre med god referanse mht ryggplager.

Grunnen til at ryggen er vond, er svak QL. Så om du styrker QL, bør smertene lette. Dette forutsatt at min antakelse basert på din beskrivelse er korrekt.

Mente at cupen startet 31.juli, skrev feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Men kan jeg forsatt trene styrke? Øvelser som Knebøy, planken, pushups osv gjør ikke noe vondt. Og jeg kan forsatt trene fotball, men ikke vis det inneholder spurting og vendinger. Så hva er lurt? Hvile eller trene. Har tatt noen dager hvile fra fotball og trent litt styrke. Norway cup starter 31.juli og varer i en uke. Laget mitt starter med treninger 28.Juli.  Muligheter for at jeg blir frisk innen det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...