Gå til innhold

Hvordan trappe opp etter diett


Spyro

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 42 år, 161 høy og veier nå 52 kg. Jeg har gått på diett i flere uker for å bli kvitt 3 kg før sommerferien. Målet er nå nådd, og jeg vil for alt i verden unngå å fyke opp i vekt. Jeg trener tung styrke 4 ganger i uka pluss cardio når jeg har lyst.

Jeg har fulgt en matplan bestående av 1300 kcal til dagen, baser på 40% protein, 40% fett og 20% karbs. Mitt vedlikehold er ca 1800 kcal (dette vet jeg av erfaring, husk jeg er 42 år ;) så jeg trenger ikke råd om at dette er for lite kcal for meg :) )

Må jeg trappe opp langsomt til 1800 kcal igjen, og hvor langsomt da? Dersom jeg spiser endel karbs, vil vekten øke selv om jeg holder meg innenfor vedlikehold tro? Er det noen som har erfaring med dette og kan gi meg noen konkrete råd om hvordan jeg gjør dette i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Stilken skrev:

Øk med 50 til 100 i uka, prøv deg frem. Jeg ville gått for 50. 

Lykke til. 

Fann det var lite, hadde håpet på et svar som sa det var ok med 200 :-D Men jeg vil ikke ødelegge resultatet, så jeg prøver med 70 i uka B-) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
1 time siden, Kari73 skrev:

Fann det var lite, hadde håpet på et svar som sa det var ok med 200 :-D Men jeg vil ikke ødelegge resultatet, så jeg prøver med 70 i uka B-) Takk for svar!

Lurt, kontrollert økning gir best resultat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kari73 skrev:

Menmenmen, 70 kcal i uka blir 8 uker til med veiing og fintelling av kcal :(:( Er det noen som har god erfaring med å trappe opp raskere enn dette?

Endrer du til 1800kcal fra 1300 så vil du nok legge på deg en del vekt i form av vann og mer mat i kroppen. Om du fortsatt ligger på 40/40/20 vil vannmengden du evnt. legger på deg være noe mindre. Forskjellen ved å trappe opp gradvis vil være at du fortsatt ligger i underskudd og dermed når du da når 1800kcal (som du mener er ditt vedlikehold) etter 8 uker, så vil sjansen være stor for at du har en lavere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk fra 2565 i åtte uker til rundt 2900-3100 nå...gikk opp på dagen jeg as. Vekta viser riktignok fire kilo mer nå enn da dietten var over, (tre uker siden) men det er væske og muskelmasse som er økt og fettprosenten er 1% lavere nå enn da dietten var over. 

Tror egentlig det varierer veldig fra person til person og å øke gradvis er nok å anbefale. Det var for så vidt det ernæringsfysiologen min ba meg om, men han lot jeg være å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, phatlegs skrev:

Jeg gikk fra 2565 i åtte uker til rundt 2900-3100 nå...gikk opp på dagen jeg as. Vekta viser riktignok fire kilo mer nå enn da dietten var over, (tre uker siden) men det er væske og muskelmasse som er økt og fettprosenten er 1% lavere nå enn da dietten var over. 

Tror egentlig det varierer veldig fra person til person og å øke gradvis er nok å anbefale. Det var for så vidt det ernæringsfysiologen min ba meg om, men han lot jeg være å høre på.

Jeg vet jo egentlig at det beste vil være med langsom opptrapping, men hadde håpet noen hadde god erfaring med rask opptrapping slik at jeg kunne forsvare å prøve det :) Jeg er innstilt på at vekten vil vise litt mer når jeg spiser litt mer, men helst ikke er enn 1 kg. Jeg må nok bare bruke tid, og ta en langsom opptrapping :-( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gram karbohydrat holder 3 gram med vann.

Har du da altså spist 50g karbohydrater hver dag tilsvarer dette "bare" 150g med vann som lagres i kroppen.

Øker du til 100g karbohydrater hver dag så er det bare en økning til 300g med vann som blir lagret i kroppen. Du vil med andre ord bare gå opp 150g i væske direkte fra karbohydrater.

Maten du spiser vil veie mer, og her vil nok hovedforskjellen ligge. Også vil glykogenlagre spille litt inn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Thomaseh skrev:

1 gram karbohydrat holder 3 gram med vann.

Har du da altså spist 50g karbohydrater hver dag tilsvarer dette "bare" 150g med vann som lagres i kroppen.

Øker du til 100g karbohydrater hver dag så er det bare en økning til 300g med vann som blir lagret i kroppen. Du vil med andre ord bare gå opp 150g i væske direkte fra karbohydrater.

Maten du spiser vil veie mer, og her vil nok hovedforskjellen ligge. Også vil glykogenlagre spille litt inn osv.

Takk for svar! Det går fint å gå opp i vekt på grunn av vannlagring og mer mat som ligger i systemet. Men vil ikke legge på meg fett. Takk for innføring i "vannlagring", jeg har ikke særlig kunnskap om sånt. Greit å se at det ikke er mye det dreier seg om selv om jeg øker mengde karbs.

Jeg tenker på ved en for rask opptrapping, om kroppen vil lagre noe mat som fett selv om jeg ligger i underskudd/vedlikehold, fordi den er vant til mindre mat og har tilpasset seg et lavere forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...