Gå til innhold

HJELP! Makro mat


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg håper det er noen her som kan svare meg på hva de synes om makro diett? Jeg er helt ny innen dette og håpte jeg kan få litt råd evt et oppsett på mat jeg kan spise, eller bere forslag for å få meg i gang. Jeg vet makroene mine(kan skrive dem her hvis noen er intressert i å hjelpe meg), men veldig dårlig på dette med variasjon, hva som er best når og rett og slett hva jeg skal spise for å nå makroene. Håper noen her kan hjelpe meg litt i gang? Jeg føler ikke jeg får sikkelige resultater av "vanlig diett", går bare ned i fett og muskler. Måle mitt er da altså å miste litt fett men og å bygge muskler. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iom du følger en "makro diett" så kan du jo spise akkurat som du vil, så lenge du treffer macro/micro/kcal :)  Generelt sett:

Protein: all slags kjøtt, egg, fisk, ost, cottagecheese, kesam, proteinpulver

Karbs: ris, pasta, potet, brød, knekkebrød, havregryn, riskaker, frukt, bær, grønnsaker

Fett: olje, ost, smør, avokado, nøtter, frø

Ønsker du å spise is, kjeks, nugatti eller whatever, spis det, bare regn det ut i kalsa dine :) 

Å miste fett og bygge muskler er vanskelig å gjøre samtidig, uansett hvilken "diett", det har med kalori overskudd eller underskudd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å sette opp en måltidsplan basert på makroene dine. Slik at du treffer alle sånn ca. innen dagen er omme. Derfra kan du begynne å bytte ut matvarer. Når du kommer inn i det kan du være mer og mer fleksibel, men i begynnelsen hjelper det å ha litt struktur på ting.

Bruk en app som f.eks. myfitnesspal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Celina Breivik skrev:

Iom du følger en "makro diett" så kan du jo spise akkurat som du vil, så lenge du treffer macro/micro/kcal :)  Generelt sett:

Protein: all slags kjøtt, egg, fisk, ost, cottagecheese, kesam, proteinpulver

Karbs: ris, pasta, potet, brød, knekkebrød, havregryn, riskaker, frukt, bær, grønnsaker

Fett: olje, ost, smør, avokado, nøtter, frø

Ønsker du å spise is, kjeks, nugatti eller whatever, spis det, bare regn det ut i kalsa dine :) 

Å miste fett og bygge muskler er vanskelig å gjøre samtidig, uansett hvilken "diett", det har med kalori overskudd eller underskudd! 

Tusen takk!😄 Sånne gode tips jeg ønsket👌🏽 jeg vet det er vanskelig å bygge muskler og gå ned i fett, men synes jeg har mistet usendvanlig mye muskler. Men etter jeg begynnte å logg føre dietten, la jeg merke til at jeg har ligget på 1100-1300 kcal pr dag, å det er jo alt for lite. Så nå vill jeg prøve på makro😊 Å få kroppen i balanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Zmurph skrev:

Begynn med å sette opp en måltidsplan basert på makroene dine. Slik at du treffer alle sånn ca. innen dagen er omme. Derfra kan du begynne å bytte ut matvarer. Når du kommer inn i det kan du være mer og mer fleksibel, men i begynnelsen hjelper det å ha litt struktur på ting.

Bruk en app som f.eks. myfitnesspal

Takk for svar!😊 Dette har jeg allerede begynnt med idag, har lagt alt mat klar i myfitnesspal så jeg bare kan gå å lage maten når jeg skal spise. Så rekner jeg med etterhvert at jeg kan bytta ut matvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mål om både å bygge muskler og gå ned i fett,  blir proteininntak ekstra viktig. Samtidig kan det være veldig gunstig å huske på ting som omega3, jod og D-vitamin da disse i stor grad påvirker hormonbalanse og metabolisme :)

Du bør heller ikke ligge i stort underskudd, da blir det vanskelig å øke muskelmassen.  For stort underskudd og for mye trening vil fort klusse det til hormonmessig ved at utskillelse av stresshormoner øker,  og disse har stikk motsatt effekt av hva du ønsker da de bryter ned muskler og stimulerer til fettlagring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...