Gå til innhold

Periodisk faste


pf123

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker å prøve ut periodisk faste. Akkurat nå har jeg ferie, men vanligvis går jeg på skole fra 8-16. Tenker at jeg skal faste 14t, spise 10t i starten og sakte gå mot faste 16t og spise 8t.

Jeg lurer på om noen har tips for å klare å holde seg konsentrert de to til fire første timene av skoledagen der jeg fortsatt faster, og andre tips rundt periodisk fasting generelt. Har hørt at man skal prøve å få i seg ca likt av karbohydrater, fett og proteiner, er dette riktig?. 

Lurer forresten på om jeg kan drikke kaffe/te og sukkerfri saft/brus i fasteperioden.

Takk for svar:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det hjelper ofte å drikke kaffe, te og vann.

2. Periodisk faste er ikke bedre eller dårligere enn å spre ut maten mer. Noen syns det er lettere å spise i kaloriunderskudd når de har færre og større måltid.

3. Fordeling på protein, carbs og fett er ikke avhengig av om du faster eller ikke. Hva er målet ditt?

4. Du kan drikke alt som har minimalt med kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette kan være et greit utgangspunkt for dietten:

1. Finn ut ca. hvor mye du forbrenner. Fins mange kalkulatorer på nettet. Bare finn et tall som virker fornuftig og begynn der. Du kommer til å justere etter hvert uansett.

2. Trekk fra 20 % fra kaloribudsjettet ditt så du kommer i underskudd. Om du forbrenner ca. 2500 kcal om dagen kan du f.eks. begynne på 2000 kcal.

3. Spis 1.5-2 g protein per kg kroppsvekt. 100g rent rått kjøtt/fugl/fisk har ca. 20g protein. Så om du er f.eks. 80 kg kan rundt 600g kjøtt/fisk/fugl per dag være passe mengde. Du kan og bør selvsagt også spise andre proteinkilder som magre melkeprodukter, egg osv.

4. Fordel karbohydrater og fett slik det passer deg. Bare ikke kutt ut noen av dem helt. Om man er fleksibel her er det lettere å trives med planen på sikt. Noen dager har du kanskje mer lyst på egg, ost og nøtter, så da blir det mer fett og mindre karbs. Andre dager vil du kanskje ha brødskiver og fruktsalat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...