Gå til innhold

20 min intervall?


pmfit

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har trent i 2 mnd no på ett senter og lurer på om jeg er helt på jordet no ift hvordan jeg trener intervall. Jeg har rask gange til senteret som tar ca 10-15 min. Varmer opp på møllen på hastighet 6 i 2 min. Så begynner intervallet. Løper på hastighet 12 i 2 min, så 1 min. på hastighet 6. Slik holder jeg på i 20 min. Og har "cool down" i 5 min.Har nå skjønt at jeg må ha litt stigning, den er foreløpig bare på "nivå" 1, eller 1 % eller hva.

Jeg blir jo anpusten og det går fint, er helt ferdig når økten er ferdig. Har ett styrke program etter dette, men ift løpingen er det slik at jeg hadde ikke orket å løpt ett min til. Men er det ok å trene intervall på denne måten? Jeg tenker at "progresjonen" skal være ift stigning, ikke i lenge på økten eller i hastighet på løpingen, men jeg vet ikke jeg? Noen som vet? Har ikke mye erfaring ift hva som er bra og ikke ift intervall, liker det bedre enn å jogge i samme tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt som gjør økten tyngre er progresjon dersom du opprettholder de andre variablene. Klarer du 12x2min, 6x1min i 20 min på stigning 1 dag 1 og klarer det samme på stigning 2 dag 2 så har du progresjon.

 

Det skal være bedre for ledd og knær og kompenserer for at man ikke har noe luftmotstand innendørs å løpe med litt stigning så dette kan du godt begynne med først som sist (1.5-2 har jeg hørt). Forsøk dette ved neste trening og se om det utgjør noe forskjell.

 

Treningen etter det kan du forsøke med lenger økt, lenger drag, kortere "hvile" og/eller høyere stigning.

 

Uten at jeg er noe løpoman reagerer jeg på hviletiden din. Den slår meg som litt lang i forhold til de raske dragene. Mener å ha lest at det anbefales hvile på ca. 25% av dragene (altså burde du hatt 30 sek hvile). Dette er jo bare veiledning og om du trives med den varigheten er det bare å kjøre på, men på ett eller annet tidspunkt må du ut av komfortsonen. Intervaller skal gjøre litt vondt. Dersom du kjenner at du ikke her helt i kjelleren etter de 20 minuttene kan du forsøke å kutte ned hvilen til f. eks 45 sek. Om du bestemmer deg for det så klarer du nok det også. Vips så er du på 4 min intervall med 45 sek pause ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LtdEdFred skrev:

Alt som gjør økten tyngre er progresjon dersom du opprettholder de andre variablene. Klarer du 12x2min, 6x1min i 20 min på stigning 1 dag 1 og klarer det samme på stigning 2 dag 2 så har du progresjon.

 

Det skal være bedre for ledd og knær og kompenserer for at man ikke har noe luftmotstand innendørs å løpe med litt stigning så dette kan du godt begynne med først som sist (1.5-2 har jeg hørt). Forsøk dette ved neste trening og se om det utgjør noe forskjell.

 

Treningen etter det kan du forsøke med lenger økt, lenger drag, kortere "hvile" og/eller høyere stigning.

 

Uten at jeg er noe løpoman reagerer jeg på hviletiden din. Den slår meg som litt lang i forhold til de raske dragene. Mener å ha lest at det anbefales hvile på ca. 25% av dragene (altså burde du hatt 30 sek hvile). Dette er jo bare veiledning og om du trives med den varigheten er det bare å kjøre på, men på ett eller annet tidspunkt må du ut av komfortsonen. Intervaller skal gjøre litt vondt. Dersom du kjenner at du ikke her helt i kjelleren etter de 20 minuttene kan du forsøke å kutte ned hvilen til f. eks 45 sek. Om du bestemmer deg for det så klarer du nok det også. Vips så er du på 4 min intervall med 45 sek pause ;-)

Tusen takk for utfyllende svar :) Her var det mye nyttig å ta med seg videre.Jeg ser litt døden i hvitøyet med dette programmet jeg har nå. Har ikke løpt noe før, så for meg er dette hardt som bare det. Beina kunne tålt mer enn dette, men det er pusten som stopper meg. Har akkurat sluttet å røyke så puster og peser bare det. Jeg tenker at for at jeg ikke skal puste ukontrollert, så må jeg kjøre på med de variablene jeg har no, deretter øke stigning og korte ned hvilepausen sik du beskriver det. Eller er det pysete? :p Var ikke klar over at jeg faktisk burde øke litt for hver økt. Men ja målet er 4 min. intervall med 45 sek pause :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om det er for pysete er det bare du som vet. For noen er sikkert den farta og varigheten på intervallene en ganske mild økt mens andre ville vært døden nær. Om du spretter av mølla og hiver deg rett på vektløfting 30 sekunder etter ville jeg påstått at du har litt å gå på (med forbehold om at utvikling av lunge/løpskapasitet er viktigst for deg). Klarer du å øke til 14 på dragene uten å kjenne på blodsmaken har du en liten indikator på at du har vært litt for snill med deg selv hittil. Klarer du 14 på 3min drag og ett min pause har du hvert fall jobba godt under kapasitet ;-)

Du trenger ikke nødvendigvis å øke hver gang, men det kan være greit i begynnelsen som en justeringsfaktor. Prøv deg frem til de 20 minuttene er så jævlige som du finner akseptabelt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D viktigste er at pausene er kortere enn intervallene. Du kan jo ha progresjon i form av at du på sikt reduserer pausetiden. F. Eks 3-5 sec kortere per økt, deretter kan du ha jo dere progresjon ved å øke tempo til 12,2 og neste gang 12,4 osv :)

 

Det jeg stusser litt over er at du kjører beinhard intervalltrening FØR styrkeøkta.gjør du d hver gang? Du yter nemlig langt i fra ditt beste styrkemessig etter å ha løpt såpass hardt,  og dermed vil utbyttet av styrketreningen  være langt fra det den kunne vært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal godt gjøres å øke hver gang...

Ellers er det viktig at du ikke brenner deg helt ut, sånn at du går lei av det du holder på med. Hvis du trives med akkurat denne type løping, så synes jeg du bør fortsette med akkurat det du gjør.. men at du kanskje kan øke litt i hastighet for eksempel.

Jeg synes f. eks 4*4 (4 min løping, 4 min hvile) er pyton og hvis jeg f. eks løper dette en dag, så kan det gå laang tid til neste gang.. derfor har jeg funnet et par intervalltyper som passer meg mye bedre. 

F. eks geriljakardio. 
Nummer 1:
Løp 20 sek med HØY hastighet, hvil 10 sek. Dette gjør jeg 10 ganger. 

Nummer 2: 
Løp 2 min
Hvile 1 min
Løp 1 min
Hvile 30 sek
Løp 30 sek
Hvile 1 min
Løp 1 min
Hvile 1 min
Løp 2 min

Nok med hvile på denne typen sånn at denne også kan kjøres med rimelig grei hastighet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, LtdEdFred skrev:

Tja, om det er for pysete er det bare du som vet. For noen er sikkert den farta og varigheten på intervallene en ganske mild økt mens andre ville vært døden nær. Om du spretter av mølla og hiver deg rett på vektløfting 30 sekunder etter ville jeg påstått at du har litt å gå på (med forbehold om at utvikling av lunge/løpskapasitet er viktigst for deg). Klarer du å øke til 14 på dragene uten å kjenne på blodsmaken har du en liten indikator på at du har vært litt for snill med deg selv hittil. Klarer du 14 på 3min drag og ett min pause har du hvert fall jobba godt under kapasitet ;-)

Du trenger ikke nødvendigvis å øke hver gang, men det kan være greit i begynnelsen som en justeringsfaktor. Prøv deg frem til de 20 minuttene er så jævlige som du finner akseptabelt :p

Ja, skjønner, takker for tips :)  Jeg har egentlig ikke som mål å bli en løper, er vel for bedre kondis og lungekapasitet og for å se "toned" ut. For har jo hørt at man løper litt av seg musklene man bygger ved styrketrening. Vet ikke om det stemmer, men ja prøver meg litt frem med begge deler :) Så å ta meg fullstendig ut så jeg stivner helt på løpingen blir ikke aktuelt siden jeg skal trene styrke etterpå. Så ja i utgangspunktet er det kun for lunge/løpekapasitet og variasjon. Tar jo timer også på sykkel, bodypump etc. for å variere.Men syns jo det er gøy med intervall trening da, så merker jeg har lyst å se om jeg klarer å gunne på på 14 på neste økt bare for å se hva som skjer :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 02-snapper skrev:

D viktigste er at pausene er kortere enn intervallene. Du kan jo ha progresjon i form av at du på sikt reduserer pausetiden. F. Eks 3-5 sec kortere per økt, deretter kan du ha jo dere progresjon ved å øke tempo til 12,2 og neste gang 12,4 osv :)

 

Det jeg stusser litt over er at du kjører beinhard intervalltrening FØR styrkeøkta.gjør du d hver gang? Du yter nemlig langt i fra ditt beste styrkemessig etter å ha løpt såpass hardt,  og dermed vil utbyttet av styrketreningen  være langt fra det den kunne vært

Skjønner poenget ditt, men er i grunnen ikke SÅ hardt for beina det programmet jeg har no på møllen. Er vel mest ift pusten at jeg ikke hadde klart ett min. lengre økt, men ja kansje det likevell går utover progresjonen på styrketreningen :) Jeg har bare trent i 2 mnd, så prøver meg litt frem her og der. Men ja kanske jeg skulle tatt løpedagene og styrkedagene forskjellige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, PullUps skrev:

Skal godt gjøres å øke hver gang...

Ellers er det viktig at du ikke brenner deg helt ut, sånn at du går lei av det du holder på med. Hvis du trives med akkurat denne type løping, så synes jeg du bør fortsette med akkurat det du gjør.. men at du kanskje kan øke litt i hastighet for eksempel.

Jeg synes f. eks 4*4 (4 min løping, 4 min hvile) er pyton og hvis jeg f. eks løper dette en dag, så kan det gå laang tid til neste gang.. derfor har jeg funnet et par intervalltyper som passer meg mye bedre. 

F. eks geriljakardio. 
Nummer 1:
Løp 20 sek med HØY hastighet, hvil 10 sek. Dette gjør jeg 10 ganger. 

Nummer 2: 
Løp 2 min
Hvile 1 min
Løp 1 min
Hvile 30 sek
Løp 30 sek
Hvile 1 min
Løp 1 min
Hvile 1 min
Løp 2 min

Nok med hvile på denne typen sånn at denne også kan kjøres med rimelig grei hastighet. 

 

Ja, trives godt med denne type løping, har ikke lyst å kjøre meg så hardt at jeg spyr av det tilslutt. :)Men den geriljakardoioen, da må man vel ha en litt innarbeidet kondis vel for ta nr 1 eller? Ser hverfall for meg det :) Nr 2 tror jeg skulle gått greit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, pmfit skrev:

Ja, trives godt med denne type løping, har ikke lyst å kjøre meg så hardt at jeg spyr av det tilslutt. :)Men den geriljakardoioen, da må man vel ha en litt innarbeidet kondis vel for ta nr 1 eller? Ser hverfall for meg det :) Nr 2 tror jeg skulle gått greit 

Er bare å prøve det en gang.. og se om det faller i smak. Hvis du klarer å løpe i hastighet 12 i 2 minutter.. hele 10 ganger på rad med ett minutt pause mellom hver, så har du kondisjon som det holder. :D Du kan prøve f. eks prøve geriljakardio på hastighet 14 eller 15? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...