Gå til innhold

Råd rundt smerter i nakken


tinii

Anbefalte innlegg

Jeg skriver her i håp om å få noen råd fra dere som har mye kunnskap om kropp og helse.
Jeg våknet med en ekstrem vond nakke (venstre side) for to dager siden, og mine første tanker var kink. Men i går ble smertene verre, og har nå spredd seg i hele skulderen, ned armen og ut i fingrene. Hvis det er kink bør det jo gå over i løpet av en uke, men jeg ble bare litt urolig på grunn av murring i arm og fingre. Bør jeg vente og se om det går over, eller bør jeg kontakte lege/kiropraktor/fysioterapeut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lyner det ut i armen, eller er du bare "litt nummen"?

Murret det lenge før dette?

Det kan være to alternativer her, etter min oppfatning.

1: Levator scapulae trekker i nakkevirvlene og står for smerten i venstre side, samt komprimerer plexus brachialis (nervene ut i armen) og produserer nervesmerter. Altså 2 problemstillinger.

2: Skiveproblematikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Lyner det ut i armen, eller er du bare "litt nummen"?

Murret det lenge før dette?

Det kan være to alternativer her, etter min oppfatning.

1: Levator scapulae trekker i nakkevirvlene og står for smerten i venstre side, samt komprimerer plexus brachialis (nervene ut i armen) og produserer nervesmerter. Altså 2 problemstillinger.

2: Skiveproblematikk

Det føles bare som jeg er "litt nummen", og det startet dagen etter jeg fikk vondt i nakken. Jeg er faktisk litt bedre i nakken i dag (kan bevege det litt mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da er det neppe skiven (ala prolaps).

Antakeligvis er det noe som klemmer plexus brachialis. Depressiv tilstand av gjeldende skulderblad er rimelig sannsynlig i min mening, da dette både vil irritere nakken (siden) og med stort potensiale klemme PB.

Skulle jeg tippe, er det levator scapulae som må strekkes og serratus samt øvre og midtre trapezius som må aktiveres. Dette er et typisk scenario som jeg ser ofte.

Du finner stretchen og øvelsene på nettsiden min. I tillegg til dette, bør skulderleddet heves litt på gjeldende side, holdningsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Flott, da er det neppe skiven (ala prolaps).

Antakeligvis er det noe som klemmer plexus brachialis. Depressiv tilstand av gjeldende skulderblad er rimelig sannsynlig i min mening, da dette både vil irritere nakken (siden) og med stort potensiale klemme PB.

Skulle jeg tippe, er det levator scapulae som må strekkes og serratus samt øvre og midtre trapezius som må aktiveres. Dette er et typisk scenario som jeg ser ofte.

Du finner stretchen og øvelsene på nettsiden min. I tillegg til dette, bør skulderleddet heves litt på gjeldende side, holdningsmessig.

Tusen takk for svar. Da skal jeg ta turen innom siden din for å se nærmere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...