Gå til innhold

For lav puls?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har brukt fitbit HR charge i ca 1 mnds tid, og i den forbindelse har jeg begynt å interessere meg noe mtp pulsen min.

Jeg har veldig lite kunnskap om puls, og aner ikke hva makspulsen min er på, eller hvordan pulsen har vært i tidligere år.

Men i følge fitbitn har jeg gjennomsnittets puls på 45, og er nede i 36-38 bpm når jeg sover. Er det helsefarlig å ha for lav puls? Jeg går ikke på noen medisiner, er 24 år, trener stort sett hver dag, har en fett% på rundt 14 (usikker på hva som er en avgjørende faktor når det kommer til puls) - har googlet litt, men det er så sykt mye forskjellige svar.

Blodtrykket mitt er 132/61 puls 45 (målte i sammenheng med helseundersøkelse ifbm jobb av bedrifthelsetjenesten)

Ellers føler jeg meg jo frisk som en frisk, og resten av helseundersøkelsen var ok, forutenom LDL-kolesterol, men det tipper jeg var noe høyt pga veldig mager kost det siste året (vektreduksjon)

Ellers har jeg vært over gjennomsnittet aktiv helt fra jeg var 6 år gammel til dags dato. Noe å bekymre seg over? Eller være obs på?

Tar pulsmåleren på fitbitn med en liten klype salt, det skal sies. Men ble nysgjerrig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Mr.Positive skrev:

Hei,

Har brukt fitbit HR charge i ca 1 mnds tid, og i den forbindelse har jeg begynt å interessere meg noe mtp pulsen min.

Jeg har veldig lite kunnskap om puls, og aner ikke hva makspulsen min er på, eller hvordan pulsen har vært i tidligere år.

Men i følge fitbitn har jeg gjennomsnittets puls på 45, og er nede i 36-38 bpm når jeg sover. Er det helsefarlig å ha for lav puls? Jeg går ikke på noen medisiner, er 24 år, trener stort sett hver dag, har en fett% på rundt 14 (usikker på hva som er en avgjørende faktor når det kommer til puls) - har googlet litt, men det er så sykt mye forskjellige svar.

Blodtrykket mitt er 132/61 puls 45 (målte i sammenheng med helseundersøkelse ifbm jobb av bedrifthelsetjenesten)

Ellers føler jeg meg jo frisk som en frisk, og resten av helseundersøkelsen var ok, forutenom LDL-kolesterol, men det tipper jeg var noe høyt pga veldig mager kost det siste året (vektreduksjon)

Ellers har jeg vært over gjennomsnittet aktiv helt fra jeg var 6 år gammel til dags dato. Noe å bekymre seg over? Eller være obs på?

Tar pulsmåleren på fitbitn med en liten klype salt, det skal sies. Men ble nysgjerrig :D

Den tanken har slått meg også, da jeg og har en fitbit charge hr. Min snittpuls er på 42, men har ofte også vært nede i 36-37. Det er jo ganske sakte hjertet slår, men tar det som et positivt tegn på god form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marcus Halberstram skrev:

1. Det varierer i stor grad genetisk

2. Det kan være et tegn på at du er i god form

3. Det er ikke farlig

4. Fitbit charge hr viser puls veldig upresist

Ja, som jeg skrev tar jeg det med en klype salt. Men målingsinstrumentet BHT hadde med seg bekreftet også lav puls (45) men da tar jeg det som om at jeg er i grei form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mr.Positive skrev:

Ja, som jeg skrev tar jeg det med en klype salt. Men målingsinstrumentet BHT hadde med seg bekreftet også lav puls (45) men da tar jeg det som om at jeg er i grei form. 

Med en for stor mansjett vil man kunne manipulere resultatene på pulsmålingen som gjøres i helsevesenet. På lik linje som en for liten vil kunne gi motsatt resultat.
45 i hvilepuls er helt innafor normalt og tilsier at du er i god form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 er jo lavt, ingen tvil om det. 

Selv er jeg dobbelt så gammel som deg, og har hvilepuls på ca 50. Jeg får kommentarer på helsekontroll om at det er lavt. Jeg har stilt samme spørsmål som deg; Er det farlig? Svaret er et tydelig nei. Men det følger ofte med litt "harde" hjerteslag, som innimellom kan oppleves som et lett ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Adeno skrev:

45 er jo lavt, ingen tvil om det. 

Selv er jeg dobbelt så gammel som deg, og har hvilepuls på ca 50. Jeg får kommentarer på helsekontroll om at det er lavt. Jeg har stilt samme spørsmål som deg; Er det farlig? Svaret er et tydelig nei. Men det følger ofte med litt "harde" hjerteslag, som innimellom kan oppleves som et lett ubehag.

Hmm, det kan jeg kjenne meg igjen i. Alt ellers stod jo bra til, og jeg har en relativt grei treningshistorikk fra barndommen og fram til dags dato (trente 7-9 dager i uka når jeg spilte fotball i yngre alder, skulle bli proff :D ble ikke det hehe) så får satse på at det er ett tegn på grei form, fordi om jeg ikke har all verdens av kondis ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...